چگونه زوجی که قرار بود سلطنت انگلستان را مدرنیزه کنند، به آن پشت کردند؟

در ماه ژانویه، شاهزاده هری و مگان مارکل اعلام کردند که به‌عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی، از وظایف رسمی خود کناره‌گیری می‌کنند.

AFP

رابطه‌ای که قرار بود مدرنیته را به خاندان سلطنتی انگلستان (بخشی از بریتانیا) راه دهد، در عوض تبدیل به داستان پرتلاطمی از کنجکاوی بی‌حصر در مورد مشاهیر، شبکه‌های اجتماعی و ناآرامی خانوادگی شده است. در ماه ژانویه، شاهزاده هری و مگان مارکل اعلام کردند که به‌عنوان اعضای ارشد خانواده سلطنتی، از وظایف رسمی خود کناره‌گیری می‌کنند. آن تصمیم، هرچند غیرمترقبه نبود، اما دنیا را در بهت فرو برد.

هری و مگان در حساب اینستاگرام خود نوشتند: «پس از ماه‌ها غور و تفکر و تعامل‌های داخلی، تصمیم گرفتیم در سال جاری نقشی مترقی در چارچوب این نهاد برای خود در نظر گیریم. قصد داریم از نقش خود به‌عنوان اعضای ارشد خاندان سلطنتی کناره‌گیری کنیم و در حالی که به حمایت کامل خود از علیاحضرت ملکه ادامه می‌دهیم، از نظر مالی مستقل شویم.»

ماجرا پس از این اعلامیه، شدت و حدت بیشتری به خود گرفت. کاخ باکینگهام در یک هشدار علنی به ساسکس‌ها (دوک و دوشس ساسکس) اعلام کرد: «ما تمایل آنان را به برخوردی متفاوت درک می‌کنیم اما این‌ها مسایل پیچیده‌ای هستند که برای حل‌شان زمان لازم است.» ایندیپندنت (از طریق منابعش) می‌داند که فضای حاکم بر کاخ به علت آن که هری و مگان از قبل تصمیم انتشار اعلامیه جنجالی خود را به  اطلاع  ملکه و شاهزاده چارلز (ولیعهد) نرسانده بودند، مملو از یاس بوده است. 

در واقع، زندگی خصوصی دوک و دوشس ساسکس از هنگام انتشار آن پیام از طرف هواداران کنجکاو اما خوش‌نیت، و «منابع»  نه‌چندان خوش‌نیت، زیر ذره‌بین بوده است. تمام حرکات آن‌ها -از مخفی نگاه داشتن نام پدران و مادران تعمیدی فرزندشان آرچی هریسون گرفته تا پرواز با جت خصوصی، و حتی در یک مورد این که مگان آووکادو می‌خورد- به باد انتقاد گرفته شده است. پس از آن که این زوج برای گذراندن تعطیلات کریسمس با مادر مگان، بی‌خبر به آن‌سوی اقیانوس شتافتند، آژانس‌های خبری محل اقامت دورافتاده آن‌ها را کشف، و تصاویرش را منتشر کردند. گفته می‌شود که زوج سلطنتی به‌ویژه از این بابت سخت ناخشنود شده‌اند.

چه کسی فکر می‌کرد که یک قرار ملاقات در ژوئیه ۲۰۱۶ میان دو نفر که پیش‌تر یکدیگر را ندیده بودند، به یکی از مشهورترین روابط تاریخ مبدل خواهد شد؟ سه سال پس از اولین ملاقات، مگان در یک مصاحبه صریح  تلویزیونی با تام بریدی، گزارشگر شبکه آی‌تی‌وی بریتانیا، گفت که دوستانش به او هشدار داده بودند که ادامه رابطه با هری، «زندگی‌اش را نابود خواهد کرد.» تا آن هنگام روشن شده بود که به لطف نفوذ شبکه‌های اجتماعی و پوشش‌های خبری ۲۴ ساعته،  تحسین و ستایش و نیز ضدیت جهان برای او خفقان‌آور شده است.

