کرونا؛ هنگام ورزش فاصله بیشتری از دیگران بگیرید

حفظ فاصله دومتری در هوای ثابت و بی‌حرکت موثر است

یک پژوهش نشان داده است که کسانی که در فضای باز راه می‌روند یا می‌دوند و یا دوچرخه سواری می‌کنند، باید از پدیده «اسلیپ استریم» در ارتباط با حفظ فاصله اجتماعی اجتناب کنند (توضیح: فضایی که در پشت شیئ یا فرد در حال حرکت ایجاد می‌شود. در این فضا، جریان هوا و نحوه پخش آن بسته به سرعت و حجم شدید‌تر است). از این گزارش به علت آن که بدون بررسی و تایید سایر کارشناسان منتشر شده، انتقاد شده است.

نتیجه آزمایش ذرات ترشحات دهان و بینی در تونل هوا و باد در دانشگاه‌های هلند و بلژیک، نشان داده است که حفظ فاصله دو متری از افراد هنگامی «بسیار موثر» است که هوای اطراف آن، مثل هوای داخل اتاق بدون باد و بی‌حرکت باشد، اما این فاصله در فضای باز و در شرایط ورزش و تردد سایر افراد،  ناکافی است.

این گزارش که عنوان «حفظ فاصله اجتماعی دو متر: در حال قدم زدن، دویدن و دوچرخه سواری» را بر خود دارد، به این نتیجه رسیده است که فاصله لازم در پشت کسانی که راه می‌روند، باید دستکم چهار متر، فاصله با دوندگان ده متر، و با دوچرخه‌سوارانی که سریع حرکت می‌کنند بیست متر باشد تا بتوان از گزند «ابر ترشحات» آن‌ها در امان بود.

پرفسور برت بلاکن که ریاست این تیم پژوهشی را بر عهده داشته است، می‌گوید:«اسلیپ استریم فضایی است که درست در پشت افرادی که راه میروند، می‌دوند یا دوچرخه سواری می‌کنند، با کشیده شدن هوا فرد (یا شیئ) متحرک ایجاد می‌شود. دوچرخه سواران دوست دارند خودشان را در اسلیپ استریم دیگران قرار دهند تا از مقاومت هوای پیش رویشان بکاهند. اما قدم زدن و راهپیمایی و دویدن نیز چنین اسلیپ استریمی ایجاد می‌کند. ما دریافته‌ایم که بی‌توجه به این که اسلیپ استریم چگونه ایجاد می‌شود، ذرات بزاق و ترشحات بینی می‌تواند در این فضا حرکت کند. بنابراین بهتر است از قرار گرفتن دراین فضا پرهیز کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این گزارش که از طرف دانشکده فنی آیدن هوفن و کِی یو در لووِن بلژیک منتشر شده است، بخاطر آن که هنوز مورد بررسی و تایید سایر کارشناسان قرار نگرفته بباد انتقاد گرفته شده است. بلوکن می گوید این  گزارش به سرعت در اختیار عموم قرار گرفته زیرا مولفان آن «اخلاقا» صلاح ندیده‌اند انتشار آن را (به خاطر بررسی‌های دیگر کارشناسان) ماه‌ها به عهده تعویق بیندازند.

دکتر بیل هانِیج، استادیار مرکز بیماری‌های واگیردار دانشگاه هاروارد، به ایندیپندنت گفت که این پژوهش «فایده چندانی برای متخصصان بیماری‌های واگیردارندارد، زیرا درصد سرایت بیماری از این طریق – حتی اگر ممکن باشد – نسبت به سایر طرق گسترش بیماری بسیار کم است».

دکتر هنیج افزود:«از دید علم امراض مسری، محل وجود ذرات ترشحات دهان و بینی، ارتباط چندانی با میزان سرایتی که از این راه منتقل می‌شود، ندارد واین گزارش به میزان تجمع ویروس اشاره نکرده است. توصیه‌هایی که در مورد حفظ فاصله اجتماعی شده است، در واقع تنها خطر ابتلا را کاهش می‌دهد اما آن را از بین نمی‌برد.» 

در عین حال، پروفسور بلاکن تاکید می‌کند که این آزمایش توسط کارشناسان آیرودینامیک (هواپویش) انجام شده است، نه متخصصان بیماری‌های ویروسی، و به همین دلیل تنها احتمال عبور فرد از یک «ابر حاوی ذرات» را بررسی کرده است و هرگز ادعا نکرده است که خطر ابتلا به بیماری را مورد ارزیابی قرار داده است.

 (۲/۱) #کووید ۱۹ حفظ فاصله اجتماعی در حین راه رفتن/ دویدن/ دوچرخه سواری توسط غیربستگان. خلاصه در @اچ بی وی ال و @اچ ال ان –بی ای. پیام: به ورزش ادامه دهید اما از اسلیپ استریم دوری کنید. فیلم زیر: برای قدم زدن.

پرفسور بلوکن میگوید:«اگر کسی در حین راه رفتن، دویدن یا دوچرخه سواری، بازدم، سرفه، یا عطسه کند، بیشتر ذرات ترشحات بزاق و بینی‌اش وارد اسلیپ استریم فضای پشتش می‌شود. فردی که درست پشت این فرد دوچرخه سواری می‌کند یا راه می‌رود، در فضای متحرک پشت شخص مقابلش و ابر ترشحات او قرار می‌گیرد.»

پرفسور بلوکن می‌افزاید:«اگر می‌خواهید از کسی جلو بزنید، توصیه میکنیم از خیلی پیشتر راهتان را سازماندهی کنید – برای مثال،  ۲۰ متر برای دوچرخه سواران، که بتوانید با دقت و از فاصله درست در یک خط مستقیم از او جلو بزنید.»

© The Independent

بیشتر از زندگی