پزشک فروشنده داروی «معجزه‌آسا» برای درمان کرونا به کلاهبرداری متهم شد

این پزشک داروی هیدورکسی‌کلروکوئین مورد حمایت ترامپ را در بسته‌های درمانی ۴ هزار دلاری می‌فروخت

دونالد ترامپ استفاده از یک داروی ضد مالاریا را برای درمان کرونا تجویز می‌کند-AFP

پزشکی از جنوب ایالت کالیفرنیا که به ترویج همان داروی ضد مالاریای مورد حمایت رئیس جمهوری، دونالد ترامپ، می‌پرداخت ظاهرا به ارتکاب جرم فدرال کلاهبرداری از طریق پست متهم خواهد شد.

جنینگز استیلی که پزشکی اهل شهر سن دیگو است و هیدورکسی‌کلروکوئین، داروی ضد مالاریا را به عنوان «درمانی که آنقدر خوب است که نمی‌توان باورش کرد» توصیف کرده است، از قرار معلوم به خاطر اقدام برای فروش «بسته‌های درمانی کووید-۱۹» که حدود ۴ هزار دلار هزینه برمی‌دارد و شامل داروی ضد مالاریای هیدروکسی‌کلروکوئین است، به ارتکاب جرمی فدرال متهم خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای استیلی که در دفتر خود در«سونای پزشکی ساحل اسکینی» مشغول است، در پی یک ماموریت مخفی اف‌بی‌آی به دام افتاد. ماموران از مردم شکایاتی دریافت کردند مبنی بر آن که این دکتر بسته‌هایی درمانی می‌فروشد که ادعا می‌کند برای درمان ویروس کرونا است. این در حالی‌ست که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ایالات متحده اظهار داشته است که در حال حاضر هیچ درمان شناخته‌شده‌ای برای این بیماری موجود نیست.

بیانیه‌ مطبوعاتی وزارت دادگستری امریکا اظهار داشت: «ماموران اف‌بی‌آی بلافاصله بعد از دریافت شکایات مردم به تحقیق درباره این کلاهبرداری مرتبط با کووید-۱۹ پرداختند و به سرعت ماموری مخفی را وارد تحقیقات کردند.»

آقای استیلی علاوه بر ارائه خدمات زیبایی، از جمله بوتاکس، برداشتن موهای زائد و انتقال چربی، ظاهرا تبلیغاتی هم برای بسته‌های درمانی کووید-۱۹ پخش می‌کرد که به عنوان «تجربه درمانی دیرینه» توصیف شده بود و برای خانواده‌ای ۴ نفره، ۳۹۹۵ دلار هزینه برمی‌داشت.

بنا به بیانیه مذکور، بسته‌های درمانی حاوی هیدروکسی‌کلروکوئین، آزیترومایسین، داروهای «ضد اضطراب»، و کوپن «دسترسی به دکتر استیلی» بود.

مامور مخفی اف‌بی‌آی با دکتر استیلی تماس می‌گیرد و خود را به عنوان یک مشتری احتمالی معرفی می‌کند. این مکالمه ضبط شده است.

در طول مکالمه آقای استیلی ظاهرا به مامور می‌گوید که این داروها «مداوایی بی‌نظیر» و «درمانی معجزه‌آسا» است که می‌تواند کووید-۱۹ را «۱۰۰ درصد» درمان کند. آقای استیلی همچنین از قرار معلوم به مامور گفته است که اگر بدون ابتلا به این بیماری از داروهای او استفاده کند، او و خانواده‌اش «حداقل برای شش هفته در برابر بیماری مصون» خواهند شد.

آقای استیلی ظاهرا گفته است: «این بسته هم پیشگیرانه و هم مداوا کننده است. آنقدر خوب است که نمی‌توان باورش کرد. ولی پدیده پزشکی بی‌نظیری است. فقط محض اطلاع شما بگویم که من در دنیای پزشکی تا به حال شاهد هیچ چیزی شبیه آن نبوده‌ام. واقعا نمی‌توانم به چیزی حتی نزدیک آن فکر کنم. همین، شما بیمار می‌شوید و واقعا ظرف چند ساعت بیماری ناپدید خواهد شد.»

یک پژوهش در فرانسه اخیرا به این نتیجه رسیده است که داروی مذکور هیچ تاثیر قابل مشاهده‌ای در درمان بیماران کووید-۱۹ که با بروز علایم بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند، ندارد.

علاوه بر تلاش برای فروش این بسته به مامور اف‌بی‌آی، آقای استیلی همچنین به او پیشنهاد داده است که اگر او مایل باشد، می‌تواند بدون انجام هرگونه آزمایش پزشکی برای او زاناکس هم بفرستد. این دکتر ظاهرا ادعا می‌کند که دلال او «هیدروکسی‌کلروکوئین را از چین قاچاق می‌کند» و به همین خاطر او می‌تواند قرص‌های خود را بسازد. او ادعا کرده است که این داروها زیر برچسب «عصاره سیب‌زمینی شیرین» از چشم ماموران گمرک مخفی می‌مانند.

ماموران اف‌بی‌آی هفته بعد به مطب این پزشک سر زدند، بدون آن که اظهار دارند که تماس کذایی، ماموریت مامور مخفی آنها بوده است. ماموران از دکتر پرسیدند که آیا به بیماران می‌گوید که مداوای او برای این بیماری ۱۰۰ درصد موثر است، و او گفت که چنین اظهاری نکرده است.

او ظاهرا به ماموران گفته است: «نه، چنین اظهاری احمقانه است. ما هیچ‌وقت چنین چیزی نخواهیم گفت.»

اندرو برور، دادستان ایالات متحده با صدرو بیانیه‌ای گفت: «ما کلاهبرداران بهره‌جو از کووید-۱۹ را که سعی دارند برای سود شخصی با سوءاستفاده از ترس مردم از این بیماری عالم‌‌گیر کلاهبرداری و دزدی کنند و به دیگران آسیب رسانند، تحمل نخواهیم کرد. اطمینان داشته باشید کسانی که به چنین اقدامات منفوری دست بزنند، خود را مقابل دادستانان فدرال خواهند یافت.»

این پزشک قرار است روز جمعه برای رسیدگی و تفهیم اتهام در دادگاه فدرال سن دیگو حاضر شود.

© The Independent

بیشتر از جهان