شاید نشانه‌های آن از هنگامی مشهود بود که در سال ۲۰۱۶، این دو ناچار شدند در یک بیانیه رابطه خود را علنی کنند. در آن بیانیه، به ارعاب و اهانت به مگان که در آن هنگام دوست‌دختر هری بود، اشاره شد. به دنبال آن، کاخ باکینگهام در بیانیه‌ای ضمن اشاره به ترول‌های فضای مجازی، نژادپرستی و تبعیض جنسیتی، گفت: «(اظهارنظرها در مورد این دو) از خط خارج شده است.» آن بیانیه در پایان با لحنی متاثرکننده اعلام کرد: «این بازی نیست، زندگی این دو است.»

هرچند ستیزه و برخوردهای  نامطلوب در پشت پرده ادامه یافت، نامزدی هری و مگان در نوامبر ۲۰۱۷ و ازدواجشان در مه ۲۰۱۸ این خوش‌بینی را به وجود آورد که شاید کشور راهی جدید برای انجام امور خود انتخاب کرده است. مردم در جریان عقد هری و مگان، شاهد سخنرانی اسقف «مایکل کاری» بودند که از مارتین لوترکینگ  نقل‌قول کرد و ملکه انگلستان و همسرش شاهزاده فیلیپ، در میان دیوارهای کلیسای سنت جورج، به ترانه «استند بای می» (پشتیبانم باش) که گروه کر مذهبی لندن اجرا کرد، گوش فرا دادند. تصاویری که از مراسم عقد گرفته شد، دوریا رَگلند، مادر مگان، را نشان می‌داد که خود را در سالن‌های طلایی کاخ باکینگهام در مرکز توجه قرار داده است.

اما قرار نبود اوضاع بدین منوال پیش برود. در هفته‌های پس از ازدواج این دو، داستان‌هایی پر آب‌وتاب درباره پدر مگان منتشر شد که پیش از آن، به‌گونه‌ای محدودتر، هفته‌ها در گوشه و کنار به گوش می‌رسید. عطش مردم برای شنیدن دعواهای  خانوادگی موجب شد که آن جنجال، بیش‌ازحد انتظار ادامه  یابد. آن ماجرا با اظهارنظرهای کسانی که احساس می‌کردند هری و مگان را «می‌شناسند»، آن هم تنها به خاطر آن که در فیلمی با مگان (که پیش‌تر بازیگر بود) شرکت داشته بودند، یا در مورد هری، به دلیل آن که او فرزند شاهزاده‌خانم قلب‌ها (شاهزاده دایانا) بود، جنبه بین‌المللی گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کلودیا جوزف، نویسنده و صاحب‌نظر در مورد خانواده سلطنتی انگلستان، می‌گوید: «فکر می‌کنم این شبکه‌های اجتماعی هستند که باید سرزنش شوند. اگر اظهارنظرهایی را که در توییتر در مورد مگان شده بخوانید، دلیل تمایل مگان به فرار را درک می‌کنید.» در ماه مه سال ۲۰۱۹ بی‌بی‌سی یک مجری خود (دنی بیکر) را به دلیل توییتی که در مورد فرزند مگان و هری به اشتراک گذاشته بود، اخراج کرد.  در تصویری که او به اشتراک گذاشته بود، مگان و هری دست‌های یک شامپانزه را در درست گرفته بودند. در زیرنویس آن تصویر آمده بود: «نوزاد سلطنتی بیمارستان را ترک می‌کند.» آقای بیکر بعدا عذرخواهی کرد و گفت قصدی نژادپرستانه نداشته است.

حتی جایی که گزارش‌ها به ظاهر مثبت بودند، نیز استفاده از ادبیات خاص و رمزگذاری شده در لابه‌لای آن‌ها محسوس بود. آنان به دفعات به‌عنوان زوجی «مدرن» توصیف شدند که به برداشت بسیاری، به زمینه نژادی مگان اشاره‌ داشت. آن تبعیض جنسیتی که کیت میدلتون (دوشس کمبریج) در ابتدای روابطش با شاهزاد ویلیام تجربه کرد، دامن مگان را هم گرفت.

