با وجود قرنطینه، حجم دی‌اکسید کربن در اتمسفر زمین افزایش یافت

آتش‌سوزی در جنگل‌ها میزان آلایندگی‌ها را افزایش می‌دهد

حدود دوسوم برق جهان از طریق سوخت فسیلی و عمدتا ذغال سنگ تامین می شود-PIXBAY

انجمن ملی اقیانوس و جو شناسی (ان‌اوُ‌اِی‌اِی) می‌گوید به رغم گزارش‌های منطقه‌ای حاکی از بهبود کیفیت هوا، میزان گاز دی‌اکسید کربن جو زمین به گونه‌ای بی‌سابقه افزایش یافته است.

«ان‌او‌ای‌ای» در گزارشی که هفته گذشته منتشرکرد گفته است شاخص این گاز در هوا به شدت بالا رفته است.

به گزارش این نهاد آمریکایی، میانگین غلظت گاز دی اکسید کربن که در رصدخانه مونا لوا در هاوایی اندازه گیری می شود، در آوریل امسال ۴۱۶.۲۱ بخش در هر میلیون (پی پی ام) بوده که در مقایسه با  شاخص ۴۱۳.۳۳ در آوریل ۲۰۱۹ حاکی از افزایش میزان این گاز در اتمسفر زمین است. این بالاترین میزان دی اکسید کربن از سال ۱۹۵۸ است که اندازه گیری این گاز در اتمسفر زمین آغاز شد.

ان او ای ای، می گوید ۱۰ سال پیش میزان اکسید دو کربن هوا ۳۹۳.۱۸ پی پی ام بوده است.

بنا به داده های این نهاد، مقدار گاز دی اکسید کربن نه تنها بیشتر شده بلکه سرعت گرفته است. در دهه ۱۹۶۰، میانگین روند افزایش سالیانه دی اکسید کربن ۰.۹ پی پی ام بوده در حالیکه این روند در ده سال گذشته سالیانه ۲.۴ پی پی ام بالا رفته است.  

او او ای ای، با «اطمینان» می گوید اندازه گیری هایش در مورد میزان گاز دی اکسید کربن «نمایانگر واقعیت اتمسفر جهان» است. این رصدخانه در ارتفاع ۳۴۰۰ متری و در نزدیکی آتشفشان مائونا لائو قرار دارد که اجازه می دهد ذرات موجود در هوا به نمایندگی از مناطق گسترده ای از کره زمین اندازه گیری شود.

داده های ماهواره ها نشان می دهد که از آغاز اپیدمی کرونا میزان گاز دی اکسید نیتروژن در محموع درمناطق مسکونی چین، اروپا و ایالات متحده کاهش یافته، اما بر میزان گاز دی اکسید کربن افزوده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان هوا شناسی می گویند اپیدمی کرونا می تواند از افزایش گاز دی اکسید کربن جلوگیری کند اما این روند کاهشی بدون ایجاد تغییرات ساختاری، کوتاه مدت بوده و تاثیر چندانی بر مقدار این گاز که در طول ده ها سال در اتمسفر زمین انباشته شده، نخواهد داشت.

راب جکسون، مدیر «پروژه کربن جهانی» به خبرگزاری رویترز گفت هرچند از میزان گازهای گلخانه ای در بحران مالی سال ۲۰۰۸ کاسته شد، اما با بهبود أوضاع اقتصاد جهانی، سیر صعودی آن با شاخصی برابر ۵.۱ درصد از سر گرفته شد. 

گزارش سال گذشته سازمان ملل متحد می گوید اگر قرار است اهداف پیمان آب و هوای پاریس برای دستیابی به افزایش دمایی برابر با ۱.۵ درجه سانتیگراد میسر شود باید میانگین تولید سالیانه گاز کربن  ۷.۶ درصد کاهش یابد. هیئت میان – دولتی تغییرات اقلیمی (آی پی سی سی) هشدار داده که تجاوز از این حد نصاب، پیامدهای شدیدی بر آب و هوای کره زمین خواهد داشت.

برنامه محیط زیست سازمان ملل (یو ان ای پی) گزارش داده که هرچند اپیدمی کرونا از آغاز سال فعالیت کارخانه ها و تردد در جاده ها و سفر های هوایی را کاهش داده، اما استفاده از برق همچنان شاخص اولیه خود را حفظ کرده است. حدود دوسوم برق جهان از طریق سوخت فسیلی و عمدتا ذغال سنگ تامین می شود.  

«یو ان ای پی» همچنین خاطرنشان می کند که آتش سوزی در جنگل ها که انتظار می رود موارد آن بخاطر تغییرات اقلیمی افزایش یابد، به میزان گاز اکسید اتمسفر می افزاید.

هفته گذشته، بخش هایی از ایالت فلوریدا به دلیل وزیدن باد های شدید و خشکی هوا دستخوش آتش سوزی شد. رصدخانه کره زمین وابسته به سازمان هوانوردی و فضای آمریکا (ناسا) نیز نشان می دهد که مناطق گسترده ای از جمله در برزیل، هندوراس، ونزوئلا، تایلند و میانمار در حال سوختن است.

© The Independent

بیشتر از جهان