نخست وزیر عراق به دیدار رهبر جمهوری اسلامی ایران رفت

علی خامنه‌ای می‌گوید قطعا ضربه سختی به آمریکا خواهیم زد

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار با رهبر جمهوری اسلام، علی خامنه‌ای - خبرگزاری فارس

سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، به بیت رهبر جمهوری اسلامی ایران رسید.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، که تهران را به عنوان اولین مقصد خود در سفرهای رسمی‌اش برگزیده و امروز وارد پایتخت ایران شده، پس از دیدار با  حسن روحانی به دیدار علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران رفته است.

تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌های ایران از این دیدار نشان می‌دهد که رهبر جمهوری اسلامی با پوشیدن ماسک به این دیدار حضوری با مقامات عراق رفته است.  در تصاویر مشخص است که علی خامنه‌ای دستکش هم به دست دارد. 

این اولین دیدار رسمی رهبر جمهوری اسلامی ایران پس از شروع همه‌گیری در ایران است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در بخشی از حرف‌هایش به نخست وزیر عراق گفته است که «ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت».

رهبر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ماجرای قتل قاسم سلیمانی در عراق گفته است که «جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد».

رهبر جمهوری اسلامی گفته است که ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا« دخالتی» نمی‌کند اما «انتظار» دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.

علی خامنه‌ای گفته که «دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ما است». او مدعی شده است که «آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست».

رهبر ایران هم‌چنین به نخست وزیر عراق گفته است که «آیت الله سیستانی یک نعمت بزرگ برای عراق است» و تاکید کرده که «حشدالشعبی» یک نعمت بزرگ دیگر در عراق است که «باید آن را حفظ کرد».

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، پیش از آنکه به دیدار علی خامنه‌ای برود در یک کنفرانس خبری با رئیس جمهور ایران، حسن روحانی، شرکت کرد. نخست وزیر عراق گفته بود که «عراق اجازه نمی‌دهد تهدیدی از خاک آن متوجه کشور ایران شود.» جمله‌ای که تیتر اول خبرگزاری فارس هم بود. 

حسن روحانی هم گفته بود که «نیروهای خارجی قادر به ایجاد هیچ خدشه و خللی در مناسبات برادرانه دو همسایه دیرین نخواهند بود».

نخست وزیر عراق در این کنفرانس خبری تاکید کرده بود که «ایران و عراق هر دو از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ملت‌های ما منتظرند تا خدمات بهتری از دولت‌ها دریافت کنند». 

حسن روحانی هم در این نشست خبری  گفت که «اراده دو دولت بر آن است که روابط تجاری دو کشور را به ۲۰ میلیارد دلار ارتقا ببخشند».

قرار بود نخست وزیر عراق پس از دیدار با مقامات جمهوری اسلامی به عربستان سفر کند اما بستری شدن ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، باعث شد که این سفر به تعویق بیفتد. با این حال قرار است مصطفی کاظمی پس از سفر دو روزه‌ تهران، به واشنگتن برود.

در این سفر دو روزه وزیران امور خارجه، نفت، برق، دارایی، دفاع، بهداشت و مشاور امنیتی ملی عراق همراه نخست وزیر عراق به تهران آمدند.

گفته می‌شود که مصطفی کاظمی قرار است با اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم دیدار ‌کند.

بیشتر از