این گزارش‌ها بارها به میدلتون به‌عنوان یک «عامی» (اصطلاحی در ساختار اجتماعی انگلستان به معنای نداشتن اصل و نسب سلطنتی) اشاره کردند و در روزهای نخست دوستی‌ او با شاهزاده ویلیام، تصاویر او در یک لباس بدن‌نما در شو مد دانشکده‌، روی جلد نشریات بریتانیا را پوشاند.

در مورد مگان، طلاق از همسر سابقش ثابت می‌کرد که او قادر به دادن «تعهد» نیست (در عقد سنتی مسیحیان، زن به شوهر تعهد می‌دهد که کنار او بماند)، سن و سال او توانایی‌اش برای بارداری را زیر سؤال می‌برد، و تابعیت آمریکایی‌اش سبب شد تا اغلب با والیس سیمپسون، همسر ادوارد هفتم، و کناره‌گیری او از تاج و تخت مقایسه ‌شود. 

دو کمدی شبکه بی‌بی‌سی تحت عنوان «مگان مارکل رویال اسپارکر» (مگان مارکل، جرقه سلطنتی) او را شخصی بددهن و خشن تصویر می‌کردند که در مرحله‌ای فریاد می‌زد: «از سر راه من دور شو کیت یا تکه‌تکه‌ات می‌کنم.» این برنامه به شایعاتی دامن زد که مگان را شخصی «مشکل‌» و «بدذات» تصویر می‌کرد، زیرا بنا بر شماری از گزارش‌ها، او  برخی جنبه‌های پروتکل سلطنتی را زیر سؤال برده بود و نیز دوشس کمبریج (کیت میدلتون) را به گریه انداخته بود. انتظار نمی‌رود که مردم ـ به‌ویژه زن‌هاـ روش‌های سلطنتی را زیر سؤال ببرند. زمزمه‌هایی که در مورد سرپیچی مگان در جریان بود، به‌سرعت تبدیل به نعره‌های مخالف جناح‌های محافظه‌کار شد. 

این درست است که هری و مگان پروتکل‌های سلطنتی را به‌دقت کیت و ویلیام رعایت نکردند، اما در مجموع به آن عمل کردند؛ برای نمونه مگان از شغلش کناره‌گیری و پس از نامزدی با هری، شبکه‌های اجتماعی‌اش را حذف کرد. بسیاری فرض را بر آن قرار دادند که پیوستن به خاندان سلطنتی به مثابه زندگی در یک قفس طلایی است. به نظر می‌رسد مگان در همان روزهای نخست به این واقعیت پی برد و علنا نسبت به آن اظهار ناخشنودی کرد. ملکه انگلستان که موردعلاقه حتی سرسخت‌ترین جمهوری‌خواهان است، همواره از احساس «وظیفه» و اهمیت انجام کاری که به فرد محول می‌شود، سخن گفته است. به نظر می‌رسد که ویلیام و کیت نیز در این مورد با ملکه اشتراک نظر دارند، اما مگان و هری - شاهزاده‌ای که همواره جنجال‌برانگیز بوده و همراه هالیوودی‌اش-  به آسانی در این چارچوب نمی‌گنجیدند. بیانیه آن‌ها در مورد «استقلال مالی»، کل ساختاری را که اعضای خاندان سلطنتی  قرن‌ها در آن زیسته بودند، به چالش کشید. آن‌ها می‌گویند همچنان عضوی از خانواده سلطنتی باقی خواهند ماند، اما اگر قرار باشد در کشور دیگری زندگی کنند و آن‌طور که به نظر می‌رسد عایداتشان از منبعی جز مالیات‌دهنده‌های بریتانیایی تامین شود، مشکل می‌توان دید که این امر چگونه امکان‌پذیر خواهد بود.

