اعلام آمادگی ایران برای تامین نیازهای نیروهای مسلح عراق

آمریکا، جمهوری اسلامی را به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم می‌کند

سفر امیر حاتمی وزیر دفاع ایران به عراق- IRANIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

وزیر دفاع ایران روز جمعه در دیدار با همتای عراقی خود در بغداد گفت جمهوری اسلامی آمادگی دارد به منظور تقویت توان دفاعی عراق نیازهای نیروهای مسلح آن کشور را تامین کند.

به گزارش ایرنا، امیر حاتمی در دیدار با عناد سعدون همچنین تاکید کرد تهران از «روند سیاسی و ثبات و امنیت عراق و تمامیت ارضی» عراق پشتیبانی می‌کند.

وی با اشاره به این که بی‌ثباتی در خاورمیانه، به گفته او، ریشه در «دخالت بیگانگان و قدرت‌های استعمارگر و مستکبر» دارد، گفت که منطقه در شرایط «بسیار حساس و دشواری» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد نظامی ایران سیاست‌های قدرت‌های بزرگ، به ویژه آمریکا، را دلیل وجود ناامنی در منطقه دانست و گفت کشورهای منطقه باید خود، امنیت منطقه را تامین و مدیریت کنند.

این در حالی است که واشنگتن و متحدان آن در منطقه فعالیت‌های تهران و عوامل نیابتی آن، از جمله گروه شبه نظامی شیعه حزب الله در لبنان، را دلیل بی‌ثباتی و ناامنی در خاورمیانه می‌دانند.

ایران که به مدت هشت سال با همسایه غربی خود در جنگ بود، پس از سقوط صدام حسین دیکتاتور آن کشور در سال ۲۰۰۳، نفوذ خود را در حوزه‌های سیاسی و امنیتی عراق افزایش داد.

ایران بارها خواستار خروج نظامیان آمریکایی از منطقه شده است.

آمریکا در مقابل، ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم می‌کند و خواستار خروج نیروهای آن از سوریه و عراق، و توقف حمایت از شورشیان شیعه حوثی در یمن است.

بیشتر از