آلمان با کووید-۱۹ چه می‌کند؟

از کمک‌های اقتصادی دولت تا خودقرنطینگی مردم

با سرعت گرفتن شیوع ویروس کرونا در آلمان، مقامات آن کشور نیز تدابیر حفاظتی و حمایتی خود را در زمینه‌های مختلف شدت بخشیده‌اند. به ندرت می‌شد صدراعظم این کشور را در قاب تلویزیون مشاهده کرد، اما او در هفته‌های اخیر چندین بار درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با کووید۱۹ با رسانه‌ها و مردم سخن گفته است. آنگلا مرکل که اکنون خود در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برد در آخرین نطق تلویزیونی‌اش، درباره شیوع کرونا به مردم کشورش گفت: «بحران کرونا جدی است و باید جدی گرفته شود.»

 برای این که بدانیم آلمانی‌ها چقدر حرف‌های صدراعظم‌شان را جدی گرفته‌اند و تاچه حد تدابیر اجرا می‌شود، به عنوان خبرنگار باید به مناطقی از شهر برلین سربزنم. تصمیم می‌گیرم با اتوبوس به منطقه شارلوتنبورگ که از مناطق پرتردد برلین است بروم. دیر آمدن و خالی بودن اتوبوس شهری، نکته چشمگیری است. اینجا البته هنوز ممنوعیت تردد اعمال نمی‌شود، اما از هفته گذشته اعمال محدودیت‌ها در ایالت‌های مختلف آلمان در دستور کار قرار گرفت. ایالت بایرن که بیشترین تلفات را بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در آلمان داشته است، اعلام کرد از روز شنبه (۲۱ مارس) تردد غیرضروری شهروندان و تجمع بیش از سه نفر را ممنوع کرده است. 

همچنین، خروج از خانه در ایالت بایرن فقط در موارد مشخص و با دلیل موجه مجاز خواهد بود. موارد مستثنا از ممنوعیت تردد، شامل رفتن به محل کار، خروج از خانه برای خریدهای ضروری، رجوع به پزشک و داروخانه، و کمک به دیگران می‌شود. ساکنان ایالت بایرن همچنین مجازند برای دیدار شریک زندگی خود، ورزش یا هواخوری نیز خانه را ترک کنند، اما این کار فقط به تنهایی و حداکثر همراه با هم‌خانه افراد مجاز است.

محدودیت‌های مشابهی هم در ایالت‌های زارلند و بادن وورتمبرگ و هسن اعلام شده است که فعلا ۱۴ روز ادامه خواهد داشت و پس از بررسی تحولات روزهای آینده و روند گسترش ویروس کرونا، در مورد روزهای بعدی تصمیم‌گیری خواهد شد. این تدابیر علاوه بر تدابیر قبلی است که از سوی دولت مرکزی، پس از توافق با دولت‌های فدرال، اعلام شده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جا در برلین هم مانند همه شهرهای دیگر آلمان، مغازه‌ها، جز سوپرمارکت‌ها، تعطیل شده‌اند. اماکن فرهنگی و هنری مانند سالن‌های تئاتر، موزه‌ها، نگارخانه‌ها، سینماها، و اماکن تفریحی و ورزشی مانند کافه‌ها و استخرها، و همچنین روسپی‌خانه‌ها و کلوپ‌های شبانه فعالیتی ندارند. البته داروخانه‌ها، بانک‌ها و پمپ‌بنزین‌ها نیز از این مقررات مستثنی شده‌اند. ساعات کار رستوران‌ها بین شش صبح و شش عصر خواهد بود و در آنها باید میزها به فاصله معینی از یکدیگر قرار داشته باشند. 

خیابان کورفورستندام (در منطقه شارلوتنبورگ برلین) مملو از هتل‌هایی است که تا همین چند هفته پیش پر از گردشگران خارجی و داخلی بود، اما اکنون گردشگری به چشم نمی‌خورد. صاحبان هتل‌ها اجازه ندارند به گردشگران اتاق اجاره دهند و سرویس‌های آنها باید تنها در خدمت افرادی باشد که ناچار به سفر هستند. مراسم‌های مذهبی جمعی در عبادت‌گاه‌ها، و برنامه‌های کانون‌ها و انجمن‌ها هم ممنوع شده است. 

دولت آلمان همچنین عیادت از بیما‌ران در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان را محدود کرده است. زمین‌های بازی خالی هستند. بردن کودکان به زمین بازی ممنوع شده است. همه این تدابیر برای این اعلام شده است که مراودات اجتماعی  محدود، و در مواردی قطع شوند. بسیاری از مردم با وجود آن که صحبتی از قرنطینه خانگی از سوی مقامات دولتی نشده است، خود را قرنطینه کرده‌اند. خانم کلاین از شهروندان برلین که در منطقه «ویلمرزدورف» ساکن است و چند روزی است مغازه لباس فروشی‌اش را تعطیل کرده است، می‌گوید: «هر یک از ما وظیفه داریم برای قطع شدن زنجیره انتشار ویروس کمک کنیم. شهروندان باید تدابیری را که اعلام شده است، رعایت کنند.» 