به سختی می‌توان این دو را برای تمایل به استقلال مالی سرزنش کرد. وقتی نحوه زندگی اعضای خاندان سلطنتی از جیب مالیات‌دهنده تامین می‌شود، مردم همواره به خود حق می‌دهند از گزینه‌های آن‌ها را انتقاد کنند. مردم به وجوهی که از صندوق دولت برای نوسازی «فراگمور کاتج» (محل اقامت هری و مگان در اوایل ازدواجشان) صرف شده بود به شدت اعتراض کردند؛ هرچند مبالغی که کیت و ویلیام برای نوسازی املاک سلطنتی هزینه کردند دو برابر آن بود. شایعات مربوط به اختلاف‌نظر میان دو برادر و نیز سردی رابطه میان کیت و مگان هم به بهبود اوضاع کمکی نکرد. 

برخی از این انتقادات قابل توجیه است؛ این که آن‌ها سردمدار سفرهای موافق با محیط زیست شدند (از جمله پرهیز از سفرهای هوایی) در حالی که خود بارها با جت‌های خصوصی مسافرت کردند (یکی از این موارد پرواز با جت شخصی التون جان بود که هرچند مقدار تولید گاز کربن آن کنترل شده بود، اما به هر حال به تصویر زوج سلطنتی لطمه زد). همچنین آن‌ها در روزی که شاهزاده ویلیام، ابتکار جدید خود را در مورد حفظ محیط زیست اعلام می‌کرد، عکس جدید پسرشان را منتشر کردند. از آن بدتر، اظهارات هری و مگان مبنی بر این که بنا بر ملاحظات زیست‌محیطی بیش از دو فرزند نخواهند داشت، به زخم‌زبانی علیه ویلیام و کیت (که سه فرزند دارند) تعبیر شد. 

مگان و هری به منظور برقراری ارتباط مجدد با مردم، از دیدار رسمی ۱۰ روزه خود به آفریقای جنوبی استفاده کردند. آن‌ها نظرات شخصی خود در مورد «مبارزه» زیر ذره‌بین زندگی سلطنتی و پیامد آن بر سلامت روان، با رسانه‌ها در میان گذاشتند اما تصور کلی بر آن بود که افکارعمومی چندان با آن‌ها همدردی نشان نداد. برخی گفتند هری و مگان پیش‌تر رسانه‌ها را به خاطر نفوذشان  در زندگی خصوصی آن‌ها موردانتقاد قرار داده بودند و این که اکنون برای انتشار نظراتشان به آن‌ها متوسل شده‌اند، نشانی از دورویی و ریا است. این موضوع اشتباه نبود اما آن نتیجه‌ای را که هری و مگان انتظارش را داشتند به بار نیاورد. برخی ناظران پرسیدند: «چگونه می‌توانیم با مبارزه شما همدردی کنیم جایی که مواجب بی‌پایانتان از بودجه سلطنتی تامین می‌شود و غرق در مزیت هستید؟»

در اکتبر سال۲۰۱۹، شاهزاده هری بیش از سه سال پس از نخستین بیانیه علنی‌اش، بیانیه دیگری در دفاع از همسرش صادر و ادعا کرد که او آماج اهانت‌های دیگری قرار گرفته است. او گفت: «نمی‌توانم بگویم این تا چه حد دردناک است» و افزود که روابط آن‌ها در معرض «تبلیغات بدون وقفه» بوده است. 

شاهزاده هری و مگان مارکل نخستین زوج سلطنتی نیستند که زندگی‌ ‌آن‌ها آماج کنجکاوی‌های بی‌حد بوده است اما افکارعمومی بریتانیا از آن‌ها انتظاری غیرممکن دارد: به سنت‌های نهاد سلطنتی وفادار بمانند اما به آن جان تازه‌ای ببخشند. این انتظار به ‌ویژه در عصر شبکه‌های اجتماعی  ۲۴ ساعته بسیار متوقعانه و دور از انصاف است. در نهایت نیز پذیرش آن هم برای مردم بریتانیا و هم برای هری و مگان غیرممکن بود.  

(این مقاله پیشتر در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۲۰ منتشر شده است)

© The Independent

بیشتر از زندگی