کرونا چگونه در محیط‌های بسته پراکنده می‌شود؟

انتشار یک ویدیوی قدیمی درباره نحوه گسترش ویروس‌ها 

ویروس کرونا در محیط‌های بسته با تهویه نامناسب زمان طولانی‌تری زنده می‌ماند-Anthony WALLACE / AFP

ویروس عالم‌گیر کرونا هم‌چنان در جهان به گرفتن قربانی و شیوع بی‌وقفه در میان جهانیان ادامه می‌دهد. روزی نیست که خبری جدید درباره شیوع بی‌سابقه این بیماری و همه‌گیری آن در جهان مخابره نشود.   

به تازگی یک کلیپ ویدیویی قدیمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن، نشان داده می‌شود که چگونه ویروس می‌تواند در هواپیما منتشر شود و به سرعت به کل کابین هواپیما سرایت کند.  

این ویدیو، سالها پیش، توسط محققان دانشگاه «پوردو» در ایالت ایندیانای آمریکا تولید شده بود.

 

در واقع، در این ویدیو نشان داده می‌شود که چگونه «قطرات بزاق» در اثر تنها یک سرفه، به صورت عمودی و افقی، تعداد زیادی میکروب را در در سراسر هواپیما از طریق گردش هوا  گسترش می‌دهد.

بنا به آنچه از این ویدیو به دست می‌آید، ۱۰ نفر نزدیک به «فرد سرفه‌کننده» به احتمال زیاد گرفتار ویروس خواهند شد. 

هرچند که این ویدیوی شبیه‌سازی شده نشان می‌دهد که ویروس‌ها چگونه و تا چه هنگام و در چه میزانی در هوا باقی می‌مانند و گسترش می‌یابند، اما در عین‌حال، پژوهشگران هنوز مطمئن نیستند که این شبیه‌سازی، نمونه مناسبی برای شبیه‌سازی «ویروس کرونا» هم باشد. 

آخرین مطالعات انجام شده درباره ویروس کرونا در چین، حاکی از آن است که این ویروس کشنده در هوای محیط‌های بسته و مکان‌هایی با تهویه نامناسب و پر جمعیت، تا مدت زمانی طولانی زنده می‌ماند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ویروس کرونا با قطرات ناشی از سرفه یا عطسه افراد در محیط‌هایی چون  مطب‌ پزشکان یا رستوران‌ها و هواپیماها، در مسیر گردش هوا از طریق «سیستم‌های تهویه مطبوع»، در هوا پخش می‌شود.

بیشتر از زندگی