بررسی آسیب‌شناسی اجتماعی در آلمان با پرداخت هزار دلار در ماه به برخی از شهروندان

محققان در برلین می‌خواهند بدانند رفتار مردم پس از «دریافت بی‌قید و شرط چنین پولی» چه تغییری می‌کند 

نمایی از یکی از محله‌های قدیمی برلین، آلمان  - John MACDOUGALL / AFP

محققان در آلمان در چارچوب تحقیقی راجع به مزیت‌های بالقوه افزایش درآمد پایه همگانی (یوبی) به شماری از مردم بدون هیچ قید و شرطی ماهانه بیش از ۱۰۰۰ پوند می‌دهند. 

این نگرش ریشه‌ای به عنوانی روشی برای پشتیبانی از مردم در دوران همه‌گیری کرونا و پس از آن توجه فزاینده‌ای را در جهان به خود جلب کرده است. 

طبق ادعای هواداران این روش، اگر دولت مرتب به تمام شهروندان کمک‌درآمدی کمی بدهد به مبارزه با فقر کمک می‌کند، افزایش انعطاف در کارها را تشویق می‌کند و به برخی امکان می‌دهد وقت بیشتری صرف مراقبت از افراد مسن‌تر خانواده کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بررسی آزمونی در آلمان در ابتدا به ۱۲۰ نفر ماهانه ۱۲۰۰ یورو می‌دهند و اثر آن بر تغییر الگوی کار و اوقات فراغت آن‌ها را رصد می‌کنند. 

به گفته محققی به نام یورگن شوپ که سرپرست طرح «درآمد پایه من» در مؤسسه پژوهش اقتصادی واقع در برلین است، آن‌ها می‌خواهند ببینند «دریافت بی‌قید و شرط و بی‌دغدغه چنین پولی بر نگرش و رفتار مردم چگونه اثر می‌گذارد». 

آقای شوپ در مصاحبه با روزنامه اشپیگل گفت: «بحث در مورد درآمد پایه تاکنون در بهترین حالت شبیه دوهمی‌های فلسفی و در بدترین حالت شبیه مجادلات عقیدتی بوده است. در هر دو حالت هم کلیشه‌ای بوده است.» 

 او افزود: «مخالفان ادعا می‌کنند مردم اگر درآمد پایه داشته باشند دیگر هیچ کاری انجام نمی‌دهند و تمام وقت‌شان را صرف لم دادن رو مبل و تماشا کردن فیلم‌های اینترنتی و خوردن هله‌هوله می‌کنند. 

موافقان هم استدلال می‌کنند که مردم کارهایشان را نه تنها تعطیل نمی‌کنند بلکه خلاقیت و دلسوزی بیشتری به خرج می‌دهند و از مردم‌سالاری پشتیبانی می‌کنند. اگر این کلیشه‌ها جای خود را به دانشی بدهند که در میدان تجربه به اثبات رسیده باشد می‌توان بحث را بهتر پیش برد.» 

وضعیت ۱۲۰ دریافت‌کننده این کمک‌هزینه را ابتدا در مقایسه با وضعیت ۱۳۸۰ نفر بررسی می‌کنند که هیچ کمک‌هزینه‌‌ای دریافت نکرده‌اند. 

محققان دانشگاهی مجری این طرح می‌خواهند در نوامبر امسال از یک میلیون نفر برای این طرح ثبت‌نام کنند تا گستره مشارکت وسیع‌تر باشد. سپس از میان آن‌ها ۱۵۰۰ نفر را برای اجرای تحقیق درآمدی سه‌ساله انتخاب می‌کنند. 

طبق یافته‌های نظرسنجان شرکت یوگاو نیز اکثریت مردم بریتانیا از دادن درآمد پایه همگانی به مردم طی همه‌گیری کرونا و به منظور تضمین امنیت مالی مردم حمایت می‌کنند. 

علی رغم آن که برخی نگران هستند دادن درآمد پایه همگانی باعث تنبلی مردم می‌شود، طبق تحقیق بزرگی این اقدام بر تن به کار دادن دریافت‌کنندگان کمک‌هزینه، اثری مثبت و البته اندک دارد و همچنین آسودگی خاطر را تقویت می‌کند. 

طبق این طرح آزمایشی دوساله که به سفارش دولت فنلاند انجام شده است، دولت طی دو سال به دوهزار نفر که به صورت اتفاقی از میان بیکاران دست‌چین شده بودند مرتباً ماهی ۵۶۰ یورو پرداخت کرد. 

به گفته نویسندگان این بررسی در مؤسسه بیمه فنلاند «پاسخ دریافت‌کنندگان درآمد پایه در مورد میزان رفاه‌شان از پاسخ‌دهندگان گروه واپایش مثبت‌تر بود.» 

در پی انتشار یافته‌های این بررسی آزمایشی در ماه مه، نیکولا استورجن وزیر اول اسکاتلند گفت این طرح برایش جالب بوده است. «تجربه کرونا و پیامدهای اقتصادی آن سبب شد خیلی خیلی بیش‌تر متقاعد شوم که اکنون وقت اجرای چنین طرحی است.» 

اسپانیا هم در ماه ژوئن برای حمایت از شهروندان در دوران همه‌گیری کرونا طرح «حداقل درآمد زندگی» را به اجرا درآورد. این طرح کمک نقدی، بدون پیوند به سوابق کاری قبلی و به صورت تسهیم نشده بود اما فقط شامل کسانی می‌شد که درآمدشان از حد معینی کمتر باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان