جهش بازار سهام پس از ادای سوگند جو بایدن

شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» چهارشنبه، روز ادای سوگند بایدن، ۱۳ درصد افزایش یافت

بیشترین شاخص جهش بورس برای روز تحلیف یک رئیس جمهور، ۸.۸ درصد در روز ادای سوگند جان اف کندی بود- Angela Weiss / AFP

در روز تحلیف جو بایدن، بازار بورس نیویورک به طور بی‌سابقه رشد کرد.

شاخص «اس‌اند‌پی ۵۰۰» در روز چهارشنبه (روز ادای سوگند بایدن) ۱۳ درصد افزایش یافت. چنین جهشی از سال ۱۹۵۲ در روز تحلیف هیچیک از روسای جمهوری ایالات متحده سابقه نداشته است.

بیشترین شاخص جهش بورس برای روز تحلیف یک رئیس جمهور، ۸.۸ درصد در روز ادای سوگند جان اف کندی بود.

مایکل ویلسون، رئیس اداره استراتژی بورس موسسه مالی مورگان استنلی به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که افزایش شاخص بورس احتمالا به دلیل تغییر رهبری در ارتباط با ویروس کرونا بوده که در طول سال گذشته سخت به اقتصاد آمریکا لطمه زده است.

آقای ویلسون گفت: «فضای سیاسی به گونه ای قابل توجه تغییر کرده است. تنها سه ماه گذشته است. شبیه به ضربات طبل بوده و به عقب باز نمی‌گردد. ما گفتیم: ببینید، این‌بار واکنش راهبردی غول آسا خواهد بود زیرا این یک بحران سلامتی است و تنها با یک تغییر سیاسی در واشنگتن ادامه می‌یابد، اما این برای رشد مفید است و روندها می تواند با حرکتی زیگزاگی بالا برود.» 

آقای بایدن هم اکنون یک بسته کمکی ۱.۹ تریلیون دلاری برای حل بحران همه گیری کرونا پیشنهاد و تعهد کرده برنامه‌های واکسیناسیون را در سراسر کشور تسریع کند. 

هرچند احتمالا بودجه برنامه‌های کمکی پس از مذاکره با جمهوری‌خواهان کاهش خواهد یافت اما کارشناسان بازار بورس انتظار دارند دومین دور کمک هزینه‌هایی که هدف آن ترغیب فرصت‌های شغلی است تا ماه مارس اعطا شود. این اقدامی لازم برای ترمیم لطمات اقتصادی (ناشی از همه‌گیری کرونا) است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسکات رِن، کارشناس ارشد موسسه مالی «ولز فارگو» به سی‌ان‌بی‌سی گفت او علت جهش بورس را اعتماد بازار به  قابلیت آقای بایدن در مقابله با موانع ناشی از ویروس کرونا تلقی می‌کند. 

آقای رن گفت: «عملکرد اقتصاد به مراتب بهتر از حد انتظار بوده است... تدارکات مربوط به واکسیناسیون و خبرهای مربوط به آن بهتر از حد انتظار بوده است. ما انتظار نداریم مقررات قرنطینه در ایالاتی مثل کالیفرنیا و نیویورک برای همیشه ادامه پیدا کند.»

اما برخی تحلیلگران بازار بورس خواهان حفظ جانب احتیاط شده و خاطرنشان کرده‌اند که جهش بازار ممکن است موانع مهم در بهبود اقتصادی را نادیده گرفته باشد.

در هفته‌های اخیر هم شاخص بیکاری و هم بازار اقلام مصرفی حاکی از به وخامت گراییدن اوضاع بوده است.

انتظار می‌رود گزارش وزارت کار آمریکا در مورد نرخ بیکاری در کشور که قرار است روز پنجشنبه منتشر شود، حاوی اخبار ناخوشایندی باشد.

شاخص بیکاری در پایان هفته ۱۶ ام ژانویه ۶۳۵ هزار نفر با توجه به افزایش موارد جدید بود که نسبت به تعداد ۹۶۵ هزاربیکار در هفته پیش از آن قدری کاهش نشان می‌داد. 

تقاضای کمک هزینه بیکاری در هفته ۹ام ژانویه به حداکثر سطح ۹۶۵ هزار نفر رسید.

برت رایان، کارشناس ارشد اقتصادی در «دویچه بَنک» (بانک مرکزی آلمان) می‌گوید نتیجه اختلالات ناشی از همه‌گیری کرونا  حداقل بهبود در بازار کار در ماه ژانویه خواهد بود.

آقای رایان به «یاهو فایننس» گفت: «هرچند انتظار داشتیم نرخ اولیه بیکاری قدری از افزایش غیرمنتظره این روند را جبران کند اما با توجه به ادامه اختلالات ناشی از کووید، ممکن است میزان بهبود معضل بیکاری در ماه ژانویه بسیار اندک باشد.» 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد