شاهزاده اندرو حاضر به همکاری در پرونده فساد جنسی دوستش نیست

نیکلاس بایس، عضو دفتر دادستانی آمریکا در نیویورک: شاهزاده اندروبه هیچ عنوان همکاری نکرده

شاهزاده اندرو در مراسم ازدواج دخترش، شاهدخت یورک، تابستان ۲۰۱۹ - AFP

کارآگاهان فدرال آمریکا شاهزاده اندرو را متهم کردند که در تحقیق بر روی پرونده «جفری اپستین» و همدستانش - که به سوءاستفاده جنسی از دختران متهم بودند، «هیچ همکاری» نکرده است.

در جریان تحقیقاتی که از نیویورک تا کاخ باکینگهام و فراتر از آن‌ها جریان داشته، دادستان آمریکایی، جفری برمن، در مقابل آپارتمان اپستین در نیویورک ایستاده و با اعلام اینکه اف‌بی‌آی و بازپرسان فدرال خواهان کمک شاهزاده اندرو هستند، خطاب به خبرنگاران گفت که او تا کنون «هیچ همکاری» با ما نکرده است.

برمن گفت: «اتهامات اولیه علیه جفری اپستین، شامل یک اتهام توطئه بود و ما بر این باور بودیم که همدستانی هم در این توطئه بوده‌اند، جفری اپستین نمی‌توانسته بدون کمک دیگران آن کارها را انجام داده باشد. می‌توانم به شما اطمینان دهم که تحقیقات ما در حال پیشرفت است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکلاس بایس، یک عضو دفتر دادستانی آمریکا در نیویورک، در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت تایید کرد که پرنس اندرو هیچ همکاری نداشته و این دفتر، با این هدف که او با مقامات مربوطه صحبت کند، از نزدیک با اف‌بی‌آی در ارتباط است. بایس نتوانست درباره جدول زمانی همکاری آن‌ها و اینکه آخرین بار در چه زمانی با نمایندگان شاهزاده اندرو صحبت کرده، اطلاعات بیشتری بدهد. اندرو پیشتر گفته بود که «در صورت نیاز» حاضر به همکاری خواهد بود.

شاهزاده اندرو به طور مکرر اتهاماتی را که متوجه اوست، رد کرده است. مهم‌ترین اتهام از سوی ویرجینیا جیوفری مطرح شده که مدعی است که از سوی سرمایه‌دار فقید آمریکایی، اپستین، قربانی قاچاق جنسی شده و وقتی 17 سال داشته، وادار شده است با دوستان او - از جمله این شاهزاده بریتانیایی رابطه جنسی داشته باشد. او گفت که این تجاوزها در لندن، نیویورک و جزیره خصوصی اپستین، واقع در جزایر ویرجینیا، اتفاق افتاد.

جیوفری در مصاحبه‌ای با برنامه پانورامای بی‌بی‌سی، در ماه دسامبر از مردم بریتانیا خواست که از او حمایت کنند.

او گفت: «او می‌داند که چه اتفاقی افتاد. من هم می‌دانم که چه اتفاقی افتاد و تنها یکی از ما حقیقت را می‌گوید و مطئمنم که آن [یک نفر] من هستم.»

جیوفری افزود: «من ملتمسانه از شهروندان بریتانیا می‌خواهم در کنار من بایستند تا به من کمک کنند که در این نبرد بجنگم و نپذیرند که این [اقدامات] عادی تلقی شوند. این ماجرایی است درباره [قربانی] قاچاق شدن، ماجرایی درباره سوءاستفاده، و ماجرایی است درباره مردان خاندان سلطنتی شما.» 

شاهزاده اندروی 59 ساله در مصاحبه‌ای جنجالی با بی‌بی‌سی در نوامبر سال گذشته، مدعی شد که هیچ وقت رابرتس جیوفری – که به این نام هم شناخته می‌شود – را ملاقات نکرده است، در حالی که عکسی از این دو با هم موجود است. شاهزاده بریتانیایی پس از این مصاحبه از مسئولیت‌هایش در خاندان سلطنتی کناره گرفت. او در پاسخ به ادعای جیوفری که گفته بود شاهزاده اندرو در زمان ملاقات‌ «بیش از حد عرق می‌ریخت»، اظهار داشت که به دلیل یک «وضعیت خاص پزشکی» او اصلا از نظر جسمی نمی‌توانست «در آن زمان» عرق کند.

او پذیرفت که در چند خانه متعلق به اپستین، اوقاتی را گذرانده است اما گفت که هیچ‌‌گاه رفتار مشکوک یا چیز غیرعادی درباره زنان جوانی که در آنجا بودند مشاهده نکرده است.

وی افزود: «من فکر می‌کردم که همه آن‌ها کارکنان» آن خانه‌ها هستند.

گزارش‌هایی مربوط به چند ماه پیش، نشان می‌دهد که مقامات قضایی خواستار صحبت با پسر سوم ملکه بریتانیا بوده‌اند. او در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «اگر ضروری بوده و توصیه‌های حقوقی انجام آن را لازم بدانند»، آماده است که تحت سوگند در این باره شهادت بدهد.

او سپس در هنگامی که اعلام کرد تا «آینده‌ای مشخص» از مشاغل سلطنتی‌اش کناره‌گیری می‌کند، گفت: «قطعاً اگر نیاز باشد، مایلم که به هر نهاد حقوقی مناسبی در تحقیقات‌شان [درباره این پرونده] کمک کنم.»

این شاهزاده بریتانیایی تنها یکی از چندین شخصیت‌ سرشناس و بلند مرتبه‌ای است که نام‌شان یک یا چندبار با اپستین پیوند خورده است. بیل کلینتون، کوین اسپیسی، رابرت مکسول و حتی دونالد ترامپ در زمره این افراد بوده‌اند.

بسیاری از شخصیت‌ها پس از اینکه اپستین در سال 2008 اقرار به داشتن رابطه جنسی با یک دختر زیر سن قانونی کرد و به 13 ماه زندان محکوم شد، با او قطع ارتباط کردند.

اما پرنس اندرو دوستی‌اش با اپستین را حفظ کرد و حتی در سال 2010، پس از آزادی او از زندان، به خانه‌اش رفت؛ کاری که بعدها به اشتباه بودنش اذعان کرد.

اپستین 66 ساله در تابستان 2019 به اتهام قاچاق چندین دختر و زن جوان بازداشت شد، اما این اتهامات را رد کرد. او در زمان انتظار برای محاکمه دست به خودکشی زد و از دنیا رفت.

یکی از سخنگویان کاخ باکینگهام گفت: «این موضوع توسط تیم حقوقی دوک یورک در حال بررسی است. کاخ باکینگهام در این باره اظهارنظر بیشتری نخواهد کرد.»

بیشتر از زندگی