شیوه جدید کلاهبرداری مجازی؛ فروش ماسک و آزمایش کرونای تقلبی

مبارزه دولت بریتانیا با موج گسترده فروش ماسک‌ها و آزمایش‌های تقلبی در تارنماهای کلاهبرداری

ماسک‌های صورت و حتی واکسن‌های تقلبی در تارنماهای کلاهبردای عرضه می‌شد - MARTIN BUREAU/AFP via Getty Images 

مرکز امنیت ملی سایبری بریتانیا (NCSC) صدها تارنمای کلاهبرداری را که از نگرانی‌های مردم درباره ویروس کرونا سوء‌استفاده می‌کردند، مسدود کرد. 

این سازمان که بخشی از ستاد ارتباطات دولت بریتانیاست (GCHQ) از بستن ۳۰۷ تارنمای تقلبی پس از دریافت گزارش‌هایی از سوی مردم، خبر داده است. 

این تارنماها که می‌کوشیدند از نگرانی‌های مردم تجارتی سودآور بسازند، به فروش محصولاتی خطرناک اقدام می‌کردند که مدعی بودند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد.

آزمایش‌های جعلی کرونا، ماسک‌های صورت و حتی واکسن‌های تقلبی، از جمله کالاهایی است که به منظور سوء‌استفاده از شرایط همه‌گیری، در این تارنماهای کلاهبردای عرضه می‌شده است. این نمونه‌ها از جمله موارد گزارش شده به «سرویس گزارش ایمیل‌های مشکوک» بوده‌اند که در ماه آوریل راه‌اندازی شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کیاران مارتین، مدیر عامل ان سی اس سی، گفت: «این واقعا واکنش فوق‌العاده‌ای از سوی مردم بریتانیاست. می‌خواهم از همه کسانی که از سرویس گزارش‌دهی ما استقبال کردند و نیز تمامی سازمانهایی که در معرفی آن تلاش کردند، تشکر کنم. در حالی که مجرمان سایبری همچنان ترس مردم را طعمه خود قرار می‌دهند، شمار تارنماهای کلاهبرداری که ما در یک محدوده زمانی کوتاه بسته‌ایم، نشانگر نقش حیاتی مردم در مبارزه با این سوداگران است.» 

او افزود: «از همه مردم می‌خواهم تا هوشیار باشند و ایمیل‌های مشکوک را به ما ارجاع دهند. اگر پیشنهادی بیش از حد خوب به نظر برسد، در نتیجه واقعی نیست.»‌

گزارش‌های دریافتی از سوی سرویس ایمیل‌های مشکوک، بعد از حمایت‌های مارتین لوئیس، از شرکت «متخصصان پس‌انداز پول»، چهار برابر شده  است و به دریافت بیش از ده هزار گزارش اضافی در روز منجر شده است. 

آقای لوئیس گفت: «‌بریتانیا شاهد موجی انفجاری از تبلیغات کلاهبردی و شیادی است. ما در تمامی جبهه‌ها با این شیادی‌ها مبارزه کرده‌ایم و حتی از بعضی‌ها شکایت کرده‌ایم. اما مبارزه با کلاهبرداران ایمیل‌های تقلبی است از همه دشوارتر است، چون از همه جا می‌‌‌آیند. از این رو، عملکرد طرح « گزارش کنید- مسدود کنید» از سوی ان سی اس سی، نقشی حیاتی دارد. دست آخر حالا می‌توانیم ایمیل‌های کلاهبرداری را به سایت (reportphishing.gov.uk) ارجاع دهیم و خاطرمان جمع باشد که آنها اقدام می‌کنند.» 

او در ادامه اظهار داشت: «‌این در حالی‌ست که ما به آنچه من «پلیس اجتماعی» می‌نامم، نیاز داریم. هر کس که قادر به شناسایی این کلاهبرداری‌ها باشد، می‌بایست دست بلند کند و برای حمایت از دیگران، آن را گزارش کند. به همین خاطر من در برنامه خودم، در ام اس ای (شرکت متخصصان پس‌انداز پول) و نیز در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع پرداختم و در نتیجه شمار گزارشها چهار برابر افزایش یافته است که نشان میدهد مردم آماده‌اند تا در این کار سهیم باشند.»‌

تارنماهای جعلی دیگری نیز بسته شده‌اند، که برخی از آن‌ها شبیه تارنماهای رسمی دولت بریتانیا و تارنماهای ارائه مجوز تلویزیون در‌بریتانیا بودند و می‌کوشیدند تا با فریب مردم، آنها را به ارائه اطلاعات حساس پرداخت‌های مالی خود ترغیب کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی