چگونه ردیت بازار بورس نیویورک را نقره‌داغ کرد؟

قیمت نقره، پس از انتشار پیامی در ردیت برای تشویق کاربران به خرید فلزات سنگین افزایشی ناگهانی یافت

ترغیب «ردیت» برای افزایش خرید فلزات سنگین، بهای نقره را هفت درصد افزایش داده است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

روز دوشنبه به‌دنبال آنکه ارتش ردیت توجه خود را از «گِیم استاپ» به فلزات با ارزش معطوف کرد، بهای نقره در بازار به‌شدت افزایش یافت و در بالاترین نرخ خود در پنج ماه گذشته قرار گرفت.   

بهای نقره از هنگام تعطیل بازار معاملات در روز چهارشنبه و پس از آنکه معامله گران کوچک‌تر آن را در حجمی قابل توجه خریداری کردند، پانزده درصد افزایش یافت. این اقدام در پی پیام «ردیت» برای خرید فلزات سنگین به منظور به چالش کشیدن صندوق‌های تامینی وال استریت در یک نبرد عجیب در معاملات بورس رخ داد. 

ترغیب «ردیت» برای افزایش خرید فلزات سنگین، بهای نقره را هفت درصد افزایش داده است. قیمت نقره به گونه‌ای بی‌سابقه از اواسط ماه اوت به ۲۸.۹۹ دلار برای هر اونس رسیده است. 

تارنماهای معاملات سهام و خرید و فروش سکه به مشتریانشان هشدار داده‌اند که ممکن است تقاضایشان برای خرید سکه و شمش نقره با تاخیر روبه‌رو شود.

این روند به دنبال افزایش ۱۷۰۰ درصدی بهای سهام شرکت بازی‌های کامپیوتری درحال ورشکستگی «گیم استاپ» صورت گرفته است. عامل آن افزایش قیمت هم کاربران «ردیت» بودند.

این روند با شورش سوداگران خرده پا علیه سرمایه‌گذاران سنتی و بزرگ شروع شد که شرط بسته بودند سهام «گیم استاپ» بیش از پیش سقوط خواهد کرد. این ارتش داوطلب از سرمایه‌گذاران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست هم دادند تا با هشتگ «سیلوراسکوئیز» معامله گرانی را که از برندهای متضرر سود می‌‌برند از میدان به‌در کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران ردیت در فوروم «وال استریت بِت» گفته‌اند که بانک‌های عمده بهای نقره را در «آی سِرز سیلور تراست ای تی اف» (اس ال وی)، بزرگ‌ترین صندوق معاملات نقره به‌طور مصنوعی پایین نگه داشته‌اند تا به سرمایه‌گذاران عمده در وال استریت لطمه بزنند.  

افزایش تقاضا برای نقره، تارنماهای فروش این فلز را بر آن داشت تا در طول دو روز آخر هفته هشدار دهند که به دلیل افزایش تقاضا قادر به پذیرش سفارش‌های جدید نیستند.

تارنمای «ای پی ام ای اکس» که تصور می‌شود بزرگ‌ترین مرکز اینترنتی معاملات فلزهای بهادار در جهان باشد، اعلام کرده که «به دلیل تقاضای بی‌سابقه برای محصولات نقره از پذیرش سفارش‌های بیشتر تا گشایش مجدد بازار در ساعات عصر یکشنبه معذوریم.» 

برخلاف سهام «گیم استاپ» که تا پنج ماه پیش پایین‌تر از ۵ دلار معامله می‌شد، و نیز دیگر معاملات علیه «وال استریت بتز»، بهای نقره همچنان در سال گذشته رو به افزایش بوده است.

شبکه سی ان ان به نقل از رایان فیترموری، استراتژیست «روُبوُبَنک» گزارش داد که «جای تعجب نیست که افزایش شدید و غیرمترقبه تقاضا برای نقره، تحویل سکه‌های آن را با مشکل رو به‌رو کرده است.»

رویدادهای اخیر نشان می‌دهد چگونه سرمایه‌گذاران عمده در مقابل معامله‌گران خرده‌پا متضرر می‌شوند.

به گزارش رسانه‌ها، «ملوین کاپیتال» یکی از صندوق‌های عمده معاملات در وال استریت، در نبرد با «گیم استاپ» ۵۳ درصد سهام خود  را در ماه ژانویه از دست داد.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد