کرونا در ایران؛ کلاهبرداری از مردم با تقلید صدای «وزیر ارتباطات»

کلاهبرداری‌های تلفنی بیشترین جرایم سایبری در دوران قرنطینه کرونا بوده است

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران - عکس از وب‌سایت وزارت ارتباطات 

با شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ در ایران و آغاز دوران قرنطینه سراسری در بیشتر شهرهای ایران، اقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی بیشتر از پیش شد. کاربران بی‌حوصله از خانه‌نشینی اجباری در فضای مجازی پی تفریح و وقت‌گذرانی بودند تا در خیابان‌های خالی و کم رونق. 

امروز، دوشنبه ۱۶ اردی‌بهشت،«سرهنگ رامین پاشایی» معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جرائم سایبری در ایام شیوع کرونا در کشور و با اشاره به اینکه کرونا فقط یک بیماری نبود، بلکه یک پدیده اجتماعی نیز بود و کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. گفته است: «افراد مجرم و کلاهبردار نیز همیشه مترصد فرصتی هستند تا با بدست آوردن این فرصت بر اساس وقایع و اخباری که در کشور اتفاق می‌افتد، اقدامات مجرمانه خود را طراحی کرده و از این طریق بتوانند کلاهبرداری کنند.»

به گفته این مقام پلیسی مشکلات و جرایم در حوزه فضای مجازی به نسبت روزهای ابتدایی شیوع بیماری در کشور تغییر شیوه داده است. این مقام پلیس با بیان اینکه در روزهای ابتدایی شیوع مهمترین پرونده‌های درباره فروش اقلام بهداشتی بود، گفت: «در این زمینه پرونده‌های زیادی در پلیس فتا تشکیل شد. همچنین پرونده‌های زیادی در خصوص خرید و فروش اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد شوینده و ضدعفونی و پرونده‌هایی در زمینه احتکار و گران‌فروشی نیز شکل گرفت. در برخی موارد نیز کلاهبرداران اینترنتی با تبلیغ اقلام تقلبی در فضای مجازی اقدام به فروش این مواد در فضای مجازی کرده و وقتی مردم سفارش داده و پول را واریز می‌کردند یا جنسی تحویل نمی‌دادند و یا جنس تقلبی به مردم تحویل می‌دادند.» 

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفته است که «افراد با تبلیغاتی نظیر کشف داروی کرونا اقدام به کلاهبرداری در فضای مجاز کرده و در این زمینه نیز ما در تمام نقاط کشور دستگیری داشتیم».

معاون اجتماعی پلیس فتا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه جرائم اینترنتی در دوران قرنطینه «شیب صعودی» داشت گفته است که «بیشترین جرائمی که در این مدت اتفاق می‌افتاد، کلاهبرداری‌های تلفنی بود. با توجه به اینکه مردم در این مدت به استفاده از فضای مجازی تشویق شده و اوقات فراغت بیشتری نیز داشتند، کلاهبرداران و مجرمان سایبری نیز از این فرصت سوء استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداری کردند.» 

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه هرچه سطح استفاده از خدمات وب زیاد شود، جرائم نیز افزایش پیدا می‌کند، گفته: «بعضا کلاهبرداران با تقلید صدای مجریان معروف مانند آقایان رشیدپور و ضیاء و یا برخی وزرا مانند وزیر ارتباطات با افراد تماس گرفته و ادعا می‌کردند که از یک برنامه تلویزیونی که با حضور وزیر برگزار شده تماس گرفته‌اند و با ایجاد یک فضای دروغین مردم را مجاب می‌کردند که در یک مسابقه تلویزیونی هستند و با همان ترفند قدیمی اطلاعات افراد را سرقت کرده و یا با کشاندن افراد به پای دستگاه ATM اقدام به سرقت می‌کردند.» 

این مقام انتظامی کشور هم‌چنین به ماجرای «لایو‌»‌های چهره‌های شناخته شده اینستاگرامی هم اشاره کرده و گفته «افرادی در خارج از کشور هستند که سایت‌های شرط‌بندی و قمار را دایر کرده و با اجیر کردن یک سری افراد مشهور و منفور از لایوها و چت‌های خصوصی آنها استفاده کرده و یک سری اقدامات مجرمانه انجام دادند.»

به گفته او برخی مواقع افراد نامی و سرشناس کشورمان نیز ناخواسته و ندانسته وارد این بازی‌ها شده و مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند و این مجرمان با استفاده از این افراد مشهور و نامی اقدام به جمع‌آوری فالور کرده بودند».

این مقام پلیس فتا خطاب به چهره‌های معروف فضای مجازی در ایران هشدار داده که «مراقب فعالیت‌های مجازی خود باشند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی تاکید کرده که پلیس فتا «طرح برخورد با ناهنجاری‌های غیراخلاقی در اینستاگرام» را شروع کرده و اگر موردی دیده شود، قطعا با آن با برخورد خواهد کرد. 

چند روز پیش بود که وحید مجید ،رئیس پلیس«فتا» نیروی انتظامی، با اشاره به اینکه «در روزگار خود قرنطینگی شهروندان شاهد اقبال بیشتر به فضای مجازی هستیم»، گفت: «باندهای تبهکاری و مجرمانه در خارج از کشور نیز با اجیر کردن افرادی شناخته شده در فضای مجازی سعی در گسترش فرهنگ ابتذال دارند.»

رئیس پلیس فتا به کلیه «فعالان حوزه سایبر و دارندگان صفحات پربیننده در داخل کشور» هشدار داد: «توجه داشته باشید که به هیچ عنوان بستر وقوع اقدامات مجرمانه را به صورت خواسته یا ناخواسته فراهم نکنید و پایبندی به قوانین و هنجارهای پذیرفته شده و مقبول هموطنان به اخلاقیات را رعایت کنید. در غیر این صورت، به منظور حفظ شأن و کرامت خانواده‌های ایرانی، افرادی که قوانین را رعایت نکنند، با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود.» 

بیشتر از