زوج استرالیایی آزاد شده از ایران، سفر را از سر می‌گیرند

جولی کینگ و مارک فرکین تیرماه گذشته در حوالی جاجرود بازداشت شدند

بسیاری از تصاویر اینستاگرام این زوج با پهپاد ثبت شده است-عکس از اینستاگرام

جولی کینگ و مارک فرکین، زوج بلاگر-جهانگرد استرالیایی با گذشت یک سال از نخستین روزی که در ایران بازداشت شدند، با انتشار پیامی در اینستاگرام از برنامه‌ خود برای بازگشت به جاده و دنبال کردن ماجراجویی‌های خود خبر دادند.

مارک و جولی که تابعیت بریتانیا را نیز دارد، تیرماه گذشته در راه سفری که از استرالیا آغاز کرده بودند و قرار بود به لندن ختم شود، در نزدیکی جاجرود دستگیر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر دستگیری این زوج تا مدتی رسانه‌ای نشد تا اینکه روزنامه تایمز بریتانیا به آن پرداخت و در نهایت مقامات در استرالیا خبر بازداشت آنها را تایید کردند. پس از آن نیز غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه جرم آنها را به پرواز درآوردن پهپاد و تصویربرداری اعلام کرد.

بازداشت این زوج استرالیایی موجب شد خبر در زندان بودن یک استاد دانشگاه استرالیایی بریتانیایی نیز علنی شود. کایلی مور گیلبرت از شهریورماه ۱۳۹۷ به اتهام جاسوسی در زندان اوین به سر می‌برد و تهران و کنبرا تنها تحت فشار رسانه‌ای پس از دستگیری زوج بلاگر استرالیایی، خبر بازداشت کایلی مور را تایید کردند.

هرچند کایلی مورد با حکم تایید شده ۱۰ سال حبس همچنان در اوین به سر می‌برد، جولی کینگ و مارک فرکین مهرماه‌گذشته در جریان تبادل زندانیان بین ایران و استرالیا آزاد شدند. مدتی پس از آزادی نگار قدس کنی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا در استرالیا زندانی بود و سپس به آمریکا تحویل داده شد، رضا دهباشی با اتهام مشابه از زندانی در استرالیا آزاد شد. بازگشت او به تهران با بازگشت جولی و مارک به استرالیا همزمان بود.

اکنون این زوج بلاگر در حساب اینستاگرام خود که ۳۰ هزار دنبال کننده دارد، خبر داده‌اند که پس از پایان بیماری همه‌گیر کرونا و زمانی که استرالیا مرزها را برای سفر باز کند، سفر خود را از سرخواهند گرفت.

این زوج در پیام خود نوشته‌اند که نیمه شب سی‌ام ژوئن ۲۰۱۹ با اسلحه از رختخواب بیرون کشیده شدند. آنها در این پیام نوشته‌اند در آینده جزئیات بیشتری را از این ماجرا به اشتراک خواهند گذاشت.

بیشتر از جهان