دادگاه در انتظار شاهزاده اندرو

انتقاد از شاهزاده اندرو به خاطر عدم پشیمانی وی از دوستی با اپسین

شاهزاده اندرو اعلام کرده که تا مدتی نامعلوم از ایفای وظایف سلطنتی کناره‌گیری می‌کند

JOHN THYS / AFP

گزارش‌هایی حاکی از آن است که  شاهزاده اندرو، دومین پسر ملکه انگلستان، خود را آماده می‌کند که  رسما و با ادای سوگند، در تحقیقاتی که در آمریکا در مورد جفری اپستین در جریان است، شهادت دهد.  جفری اپستین، میلیونر آمریکایی که گفته می‌شود در سلول زندانش خودکشی کرده، متهم به سوءاستفاده جنسی از کودکان بود.

نشریه دیلی تلگراف گزارش داده که کاخ باکینگهام خود را برای دریافت احضاریه مقامات آمریکا برای شاهزاده اندرو آماده می‌کند تا در دادگاه در مورد دوستی و رابطه‌اش با اپستین شهادت دهد. دیلی تلگراف می گوید این احضاریه می‌تواند «در آینده نزدیک» صادر شود. 

این تحول به دنبال اظهارات وکیل برخی از زنانی رخ داده که می‌گویند قربانی جنسی اپستین بوده‌اند. وکیل شاکیان آقای اپستین گفته است دوک یورک (شاهزاده اندرو) «باید» با کارآگاهان اداره پلیس آمریکا که در مورد اپستین تحقیق می‌کنند، «همکاری» کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیزا بلوم، وکیل دادگستری، در برنامه صبحگاهی بی بی سی، در پاسخ به این که چگونه پای شاهزاده اندرو می‌تواند در یک جریان قضایی باز شود گفت:«من به‌عنوان یک وکیل دعاوی، اگر تشخیص بدهم که فردی دارای اطلاعاتی مربوط (به یک مورد قضایی) است، حق دارم او را برای دادن شهادت احضار کنم. این برای شهادت در خارج از دادگاه است. این افراد سوگند می‌خورند حقیقت را بگویند، دردفتر من حاضر می‌شوند و به سئوالات من پاسخ می‌دهند.   

«احضار فردی مثل شاهزاده اندرو آسان نیست. واضح است که او کسی نیست که در حین راه رفتن در خیابان، احضاریه کتبی به دستش داده شود. (روند تسلیم احضاریه) در این مورد بسیار پیچیده‌تر است.» 

«خودداری او از پذیرش احضاریه می‌تواند به یک اختلاف دیپلماتیک میان بریتانیا و ایالات متحده منجر شود. امیدوارم کار به آن جا نکشد.»

«حرف او را که می‌گوید (به تحقیقات اپستین) کمک می‌کند، می‌پذیرم و امیدوارم تحقق یابد.»

این تحول به دنبال آن صورت گرفته که شاهزاده اندرو اعلام کرد که «تا مدتی نامعلوم» از «ایفای وظایف سلطنتی» کناره‌گیری می‌کند؛ اقدامی که در تاریخ معاصر خاندان سلطنتی بریتانیا سابقه نداشته است. 

به دنبال مصاحبه برنامه «نیوزنایت» بی بی سی با شاهزاده اندرو در دو روز آخر هفته‌ای که گذشت، فشارهایی که بر او در مورد رابطه‌اش با اپستین وجود داشت، افزایش یافته است.

شاهزاده اندرو، چهارشنبه شب، در یک بیانیه گفت «اگر لازم باشد، آماده است به تحقیقات کارآگاهان اداره پلیس آمریکا کمک کند.»  

اما خانم بلوم ضمن درخواست اقدام بیشتر از طرف شاهزاده اندرو در توئیتی نوشت:« (اظهارات) شاهزاده اندرو در این مصاحبه اعتبار چندانی نداشت.»

«او و کارمندانش باید با تمام تحقیقات همکاری کنند، در تحقیقات مدنی و دادگاه شهادت بدهند، و اسناد و مدارک لازم را ارائه بدهند. این تازه اول قضیه است.»

مادر خانم بلوم، گلوریا آلرِد، که او هم وکیل دادگستری است و همراه با دخترش وکالت قربانیان اپستین را بر عهده دارد، می‌گوید موضع شاهزاده اندرو در کمک به مقامات روشن نیست.

او به بی بی سی گفت:«آیا او اصرار دارد برای شهادت احضار شود، یا آماده است با کارآگاهان پلیس بدون اجبار قانونی صحبت کند؟

«موکلان من که قربانیان جفری اپسیتین هستند، با کارآگاهان پلیس بدون «اجبار قانونی» صحبت کرده اند.»

موسساتی از جمله غول تله کام، شرکت «بی تی» و بانک بارکلیز در میان نهادهای بازرگانی عمده هستند که در پیامد مصاحبه دوک یورک با بی بی سی، از او فاصله گرفتند.

من ماه‌هاست که با ۵ تن از قربانیان اپستین کار می‌کنم. (اظهارات) شاهزاده اندرو در این مصاحبه اعتبار چندانی نداشت. او و کارمندانش باید با تمام تحقیقات همکاری کنند، در تحقیقات مدنی و دادگاه حاضر شده وشهادت داده، و اسناد و مدارک لازم را ارائه بدهند. این تازه اول قضیه است.

گفته می‌شود بحث در این مورد در میان خاندان سلطنتی جریان داشته و شاهزاده اندرو در این ارتباط با ملکه و برادرش، شاهزاده چارلز ولیعهد انگلستان صحبت کرده است.

روز چهارشنبه، دوک یورک پیش از اعلام کناره‌گیری از وظایف سلطنتی، شخصا به دیدار مادرش در کاخ باکینگهام رفت.

در این میان، ساجد جاوید، وزیر دارایی بریتانیا در مورد اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر، که در کارزار انتخاباتی روز سه شنبه با جرمی کوربین (رهبر حزب مخالف) گفته بود خاندان سلطنتی «از هر نوع سرزنش بری هستند»، گفت:«فکر نمی‌کنم درست باشد در حالتی که کسی در اتهام قرار دارد، وارد معرکه بشوید و در این مورد اظهار نظر کنید، به ویژه اگر در مقامی مسئول مثل نخست وزیر باشید.»

«این برعهده خاندان سلطنتی است که در مورد خودش اظهار نظر کند و ما در بیانیه شاهزاده اندرو دیدیم که او در مورد اوضاع چند روز گذشته غور کرده و فکر می‌کنم کار درست را انجام داده است.»

شاهزاده اندرو به خاطر آن که در مورد قربانیان اپستین همدردی نشان نداده و در ارتباط با دوستی اش با اپستین اظهار ندامت نکرده، سخت مورد انتقاد قرار گرفت. اپستین چند ماه پیش در سلول زندانش دست به خودکشی زد.

شاهزاده اندرو در برنامه نیوزنایت بی بی سی این ادعا را تکذیب کرد که در سه مورد با ویرجینیا جوفره، یکی از قربانیان اپستین همخوابگی کرده بوده است. خانم جوفره گفته است در دو مورد از این سه مورد، زیر سن قانونی بوده است.

شاهزاده اندرو می گوید ادعای مربوط به دیدار با خانم جوفره در سال ۲۰۰۱ بی اساس است زیرا او آن روز را با دخترش شاهزاده خانم بئاتریس در پیتزا اکسپرس در شهر ووُکینگ در جنوب بریتانیا گذرانده بوده است.

ایندیپندنت برای اطلاعات بیشتر با کاخ باکینگهام  تماس گرفت، اما مقامات کاخ از اظهارنظر دراین مورد خودداری کردند.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری ها

© The Independent

بیشتر از جهان