چوب حراج کانادا بر اموال ایران

تقسیم اموال جمهوری اسلامی میان قربانیان تروریسم

عکس از خبرگزاری مهر

بخش زیادی از اموال جمهوری اسلامی در کانادا فروخته خواهد شد و پول حاصل از فروش این منابع به خانواده‌هایی تعلق خواهد گرفت که قربانیان حملات تروریستی بودند. این اموال ارزشی در حدود ۲۸ میلیون دلار دارد که به بازماندگان حملات تروریستی «حماس» و«حزب‌الله» داده شد. گروه‌هایی که مشخصا از سوی حکومت جمهوری اسلامی حمایت می‌شوند. گفته شده که تنها یک ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی در شهر «اوتاوا» به قیمت ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار فروخته شده است. این ملک یک «مرکز فرهنگی ایرانیان» در شهر«اوتاوا» بوده و وابسته به دانشگاه این شهر که ساختمان آن بسیار باارزش است. در شهر «تورنتو» نیز ساختمانی که متعلق به یک مقام سفارتی بوده و به عنوان «مرکز مطالعات ایرانیان» از آن استفاده می‌شده به قیمت یک میلیون و ۸۵ هزار دلار فروخته شده است. 

نزدیک به هفت سال پیش بود که دولت وقت کانادا جمهوری اسلامی ایران را حامی تروریسم معرفی کرد و از آن زمان به بعد فروش دارایی‌های ایران به منظور پرداخت خسارت به قربانیان تروریسم وارد مرحله اجرایی شد. حالا پس از گذشت هفت سال این اقدام در مرحله نهایی قرار گرفته است.  این اقدامات حاصل کار گروهی به نام «اتحاد ضد ترور کانادا» است که که تلاش می‌کند تا قربانیان حملات تروریستی بتوانند از دولت‌های حامی تروریسم خسارت دریافت کنند. 

به گفته «دِنی آیزن» سخنگوی این اتحادیه، رژیم ایران «بی وقفه و گستاخانه» میلیاردها دلار بین سازمان‌های تروریستی که جان انسان‌های بیگناه را در سراسر دنیا می‌گیرند، پخش می‌کند. براساس سند «عدالت برای قربانیان تروریسم» که در سال ۲۰۱۲ اجرایی شد، قربانیان تروریسم می‌توانند به دادگاه شکایت کنند و از دولت‌های حامی تروریسم تقاضای دریافت خسارت کنند. 

برخی از خانواده‌های آمریکایی که در دادگاه عالی علیه حملات تروریستی ایران اعاده حیثیت کرده بودند و در نهایت برنده شده بودند و شکایتشان در دادگاه‌های «اونتاریو» و «نووا اسکوتیا» ثبت شده بود به دنبال سهمی از دارایی‌های ایران هستند. حال دادگاه به نفع این قربانیان رأی داده و اموال ایران را به عنوان خسارت به آنها پرداخت کرده است. قاضی دادگاه گفته که این اموال در اختیار ایران بوده‌ است و شواهد مقامات «اوتاوا» می‌گوید که این اموال مشخصا به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تعلق داشته است. به گفته دادگاه علاوه بر درآمد ناشی از فروش اموال و دارایی‌ها، قربانیان همچنین بخشی از دو میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری را که در حساب‌های بانکی ایران است دریافت خواهند کرد. سندی که در اختیار دادگاه است هم‌چنین نشان می‌دهد که دو دستگاه اتوموبیل «تویوتای کمری» و «مزدای ام‌پی‌وی» نیز جزو اموال ایران بوده که باید به نفع قربانیان تروریست مصادره شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکوم کردن این حکم، ادعا کرد که فروش اموال ایران در کانادا غیرقانونی و در تقابل آشکار با حقوق بین الملل است. موسوی هم‌چنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی در حفظ حقوق مردم خود با هیچ دولتی مماشات نمی‌کند. او خواستار این شد که تمامی اموال و دارایی‌های ایران به سرعت به جمهوری اسلامی پس داده شود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه هشدار داد: «در صورت لغو نشدن این تصمیم، جمهوری اسلامی منطبق با موازین بین‌المللی راسا نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کرده و در این صورت مسئولیت تمامی عواقب آن بر عهده دولت کانادا خواهد بود».

پس از انتخاب «جاستین ترودو» به مقام نخست وزیری کانادا و با توجه به شعارهای انتخاباتی وی که در آن از بازسازی روابط با ایران سخن می‌گفت، مقامات جمهوری اسلامی خوشبین بودند که بتوانند باردیگر سفارت جمهوری اسلامی در کانادا بازگشایی شود و روابط دو کشور به حالت عادی برگردد. هرچند که با گذشت نزدیک به چهارسال از انتخاب « ترودو» هنوز تغییری در روابط دو کشور ایجاد نشده است. 

بیشتر از