پاسخ اوباما به نظریه توطئه‌آمیز «اوباماگیت» ترامپ: «رای دهید»

حملات ترامپ به اوباما در حالیست که بحران ویروس کرونا دغدغه اصلی آمریکاست

باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده در کنار همسرش میشل اوباما در یکی از مراسم شام کنگره آمریکا - CHRIS KLEPONIS / AFP

با پافشاری دونالد ترامپ به ترویج توهم توطئه‌‌ای که به رسوایی «اوباما گیت» معروف شده است، باراک اوباما تنها یک پیام برای آمریکاییان داشت: «رای دهید.»

این توییت تک‌کلمه‌ای آقای اوباما روز پنجشنبه بعد از آن منتشر شد که آقای ترامپ درخواست کرد رئیس جمهوری سابق که دو دوره قدرت را در دست داشت، باید مجبور شود در مقابله کنگره شهادت دهد.

آقای ترامپ طی هفته گذشته توییت‌های بی‌شماری درباره «اوباماگیت» نوشته است و آن را «بزرگترین رسوایی و جرم سیاسی تاریخ ایالات متحده امریکا» برچسب زده است.

او می‌گوید آقای اوباما و مقامات کابینه‌اش سعی بر ویران کردن ریاست جمهوری او با پهن کردن دام‌هایی حقوقی داشتند و همچنین باعث شدند که ایالات متحده برای مقابله با بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ آماده نباشد.

رئیس جمهوری سابق اما صرفا پیام «رای دهید» را روز پنجشنبه در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم منتشر کرد، ولی از اظهارنظر درباره توهم توطئه آقای ترامپ خودداری نمود.

در حالی که بحران ویروس کرونا در سراسر ایالات متحده ادامه دارد، آقای ترامپ و جمهوری‌خواهان ارشد دست به ترویج توطئه «اوباماگیت» زده‌اند که ظاهرا تلاشی برای سرزنش دیگران به خاطر اشتباهاتی است که خود مرتکب شده‌اند.

روز پنجشنبه آقای ترامپ اظهار داشت دولت اوباما نتوانست کشور را بعد از مقابله با ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H1N1 برای شیوع بیماری عالم‌گیر بعدی آماده سازد.

آقای ترامپ گفت: «تحت دولت قبلی اکثر ذخیرهای پزشکی کشور استفاده شد، اما هیچوقت جایگزین نشد. وقتی ما دولت را به دست گرفتیم با مقادیر خیلی اندکی مواجه شدیم.»

رئیس جمهوری روز چهارشنبه همچنین از ادعای جمهوری‌خواهانی پشتیبانی کرد که ادعا می‌کنند مقامات دولت اوباما سعی کردند برای مایکل فلین، مشاور ستاد انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ، دام پهن کنند تا او را به عنوان کسی که سفیر وقت روسیه را به واشنگتن دعوت کرده بود، به دام اندازند.

جو بایدن، نماینده احتمالی دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ نیز در این فهرست قرار دارد.

آقای ترامپ درباره آقای بایدن گفت: «این افشاسازی خیلی چیز بزرگی است. او همواره می‌گفت از هیچ چیز خبر ندارد و اکنون که مدارک فاش شده، معلوم شده که او چقدر حقیقت را مخفی کرده است. چگونه هیچ چیزی نمی‌دانی ولی یکی از برنامه‌ریزان اصلی بوده‌ای؟»

آقای ترامپ روز یکشنبه بعد از این که آقای اوباما از تصمیم وزارت دادگستری برای لغو اتهامات علیه آقای فلین انتقاد کرد، رئیس جمهوری سابق را به باد سرزنش گرفت.

از آن زمان رئیس جمهوری با ارسال چندین توییت اصطلاح «اوباماگیت» را ترویج کرده است و همچنین توییت‌های طرفداران خود را باز توییت کرده است که ادعا می‌کنند اوباما «اولین رئیس جمهوری سابق است که علیه جانشین خود صحبت می‌کند.»

روز جمعه، آقای ترامپ طرفداران خود در توییتر را برای حمایت‌شان مورد ستایش قرار داد.

آقای ترامپ گفت: «از همه شما جنگجویان بی‌نظیر پشت کیبورد متشکرم. شما خیلی بهتر و فرسنگ‌ها زرنگ‌تر از کارمندان مدیسون اونیو (شرکتی تبلیغاتی = Madison Avenue) هستید، هیچ کس به گرد پای شما نمی‌رسد!»

© The Independent