او درباره وضع فروش مغازه‌اش می‌گوید، در هفته‌های گذشته تعداد مشتری‌ها و درآمد فروشگاه بسیار افت کرده است.

او که تا همین چند روز پیش نگران کاهش درآمدش بود، از دیروز که اعلام شد دولت از کسب و کارهایی که براثر کرونا آسیب دیده‌اند حمایت می‌کند، خیالش کمی راحت شده است. 

دولت فدرال آلمان که هفته گذشته به منظور تامین مالی چتر حفاظتی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، بودجه کشور را ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش داد، اعلام کرده است که برای کمک مالی به مستاجران، اجاره‌کنندگان واحدهای تجاری و خانواده‌هایی که به علت شیوع کرونا دچار مشکلات مالی شده‌اند، برنامه‌ای دارد.

سخنگوی وزارت دادگستری آلمان به شبکه یک تلویزیون این کشور گفت: «برنامه دولت شامل کمک به مستاجرانی است که به علت شیوع ویروس کرونا در مضیقه قرار گرفته‌اند. البته این کمک شامل حمایت از مستاجران واحدهای مسکونی نمی‌شود و مستاجران واحدهای تجاری از این کمک بهره‌مند خواهند شد.» 

از سوی دیگر، وزارت امور خانواده آلمان هم اعلام کرد به خانواده‌هایی که بر اثر انتشار ویروس کرونا آسیب ببینند، کمک مالی می‌کند. این تسهیلات شامل افزایش کمک هزینه فرزند برای خانواده‌های کم درآمد خواهد بود. 

کرونا و اقتصاد آلمان

ویروس کرونا آثار مخربی هم بر اقتصاد آلمان داشته است. براساس اطلاعاتی که موسسه اینفو در شهر مونیخ منتشر کرده است، این ویروس موجب رکود در اقتصاد آلمان شده است. براساس نظرسنجی‌ای که این موسسه از حدود نه هزار مدیر اقتصادی آلمان انجام داده است، شاخص تجاری این کشور در ماه مارس به رقم ۸۷.۰۷ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که شاخص تجاری آلمان در ماه گذشته رقم ۹۶ بود. از سوی دیگر، شرکت هوایی لوفتانزا، بزرگترین شرکت هواپیمایی آلمان هم اعلام کرد که از ۷۶۳ فروند هواپیمای این شرکت، ۷۰۰ فروند زمین‌گیر شده‌اند . لوفتانزا همچنین اعلام کرد که امسال به سهامدارانش سودی پرداخت نخواهد کرد. 

کرونا و سیستم درمانی آلمان

تاکنون اخباری از وجود چالش در نظام درمانی آلمان به علت انتشار ویروس کرونا منتشر نشده است، اما مقامات این کشور پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیرانه از سوی مردم‌، نظام درمانی‌شان هم ممکن است دچار چالش شود. با این حال، تاکنون بر اساس آمار رسمی که موسسه روبرت کخ به عنوان مرجع اعلام آمار کرونا به صورت آنلاین منتشر کرده است، تا لحظه تهیه این گزارش در آلمان ۲۳۱۲۹ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از آن میان ۹۲ نفر جان باخته‌اند. 

نکته قابل تامل در آمارهای اعلام شده، نسبت پایین تعداد جان باختگان به شمار مبتلایان است. به عنوان مثال، در برلین از ۱۰۲۵ شخص مبتلا به کرونا یک نفر جان باخته است، یا در ایالت نوردراین وست‌فالن از ۷۳۶۱ مبتلا به کرونا ۳۳ نفر جان باخته‌اند. این آمار در ایالت بایرن، حاکی از ۲۱ فوت از میان ۳۶۹۵ مبتلا به کرونا اعلام شده است. 

واکسن آلمانی کرونا پاییز وارد بازار می‌شود

شرکت بیوتکنولوژیک CureVac اعلام کرده است که از پاییز امسال، احتمالا ده‌ها هزار نفر واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.  فرانتس ورنر‌هاس، مدیرعامل این شرکت، با امیدوارانه خواندن آزمایش‌های مربوط به این واکسن، به مجله «ویرتشافت ووخه» گفت: «در صورت موافقت مسئولان، امسال می‌توان تعداد بیشتری از مردم را واکسینه کرد. شرکتCureVac  امکان تولید سالانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون عدد واکسن دارد و در صورت راه‌اندازی خط تولید جدید، این مقدار به یک میلیارد عدد افزایش خواهد یافت.