آمیزش جنسی تفننی در دوران پساقرنطینه؛ خطرناک یا بی‌خطر؟

شماری از کارشناسان در مورد چشم‌انداز روابط جنسی بعد از لغو ممنوعیت‌های همه‌گیری پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌اند

«داده‌ها نشان می‌دهد با کاهش محدودیت‌ها، روابط جنسی تفننی و پرخطر به سرعت افزایش می‌یابد» pixabay

سرانجام به لطف نقشه راهی که بوریس جانسون برای خروج از قرنطینه سراسری اعلام کرده است، برای آن‌هایی که ماه‌ها یا حتی یک سال آزگار از آمیزش جنسی محروم بوده‌اند کورسویی در افق نمایان شده است زیرا در آینده نزدیک و براساس ارزیابی اطلاعات امکان معاشرت‌های اجتماعی افزایش خواهد یافت. 

انتظار می‌رود که از ۲۱ ژوئن تمامی محدودیت‌های ناشی از کرونا لغو شود و پیش‌بینی (معقول) کارشناسان همه‌گیری از هم‌اکنون این است که دهه بیست پساکرونای پرغوغایی، آکنده از ولخرجی پس‌اندازهایی که انجام داده‌ایم، مهمانی‌های بی‌پایان و «بی‌بندباری جنسی» در پیش باشد. 

اما بعد از یک سال که اساساً خبری از آمیزش‌های جنسی تفننی نبود آیا افزایش فعالیت جنسی مشکلات جانبی به همراه نخواهد داشت؟ شماری از کارشناسان در مورد چشم‌انداز روابط جنسی بعد از لغو ممنوعیت‌های همه‌گیری پیش‌بینی‌هایی انجام داده‌اند. 

براساس داده‌های برگرفته از لغو نخستین قرنطینه سراسری می‌توانیم بگوییم چه وضعیتی در پیش خواهد بود. طبق بررسی‌هایی که داروخانه اینترنتی مدیسین دایرکت روی چهار میلیون جست‌وجوی گوگل انجام گرفته بین مارس تا ژوییه ۲۰۲۰ انجام داده است، جست‌وجو در مورد آزمایش‌های بیماری‌های آمیزشی ۵۱ درصد و در مورد اقدامات اضطراری ضدبارداری ۴۱ درصد افزایش یافته بود. آیا از این بررسی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که مردم به محض کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای به روابط جنسی بیشتر روی خواهند آورد؟ 

جان هیگم مدیرعامل داروخانه اینترنتی مدیسین دایرکت در مصاحبه با ایندیپندنت گفت آن‌هایی که از طریق برنامک‌های دوست‌یابی یا برنامه زوم پیوندهای صمیمانه‌ای برقرار کرده‌اند، وقتی محدودیت‌ها لغو شود «در پی جبران زمان از دست رفته خواهند بود». او می‌گوید: «داده‌ها به روشنی نشان می‌دهد همین که محدودیت‌ها اندکی کاهش یابد، روابط جنسی تفننی و پرخطر به سرعت افزایش می‌یابد.» 

اما سازمان خیریه بروک که در زمینه بهداشت و سلامتی جنسی جوانان فعالیت می‌کند می‌گوید افزایش جست‌وجو درباره درمان بیماری‌های جنسی را نمی‌توان مستقیماً به افزایش روابط جنسی پرخطر بعد از لغو محدودیت‌ها ربط داد بلکه این پدیده نشانگر آن است که مشکلاتی از قبل وجود داشته است. 

سخنگوی سازمان بروک می‌گوید: «درمانگاه‌های بروک در دوران قرنطینه سراسری باز بوده است اما بسیاری دیگر از سازمان‌های ارائه‌کننده خدمات بهداشت جنسی تعطیل بودند و دسترسی برخی به خدمات ضدبارداری و آزمایش و درمان بیماری‌های جنسی محدود شده بود.» به عبارت دیگر رونق آزمایش‌دهی در دوران بعد از قرنطینه سراسری می‌تواند ناشی از افزایش دسترسی به خدماتی باشد که در دوران قرنطینه سراسری در دسترس نبود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌هایی که فقط کمی نگرانی داشتند و علامت‌های بیماری را نداشتند انجام آزمایش‌ها را به تعویق می‌انداختند. 

کاترین مرسر استاد ارشد علوم بهداشت جنسی کالج دانشگاهی لندن هم معتقد است ترکیبی از عوامل در افزایش آمار معاینات بیماری‌های جنسی در دوران پس از از قرنطینه سراسری دخالت دارند و عوامل متعددی را باید در نظر گرفت که درمان نکردن بیماری‌های جنسی بدون علامت در دوران قرنطینه سراسری از جمله آن‌ها است. 

مرسر در مصاحبه با ایندپندنت گفت: «خدمات بهداشت جنسی در چارچوب مقابله با کرونا ساماندهی شده بود و بنابراین اولویت با معاینه کسانی بود که علامت‌های بیماری جنسی را داشتند. آن‌هایی که فقط کمی نگرانی داشتند و علامت‌های بیماری را نداشتند انجام آزمایش‌ها را به تعویق می‌انداختند. از همین رو وقتی محدودیت‌ها رو به کاهش بگذارد، چراغ سبز می‌شود و رجوع برای دریافت چنین خدماتی افزایش می‌یابد.» 

در ارزیابی افزایش احتمالی درخواست درمان بیماری‌های جنسی در دوران پس از قرنطینه سراسری باید به افرادی هم توجه داشت که در دوران قرنطینه مقررات کرونا را زیر پا می‌گذاشتند. این افراد می‌ترسیدند که اگر اعتراف کنند طی دوران قرنطینه سراسری با شخصی خارج از منزل‌شان ارتباط جنسی داشتند برایشان تبعات قانونی داشته باشد. 

مرسر می‌گوید: «طبق تحقیقات کیفی ما برخی تمایل به درمان نداشتند زیرا می‌ترسیدند با اعتراف به داشتن آمیزش جنسی تفننی یا داشتن شریک جنسی جدید دچار دردسر شوند زیرا چنین اعترافی به معنای خروج از منزل و عدم رعایت فاصله‌گذاری دو متری است که مشخصاً در این زمانه از ممنوعیت‌های بزرگ است.» 

درمان بیماری‌های آمیزشی احتمالی برای بسیاری که کرونا را خطرناک‌تر می‌دانسته‌اند کم‌اولویت بوده است. مرسر افزود: «تمرکز بر حفاظت خود و دیگران از کووید-۱۹ سبب شد تا در دوران قرنطینه سراسری نگرانی از بیماری‌های آمیزشی محلی از اعراب نداشته باشد یا اولویت کمتری داشته باشد.» 

شکی نیست که بعد از نخستین قرنطینه سراسری وضعیت تغییر کرده است و می‌تواند به تغییر چشم‌گیر رفتارها پس از قرنطینه سراسری سوم منجر شود. اکنون در بریتانیا بیش از ۲۵ میلیون نفر دوز نخست واکسن را تزریق کرده‌اند و با آن که موارد ابتلا به کرونا کاهش یافته است، نگرانی در مورد شیوع ویروس‌های جهش‌یافته کرونا مثل کرونای نوع انگلیسی (کنت)، آفریقای جنوبی و برزیل افزایش یافته است. 

رعایت ایمنی در آمیزش جنسی مثل همیشه مهم است

سخنگوی سازمان بروک می‌گوید: «کووید-۱۹ در زیست جنسی بسیاری از مردم تغییرات چشم‌گیری به بار آورده است. هنوز مشخص نیست در دوران بعد از قرنطینه سراسری دقیقاً چه تغییراتی در رفتارهای جنسی رخ می‌دهد اما به نکات بسیاری باید توجه داشت. 

محدود کردن تماس جسمی تا رسیدن به شناخت بیشتر از شریک جنسی، انجام آزمایش‌های تشخیصی سریع قبل از تماس جنسی، زدن ماسک و رعایت فاصله به هنگام ملاقات‌های آشنایی و رعایت معیار سه از چهار در بوسیدن یعنی خودداری از بوسه در دیدار اول یا دوم از جمله نکاتی است که باید پیش از بالا بردن سطح رابطه به آن‌ها توجه داشت.» 

آیا آن‌هایی که سن‌شان اندکی بیشتر است بهتر است در دوست‌یابی به سراغ واکسن‌زده‌ها بروند؟ 

طبق توصیه موسسه خیریه ترنس هیگینس نیز که در زمینه اچ‌آی‌وی و بهداشت جنسی فعالیت می‌کند آمیزش جنسی را باید با وضعیت کنونی سازگار کرد و شاید در آمیزش‌های تفننی ماسک زدن یا «در وضعیت چهره به چهره قرار نداشتن هم موثر باشد». 

صرف‌نظر از پیچیدگی‌هایی که در رفتارهای جنسی وجود دارد یک نکته مثل همیشه اهمیت دارد. مرسر می‌گوید: «رعایت ایمنی در آمیزش جنسی یعنی استفاده از کاندوم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های آمیزشی مثل همیشه مهم است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی