ترامپ علیه سازمان بهداشت جهانی اقدام خواهد کرد

آمریکا قصد دارد مبلغ کمک به این سازمان جهانی را به نصف تقلیل دهد

براساس اسناد مالی دولت رئیس جمهور آمریکا در میزان مبالغ پرداختی به سازمان بهداشت جهانی اغراق کرده است - Alex Wong/Getty Images/AFP
 

دونالد ترامپ ضمن اشاره به این که سازمان بهداشت جهانی به‌موقع اپیدمی کرونا را اعلام نکرده بوده است، تهدید کرد که در ساختار این نهاد  تغییر و تحولات اساسی ایجاد خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا گفت که سهم پرداخت‌های ایالات متحده به سازمان بهداشت جهانی به مراتب بیش از سایر کشورها از جمله چین است.

آقای ترامپ گفت که ایالات متحده بیش از حد به ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) حق عضویت می‌پردازد و سازمان تجارت جهانی را نیز به باد انتقاد گرفت. هرچند رئیس جمهوری آمریکا خواهان تجدیدنظر در پرداخت‌های آمریکا به این دو نهاد شد، اما به تعطیلی و از میان رفتن آن‌ها اشاره ای نکرد.

او در جریان کنفرانس خبری روزانه‌اش در پیوند با تحولات اپیدمی کرونا، گفت که مسئله تغییرات بالقوه در سازمان بهداشت جهانی را «هفته آینده» به بحث خواهد گذاشت. به نظر می‌رسید اشاره آقای ترامپ به تغییر در سازمان بهداشت جهانی، به میزان پرداخت‌های سالیانه آمریکا به این سازمان مرتبط باشد. 

اما آقای ترامپ در اعلام میزان مشارکت ایالات متحده به بودجه سازمان بهداشت جهانی، بار دیگر اغراق کرد.

آقای ترامپ همچنان مصر است که ایالات متحده بسته به سال موردنظر، ۵۰۰ یا ۴۰۰ یا ۳۰۰ میلیون دلار به صندوق سازمان بهداشت جهانی پرداخت کرده است. اما اسناد مالی ایالات متحده نشان می‌دهد که این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۰ میلیون دلار به این سازمان پرداخته است و در حال حاضر دستگاه رهبری آمریکا قصد دارد این مبلغ را در سال ۲۰۲۱ به نصف تقلیل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان بهداشت جهانی، در هفته جاری در واکنش به انتقادات آقای ترامپ گفت، اکنون «زمان آن نیست» که آمریکا در گرماگرم اپیدمی کرونا از پرداخت‌هایش به این سازمان بکاهد.

آقای لیندزی گراهام، سناتور آمریکایی از ایالت کارولینای جنوبی و متحد دونالد ترامپ و رئیس کمیته فرعی نظارت بر پرداخت‌های آمریکا که سازمان بهداشت جهانی نیز در فهرست آن قرار دارد، می‌گوید که پیشنهاد خواهد کرد که پرداخت‌های آمریکا به این نهاد مورد تجدیدنظر و اصلاحات قرار گیرد، اما تا نهایی شدن هزینه‌های سالیانه در بودجه ماه‌ها فاصله است و دموکرات‌ها که در مجموع از نهادهای بین‌المللی حمایت می‌کنند، دارای اکثریت در کنگره آمریکا هستند. 

© The Independent