کرونا در آمریکا؛ رضایت به تخلیه مسافران معطل‌مانده روی آب

دونالد ترامپ گفته بود برای مبارزه با کرونا مسافران این کشتی نباید از آن خارج شوند

 ۱۹ تن از کارکنان و خدمه و دو مسافر کشتی تفریحی گراند پرنسس به ویروس کرونا آلوده شده‌ بودند - JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

کشتی تفریحی «گراند پرنسس» که در میان سرنشینان آن ۲۱ نفر مبتلا به بیماری کرونا هستند، اجازه لنگر انداختن گرفته است و قرار است سرنشینانش روز دوشنبه در «اوکلند» کشتی را تخلیه کنند. این اقدام در تضاد با اظهارات دونالد ترامپ انجام می‌گیرد که گفته بود، مایل است برای پایین نگاهداشتن موارد ابتلا به کرونا در آمریکا، سرنشینان گراند پرنسس از آن خارج نشوند. این کشتی روزها در آبهای اطراف سانفرانسیسکو معطل مانده بود.

تاکنون از ۳۵۰۰ سرنشین کشتی،  ۱۹ تن از کارکنان و خدمه و دو مسافر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. آزمایش کرونای ۲۴ نفر دیگر منفی، و یک مورد بدون نتیجه بوده است. 

روز جمعه، آقای ترامپ گفت، مایل است مسافران و خدمه کشتی از آن خارج نشوند تا آمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده «دو برابر» نشود. 

او گفت: «می‌خواهند مردم از (کشتی) خارج شوند. من ترجیح می‌دهم بمانند. گفتم کهد تصمیم نهایی با آن‌هاست. من ترجیح می‌دهم – به این دلیل که میءخواهم رقم (مبتلایان) همانجا که هست بماند. نمی‌خواهم به خاطر یک کشتی که در مورد آن تقصیری متوجه ما نیست، دو برابر شود.» 

در حال حاضر بیش از ۴۰۰ مورد ابتلا به کووید ۱۹  با تعداد ۱۹ مرگ ناشی از عوارض آن در ایالات متحده گزارش شده است.

ویرجینیا گزارش داده است که دو مورد ابتلا به ویروس کرونا، از جمله یک سرباز ارتش، در این ایالت ردیابی شده است. این نخستین مورد ابتلای یک نظامی به این بیماری در خاک آمریکاست.

روز شنبه، موریل بوزر، شهردار واشنگتن، نخستین مورد ابتلا به کرونا را در پایتخت ایالات متحده تایید کرد. بیمار، یک مرد ۵۰ ساله است که اخیرا سفر خارجی نداشته است و با هیچ فردی که احتمال آلودگی به این ویروس را داشته بوده باشد، در تماس نبوده است.

جان اسمیت، ناخدای کشتی تفریحی گراند پرنسس در یک پیام که از طریق یکی از مسافران در اختیار آسوشیتد پرس گذاشته شده است، گفت:«ترتیباتی داده شده که کشتی ما در بندر اوکلند لنگر بیندازد. پس از آن، روند تخلیه سرنشینان کشتی به گونه‌ای که مقامات فدرال تعیین کرده‌اند، آغاز خواهد شد و چند روز به طول خواهد انجامید.»

مسافرانی که به توجهات پزشکی نیازمندند، به مراکز درمانی در کالفرنیا خواهند رفت، و کسانی که ساکن کالیفرنیا هستند و محتاج معالجات فوری و دقیق نیستند، «برای آزمایش‌های مربوطه و قرنطینه، به یک مرکز قرنطینه فدرال در کالیفرنیا منتقل خواهند شد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسافرانی که اهل دیگر ایالات آمریکا هستند، توسط مامورال فدرال به تاسیسات قرنطینه دیگری منتقل خواهند شد. کارکنان و خدمه کشتی در داخل آن قرنطینه می‌شوند. هنوز روشن نیست در مورد مسافران غیرآمریکایی کشتی چه اقداماتی درنظر گرفته شده است.

روز یکشنبه صبح، آقای ترامپ که به خاطر بی‌اهمیت شمردن بحران و نحوه واکنش دستگاه رهبری‌اش بارها مورد انتقاد قرار گرفته است، در توییتی گفت:«ما برای مقابله با حمله ویروس کرونا، در کاخ سفید برنامه کامل و دقیقی در نظر گرفته‌ایم. ما از خیلی پیش مرزهامان را در برخی نقاط مسدود کردیم که به منزله یک موهبت بود.»

«معاون رئیس جمهوری کارش را بسیار عالی انجام می‌دهد. رسانه‌ها و اخبار جعلی تمام تلاششان را می‌کنند که کار ما را بد جلوه بدهند. جای تاسف است.»

خبرگزاری آسوشیتد پرس در تدوین این گزارش همکاری کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان