درخواست دادستانی آمریکا از شاهزاده «اندرو» برای همکاری در پرونده جفری آپستین

شاهزاده اندرو تاکید کرده بود که شاهد رفتار یا عمل‌کرد خلاف از سوی اپستین نبوده است

سال گذشته شاهزاده اندرو گفته بود آماده است درصورت نیاز با تحقیقات هرگونه آژانس معتبر قضایی و قانونی همکاری کند- LEON NEAL / AFP

 

دادستانی ایالات متحده رسما از شاهزاده اندرو، فرزند ملکه انگلستان (بخشی از بریتانیا) خواسته است تا در تحقیقات مربوط به بزهکار جنسی جفری اپستین، مورد بازجویی قرار بگیرد و شهادت دهد.

بنابه گزارش نشریه «سان» و نیز رسانه‌های آمریکایی، وزارت دادگستری آمریکا تقاضانامه همکاری قضایی میان آمریکا و بریتانیا (ام‌ال‌اِی) را به وزارت کشور بریتانیا تسلیم کرده است.

این سند راهی برای درخواست همکاری با کشوری دیگر در تحقیقات مرتبط با پی‌گیری جرایم جنایی است.

این درخواست به دنبال اظهارات سال گذشته شاهزاده اندرو ارائه شده که گفت آماده است درصورت نیاز با تحقیقات هرگونه آژانس معتبر قضایی و قانونی همکاری کند.

اما جفری برمن که ریاست تحقیقات پرونده اپستین را برعهده دارد در ماه مارس به خبرنگاران گفت که دوک یورک (لقب شاهزاده اندرو) تمایلی به همکاری داوطلبانه با تحقیقات اپستین ندارد.

آقای برمن گفت: «خلاف پیشنهاد بسیار علنی شاهزاده اندرو از طریق یک بیانیه مطبوعاتی در مورد همکاری با تحقیقات ما پیرامون هم‌دستان اپستین، شاهزاده اندرو اکنون کاملا درها را بر همکاری داوطلبانه بسته است. اداره ما مشغول بررسی گزینه‌هایش است.

دوک یورک دوست سرمایه‌دار رسوا شده و مهمان او در خانه‌هایش از جمله قصرش در نیویورک بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده اندرو تاکید کرده بود که شاهد رفتار یا عمل‌کرد خلاف از سوی اپستین نبوده است. جفری اپستین در انتظار دادرسی به اتهام تجارت جنسی در زندان خودکشی کرد.

شاهزاده اندرو هم‌چنین هرگونه اتهام مبنی بر داشتن روابط جنسی با ویرجینیا جوفره را که با نام ویرجینیا رابرتس نیز شناخته می‌شود و در سال ۲۰۰۲ اپستین او را به بریتانیا فرستاد، تکذیب کرده است.

خانم رابرتس به شبکه بی‌بی‌سی گفته بود که پس از رابطه جنسی با شاهزاده اندرو احساس «وحشت و شرمساری» کرده است. خانم رابرتس می‌گوید شاهزاده اندرو با او در ۱۷ سالگی که از نظر قوانین آمریکا نابالغ بوده، در سه مورد مختلف رابطه جنسی برقرار کرده بود.

نه وزارت کشور بریتانیا و نه وزارت دادگستری ایالات متحده ارسال «ام‌ان‌ای» به مقامات بریتانیا را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

سخن‌گوی وزارت کشور بریتانیا گفت: «طبق سیاست و عمل‌کرد بلندمدت این وزارت‌خانه، ما تقاضانامه همکاری‌های قضایی مشترک را تایید یا تکذیب نمی‌کنیم.»

همین طور وزارت دادگستری آمریکا به ایندیپندنت گفت: «این وزارت‌خانه در چارچوب سیاست‌هایش در مورد ارتباط با دولت‌های خارجی پیرامون مسائل تحقیقاتی از جمله تایید یا تکذیب چنین ارتباطاتی اظهارنظر علنی نمی‌کند.»

یک منبع نزدیک به تیم وکلای شاهزاده اندرو به ایندیپندنت گفت: «طبق مقررات وزارت دادگستری آمریکا هرگونه گفت‌وگو با این وزارت‌خانه محرمانه است. ما تصمیم گرفته‌ایم به اصل و روح این قانون وفادار باشیم و به همین دلیل است که در طول سال جاری از هرگونه اظهارنظر در این مورد خودداری کرده‌ایم. ما از پاسخ به سؤالات دشوار پرهیز کردیم.»

گزارش بیشتر از پرس اسوسييشن

© The Independent

بیشتر از جهان