دانشمندان نقش نیکوتین در مقابله با ابتلا به کرونا را بررسی می‌کنند

کارشناسان هشدار می‌دهند که سیگار شما را محافظت نمی‌کند، بلکه شما را می‌کشد

احتمال ابتلای سیگاری‌ها به کووید-۱۹ حدود ۸۰ درصد کمتر از غیرسیگاری‌ها است-REUTERS/Dylan Martinez/File Photo

پژوهشگران فرانسوی در حال آماده کردن تست آزمایشی این نکته بر انسان هستند که آیا نیکوتین می‌تواند در مقابله با ویروس کرونا به بدن کمک کند.

دانشمندان این تئوری را مطرح کرده‌اند  که مواد شیمیایی موجود در سیگار می‌تواند بر قابلیت اتصال مولکول‌های ویروس کرونا به یاخته‌های پذیرنده در بدن، اثر بگذارد. 

تست آزمایشی با حضور گروهی از کارشناسان بهداشت و سلامت و بیماران انجام می‌شود. در این آزمایش، به برخی از بیماران چسب‌های نیکوتین می‌زنند و به برخی دیگر چسب‌های خنثی؛ و در نهایت واکنش بدن آنان به کووید۱۹ را مورد بررسی قرار می‌دهند. 

این تست آزمایشی بر انسان، به دنبال انتشار داده‌های یک تحقیق مربوط به سلامت عامه در فرانسه صورت می‌گیرد که ظاهرا نشان می‌داد که احتمال ابتلای سیگاری‌ها به ویروس کرونا، ۸۰ درصد کمتر از غیرسیگاری‌های همسن و همجنس است. 

ژان-پیر شانگو، استاد عصب‌شناسی در موسسه پاستور فرانسه، در توضیح این فرضیه گفت:‌ «ویروس را دارید که به یاخته‌های دریافت‌کننده می‌رسد، و نیکوتین که جلو این کار را می‌گیرد و جدا می‌شوند.»

آقای شانگو و ظاهر آمورا، استاد دانشگاه بیمارستان پیتی سلپتریر در پاریس، نویسندگان این تحقیق هستند و این تست آزمایشی را که قرار است تا سه هفته دیگر آغاز شود، با هم انجام می‌دهند. 

آقای آمورا گفت، مهمترین یافته‌های این آزمایش می‌تواند از انجام آزمایش بر گروه نمونه متشکل از ۱۵۰۰ پرسنل بخش سلامت و بهداشت به دست آید که نشان خواهند داد آیا زدن چسب نیکوتین آنان را در مقابل سرایت مرض مقاوم‌تر می‌کند، یا خیر. 

او افزود:‌ «این می‌تواند راهی را برای کاهش انتشار ویروس به ما ارائه دهد.»

۴۰۰ نفر دیگر نیز که به علت بروز نشانه‌های ویروس کرونا بستری شده‌اند، مورد آزمایش مشابه قرار می‌گیرند تا معلوم شود که آیا نیکوتین می‌تواند بر پیشرفت بیماری اثر بگذارد یا خیر. 

با این حال، محققان تاکید کردند که مایل نیستند تحقیقشان افراد را به کشیدن سیگار که تاثیرات مضر خود را بر بدن دارد، ترغیب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای شانگو گفت: «این فاجعه‌بار خواهد بود.»

دانشمندان پس از انتشار این تحقیق، به مردم درباره سیگار کشیدن هشدار داده‌اند، زیرا احتمال شدید بودن نشانه‌های بیماری در میان سیگاری‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و نیازشان به مراقبت‌های ویژه، نسبت به غیرسیگاری‌ها بیشتر است.

پرفسور جان بریتون، مدیر مرکز مطالعات تنباکو و الکل در بریتانیا، هفته پیش به ایندیپندنت گفت که این تست آزمایشی «جالب» است، اما تاکید کرد که سیگاری‌ها کماکان باید به ترک سیگار ترغیب شوند. 

در فرانسه، فروش فراورده‌های نیکوتین‌دار برای جلوگیری از سوءاستفاده و پرهیز از کمبود چسب و آدامس نیکوتین، محدود شده است. 

وزارت بهداشت فرانسه فروش آنلاین محصولات نیکوتین‌دار را ممنوع کرده است و فروش این محصولات در داروخانه‌ها را هم فقط به مصرف یک ماه محدود کرده است و افراد باید برای خرید این محصولات ثبت‌نام کنند. 

الیور وران، وزیر بهداشت فرانسه، به پارلمان این کشور گفت:‌ «گروهی از پژوهشگران فرانسوی یک مقاله علمی جالب نوشته‌اند که نشان می‌دهد شمار بیماران مصرف‌کننده نیکوتین، یعنی افراد سیگاری، در مقایسه با بقیه جمعیت کمتر است.» 

او  گفت:‌ «اما حواستان باشد، این به معنای این نیست که نیکوتین شما را محافظت می‌کند. سیگار آدم را می‌کشد.» 

*گزارش‌های تکمیلی توسط رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان