مخالفت سازمان بهداشت جهانی با صدور گذرنامه کرونا به دلایل اخلاقی و علمی

استفاده از گذرنامه واکسن «به چند دلیل نباید اجباری شود»

 میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا  منتظر هستند تا تعطیلات تابستانی را برنامه‌‌ریزی کنند-Drew Angerer/GETTY IMAGES NORTH AMERICA/Getty Images via AFP

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که به دلایل «اخلاقی و علمی) موافق استفاده از «گذرنامه واکسن» نیست و چنین کاری را تشویق نمی‌کند.

دکتر هانس کلوگه، روز پنجشنبه در یک جلسه مطبوعاتی گفت که استفاده از گذرنامه واکسن «به چند دلیل نباید اجباری شود». او توضیح داد که سازمان بهداشت جهانی احساس می‌کند که گذرنامه واکسن «نابرابری‌ها» را افزایش می‌دهد‌.

مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا، در ادامه توضیح داد که گذرنامه‌های واکسن به دلایل علمی نیز موثر نیستند. وی به نگرانی‌ها درباره میزان دوام ایمنی ناشی از واکسن کرونا و نگرانی درباره امکان انتقال ویروس از افراد واکسینه‌شده، اشاره کرد. او گفت: «ما هنوز مطمئن نیستیم که یک شخص پس از دریافت واکسن کرونا تا چه مدت مصونیت خواهد داشت و آیا ممکن است که واکسن مصونیت ایجاد کند، اما فرد همچنان ناقل ویروس باشد؟»

گذرنامه واکسن که به عنوان «گواهی سلامت کرونا» نیز شناخته می‌شود، سندی است که اثبات می‌کند دارنده گواهی، واکسن کرونا دریافت کرده است. همچنین برای کسانی که هنوز واکسن نزده‌اند، اما قبلا کرونا گرفته‌ و بهبود یافته‌اند، نتیجه آزمایش ویروس کرونا آن‌ها را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر هیچ گذرنامه جهانی برای واکسن کرونا وجود ندارد و بنابراین شرکت‌های مسافرتی‌، کشورها و حتی اتحادیه اروپا، نسخه‌های خود را جداگانه صادر می‌کنند.

این موضوع، شامل «گواهی دیجیتال سبز» اتحادیه اروپا هم می‌شود که به کسانی که در کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند، اجازه می‌دهد تا در داخل اتحادیه حرکت کنند. این طرح برای اتباع غیراتحادیه اروپا، در کشورهایی که سفر به اتحادیه اروپا از آنجا مجاز است، هم در دسترس خواهد بود.

از گذرنامه‌های واکسن می‌توان برای اجازه ورود افراد به رستوران‌ها، بارها، جشنواره‌ها و هواپیماها استفاده کرد.

با این حال، حرکت به سمت گذرنامه‌های واکسن، غیرمنصفانه ارزیابی شده است؛ به ویژه برای کشورهای در حال توسعه که پیش‌بینی‌ می‌شود مدت‌ها پس از کشورهای پیشرفته‌تر جهان واکسن دریافت کنند.

دکتر کلوگه توضیح داد:«در جهان کمبود واکسن وجود دارد، بنابراین، این امر باعث افزایش فساد می‌شود. اگر چیزی از بیماری همه‌گیر کرونا آموخته باشیم، این است که افراد آسیب‌پذیر بیشتر آسیب دیده‌اند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی