بی‌تابی ترامپ برای بازگشایی کسب‌وکارهای آمریکایی در اثنای شیوع کرونا

مقایسه دوباره تلفات کرونا با آنفلونزا توسط دونالد ترامپ در فاکس‌نیوز

دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز - MANDEL NGAN / AFP

بحران کرونا در آمریکا در حالی گسترش پیدا می‌کند که از یک طرف  دونالد ترامپ تلاش می‌کند تا به نحوی مسیری برای بازگشت زودهنگام مردم به سر کار باز کند، از سوی دیگر شمار افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند درحال افزایش است و بسیاری از زودهنگام بودن چنین وعده‌‌های انتقاد می‌کنند. هیچ آماری نشان نمی‌دهد که آمریکا در هیچ ایالتی از حد بالای منحنی ابتلا به کرونا گذر کرده باشد و به همین جهت ایالت‌ها به سمت سختگیری‌های بیشتر برای مهار این ویروس قدم برمی‌دارند. 

روز سه‌شنبه، آقای ترامپ در یک جلسه زنده پرسش وپاسخ در شبکه فاکس‌نیوز شرکت کرد و به سوالات مجری این شبکه و بینندگان آن پاسخ داد. او در خصوص اینکه گفته بود مردم کشور باید تا دو هفته آینده بعد سر کاربروند گفت «مردم نمی‌خواهند در خانه‌های خود حبس شوند.» ترامپ گفت که «با بستن کشور شما می‌توانید آن را نابود کنید. ما بهترین اقتصاد کشور را تا سه هفته دیگر داشتیم و الان باید به مردم پول بدهیم در حالی که سر کار نمی‌روند.» 

ترامپ بار دیگر ادعاهای خود را در مورد آنفلونزا تکرار کرد و گفت که در آمریکا سالانه هزاران نفر جان را به خاطر ابتلا به آنفلونزا از دست می‌دهد «اما کشور را نمی‌بندیم.» ترامپ همچنین گفت که هزاران نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند اما کسی به خاطر آن کشور را نمی‌بندند. چنین اظهاراتی طی هفته‌های گذشته با انتقاد زیادی مواجه شده است. چرا که تفاوت‌های بسیار زیادی بین ویروس آنفلونزا و ویروس کرونا وجود دارد و بی‌توجهی به این تفاوت‌ها می‌تواند جان صدهاهزار و حتی میلیون‌ها نفر را در آمریکا با خطر مواجه کند. 

آقای ترامپ روز سه شنبه در چندین توییت پیایی درخواست‌هایی را مطرح کرد که باعث تعجب افکار عمومی شده است از جمله اینکه او گفت «مردم ما می‌خواهند به کار برگردند. آنها اقدام به فاصله‌گیری اجتماعی خواهند کرد و بقیه چیزها، و افراد سالمند تحت نظارت‌های حفاظتی خواهند بود. ما می‌توانیم این دو را با هم انجام دهیم. درمان نمی‌تواند بدتر از این مشکل باشد.» او قبلا گفته بود که پس از پایان دو هفته برای «گشایش مجدد» کشور تصمیم‌گیری خواهد کرد. دوشنبه آینده، زمانی است که ترامپ برای تصمیم‌گیری مجدد وعده داده است. 

ترامپ در برنامه خبری فاکس نیوز، از حمایت خود از شرکت بویینگ و دیگر شرکت‌های بزرگ دفاع کرد و گفت «ما نمی‌توانیم این شرکت‌ها را از دست بدهیم». او در پاسخ به این سوال که چطور هم مردم و هم شرکت‌ها بهره می‌گیرد از کمک‌های دولت، با توجه به اینکه دو سوم کسب‌وکارهای آمریکا، کسب‌وکارهای کوچک هستند، گفت طرح کمک به اقتصاد آمریکا روی کسب‌وکارهای کوچک متمرکز است. او ادعا کرد که حجم این شرکت‌ها با شرکت‌های بزرگ برابر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ در چندین نوبت از بسته‌شدن و قرنطینه شهرها گلایه کرد و گفت این کار قبلا رخ نداده است و باردیگر ویروس کرونا را با آنفلونزا مقایسه کرد. او تاکید کرد که «ما باید کشور را از تعطیلی دربیاوریم.» رییس جمهوری آمریکا گفت «با فاصله گیری اجتماعی افراد می‌توانند بروند سر کار.»

ترامپ در برنامه خبری فاکس نیوز، از حمایت خود از شرکت بویینگ و دیگر شرکت‌های بزرگ دفاع کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم این شرکت‌ها را از دست بدهیم». او در پاسخ به این سوال که با توجه به این که دو سوم کسب‌وکارهای آمریکا، کسب‌وکارهای کوچک هستند، چطور هم مردم و هم شرکت‌ها از کمک‌های دولت بهره خواند گرفت، گفت که طرح کمک به اقتصاد آمریکا روی کسب‌وکارهای کوچک متمرکز است. او ادعا کرد که حجم این شرکت‌ها با شرکت‌های بزرگ برابر است. 

ترامپ در چندین نوبت از بسته‌شدن و قرنطینه شهرها گلایه کرد و گفت نباید این کار قبلا رخ نداده است و بارها ویروس کرونا را با آنفلونزا مقایسه کرد. او تاکید کرد که «ما باید کشور را از تعطیلی دربیاوریم.» رئیس جمهوری آمریکا گفت که با فاصله‌گیری اجتماعی، افراد می‌توانند بروند سر کار. 

ترامپ گفت که افراد بسیاری کار خود را از دست خواهند داد، بی‌ثباتی پیش می‌آید و افراد بسیاری خودکشی خواهند کرد. ترامپ گفت، یکی از سخت‌ترین تصمیماتی که گرفته است، موافقت با بستن کسب‌وکارها برای مقابله با ویروس کرونا بوده است:‌ «گفتم که چنین کاری تا به حال انجام نشده است. به صورت متوسط ۳۶ هزار نفر در سال به خاطر آنفلونزا می‌میرند، ولی ما کشور را به خاطر آن تعطیل نکردیم. من خوشحال نبودم از این تصمیم. اما مجبور بودم انجام دهم.»

سقوط بازار سهام در کنار بیکاری میلیون‌ها نفر که محصول تعطیلی تقریبا یک سوم ایالت‌های آمریکا از جمله دو مرکز اقتصادی کشور، نیویورک و کالیفرنیاست، دونالد ترامپ را که همواره مزیت حضور خود در کاخ سفید را رشد اقتصادی برشمرده است، نسبت به تاثیر بحران کرونا بر انتخاب مجدد وی به مقام ریاست جمهوری در ماه نوامبر، نگران کرده است. 

ترامپ در خصوص اهمال در مورد تهیه «کیت»های آزمایش کرونا، گفت که «کسی تا کنون برای انجام آزمایش روی میلیون‌ها نفر پیش‌بینی نکرده بود.» ترامپ در این برنامه خبری که به صورت پرسش و پاسخ مجازی انجام شد، بارها از پایان دادن سریع به تعطیلی کسب‌وکارها در آمریکا خبر داد؛ نکته‌ای که حتی شگفتی مجری راست‌گرای شبکه‌ فاکس‌نیوز را نیز برانگیخت. 

ترامپ در این باره که چه اطمینانی دارد که می‌گوید تا دو هفته دیگر کسب‌وکارها باز می‌شود، گفت: «برای کشور خیلی مهم است که به کار برگردیم. چه خود را در خانه منزوی کنیم، چه در محل کار با رعایت موارد بهداشتی مثل شستن دست. ما نمی‌توانیم مزیت‌های خود را (درزمینه اقتصادی) از دست بدهیم.»