ترامپ خواستار ادای شهادت باراک اوباما در سنا شد 

فرضیه «اوباماگیت» می‌گوید که اوباما و مدیران ارشد او درصدد آسیب زدن به نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ بودند

برخی متحدان اوباما می‌گویند این تئوری توطئه ضعف‌های زیادی دارد - Scott Olson/Getty Images/AFP

دونالد ترامپ، لیندسی گراهام رییس کمیته قضایی سنا را تحت فشار گذاشته تا باراک اوباما رییس جمهور سابق ایالات متحده را برای شهادت به سنا فراخواند، تا درباره آنچه که ترامپ توطئه آسیب به نامزدی او در انتخابات ۲۰۱۶ و سپس ریاست جمهوری او توصیف کرده، توضیح دهد. 

آقای ترامپ در توییتی نوشت: «اگر من سناتور یا نماینده کنگره بودم، اولین کسی که برای شهادت درباره بزرگترین جرم سیاسی و رسوایی تاریخ ایالات متحده تاکنون دعوت می‌کردم، رییس جمهور سابق اوباما بود. او همه چیز را می‌دانست. این کار را بکن لیندسی گراهام.» 

دقایقی پس از توییت رییس جمهور امریکا، کایلی مک‌اننی سخنگوی کاخ سفید در شبکه خبری فاکس حضور یافت و این تئوری را «بزرگترین رسوایی سیاسی در تاریخ» خواند.

خانم مک‌اننی و ترامپ به آن‌چیزی اشاره داشتند که به عنوان «اوباماگیت» معروف شده و شبکه پیچیده‌ای است از مسائل امنیتی و اطلاعات و تحقیقات قانونی، اقدامات مقامات سابق دولت اوباما و دیگر موضوعات، که پایگاه ترامپ با حمایت قانون‌گذاران جمهوریخواه، همزمان با تلاش او برای پیروزی در دور دوم انتخابات پیش می‌برد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرضیه «اوباماگیت» می‌گوید چهل و چهارمین رییس جمهور آمریکا و مدیران ارشد اطلاعاتی‌اش از همان ابتدا به دنبال فریب دادن و به تله انداختن مسئولان ترامپ در مناقشات برای آسیب به ریاست جمهوری ترامپ بوده‌اند. برخی ابعاد این فرضیه هنوز روشن نیست، اما اقای ترامپ و دستیاران ارشد او با پرسیدن سوالاتی درباره انگیزه شماری از افراد که اعضای ارشد تیم امنیت ملی، اطلاعات و سیاست خارجی دولت اوباما بودند، این موضوع را پیش می‌برند.

پیام روز پنجشنبه کاخ سفید یک روز پس از آن است که جمهوریخواهان سنا سندی را منتشر کردند که فهرست اسامی برخی مسئولان دولت سابق اوباما را نشان می‌دهد که به دنبال «افشای» فردی بودند که در آن سوی مکالمات تلفنی با سفیر وقت روسیه در واشنگتن بود. معلوم شد که آن شخص مایکل فلین بوده است، مشاور انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ و اولین مشاور امنیت ملی او. 

آقای ترامپ روز چهارشنبه به جمهوریخواهان سنا در انتقاد از مسئولان دولت اوباما از جمله جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰،  پیوست و گفت که آنان در توطئه‌ای «گسترده» برای پایین کشیدن او فعالیت می‌کنند. 

او درباره معاون سابق ریاست جمهوری و دیگر مسئولان دولت سابق که به دنبال فرد آن سوی خط تلفن با سفیر وقت روسیه بودند گفت:‌ «افشاگری مسئله خیلی بزرگی است.»

آقای ترامپ روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید، آقای بایدن را به دروغگویی در حین مصاحبه تلویزیونی وی در هفته جاری متهم کرد که گفته بود می‌دانست درباره فلین تحقیقاتی در جریان است ولی ماهیت دقیقش را نمی‌دانست. 

ترامپ گفت: «بایدن گفت از هیچ چیز خبر ندارد.» او سپس گفت که بایدن یکی از کسانی بود که نام فلین را افشا کرد و با این حال چطور می‌تواند بگوید از هیچ چیز خبر ندارد. ترامپ گفت:‌ «او درباره هیچ چیز هیچ اطلاعی ندارد… و بعد امروز معلوم می‌شود که او یکی از بزرگترین افشاگران بوده. اگر یکی از آن افشارگرها بوده چطور از هیچ چیز اطلاع نداشته؟» 

برخی متحدان اوباما می‌گویند تئوری توطئه ضعف‌های زیادی دارد. آنان می‌گویند یکی از این نکات این است که اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۶ و زمانی که دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب بود، به او گفت که درباره استخدام آقای فلین در پست مشاور امنیت ملی نگرانی‌هایی دارد.

دونالد ترامپ و سناتورهای جمهوریخواه از مقامات سابق خواسته‌اند توضیح دهند که چرا به دنبال کشف طرف صحبت تلفنی سفیر سابق روسیه سرگئی کیسلیاک در بازه زمانی دسامبر ۲۰۱۶ و اوایل ژانویه ۲۰۱۷ بوده‌اند. این بازه زمانی است که طی آن آقای ترامپ در دوران انتقالی پس از پیروزی در انتخابات و ادای سوگند ریاست جمهوری بود. 

© The Independent