سازمان اطلاعات و امنیت کانادا: ایران درباره کرونا اطلاعات غلط منتشر کرد

ایران از اخبار کرونا برای رهایی از تحریم‌های آمریکا استفاده کرده است

رژیم ایران در دوران همه‌گیری کرونا تلاش کرده تا از اخبار شیوع گسترده کرونا، برای فشار در جهت لغو تحریم‌های ایالات متحده استفاده کند - Lars Hagberg / AFP

سازمان اطلاعات و امنیت کانادا در گزارشی درباره اثرات جهانی کووید -۱۹ که از طبقه‌بندی خارج شده، کشورهای روسیه، چین و ایران را به انتشار اطلاعات غلط متهم کرد.

در این گزارش آمده است که این سه کشور در راستای اهداف استراتژیک خود، از انتشار اخبار واقعی خودداری کرده‌اند.

رژیم ایران در دوران همه‌گیری کرونا تلاش کرده تا از اخبار شیوع گسترده کرونا، به‌عنوان ابزاری برای فشار در جهت لغو تحریم‌های ایالات متحده استفاده کند.

همچنین، روسیه به‌عنوان بخشی از پروژه سلب اعتبار از غرب و کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی، اطلاعات غلطی را منتشر کرده است.

در همین راستا، چین، به‌منظور حفظ اعتبار بین‌المللی و داخلی خود، حقایق را از چشم جهان پنهان کرده است. طی این دوران، اخبار منتشر شده توسط چین به طور کامل غیرقابل‌اعتماد بود.

این اقدامات و انتشار دروغ مبتنی بر نظریه‌های توطئه، به شیوع کرونا دامن زد و از مهار آن جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا در این باره گفت: «برخی بازیگران بین‌المللی از اخبار کرونا برای انتشار اطلاعات نادرست استفاده کردند.» جان تاونزند افزود باید توجه داشته باشیم که انتشار اطلاعات نادرست، از هر نقطه در جهان، می‌تواند عواقب جدی از جمله تهدید برای امنیت کانادایی‌ها، ازبین‌رفتن اعتماد به نهادهای دموکراتیک و سردرگمی دولت در مورد سیاست‌گذاری‌های برای انتشار اعلامیه‌های کنترل انتشار ویروس کووید -۱۹ است.

او ادامه داد که این قبیل اقدامات، نوعی مداخله خارجی محسوب می‌شود.

در واکنش به انتشار این گزارش، سفارت چین در کانادا مسئله نشر اطلاعات غلط را تکذیب کرد. سفارت روسیه نیز اعلام کرد که پس از دریافت گزارش، درباره آن اظهارنظر خواهد کرد.

البته ایران از سال ۲۰۱۲ و در پی قطع روابط دیپلماتیک با کانادا، هیچ سفارتی در این کشور ندارد.

هفته گذشته، بررسی تهدیدات سایبری ملی نیز، کشورهای روسیه، چین و ایران و همچنین کره شمالی را مشخص به‌عنوان تهدید معرفی کرد و گفت: برنامه‌های سایبری تحت حمایت دولت‌های این کشورها، بزرگترین تهدید استراتژیک برای کانادا هستند.

بیشتر از جهان