ویروس کرونا؛ فرماندار نیویورک وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد

تا کنون بیش از ۱۰ مورد آزمایش کرونا بر روی شهروندان نیویورک مثبت بوده

اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک - Angela Weiss / AFP

اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک اعلام وضع اضطراری کرده است. این تصمیم در پیوند با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۴۰۰ نفر در سطح کشور و درگذشت دو بیمار در مناطق شرقی ایالات متحده، اتخاذ شده است.

آقای کومو روز شنبه در یک کنفرانس خبری در آلبانی در ایالت نیویورک، ضمن اعلام «وضع فوق‌العاده» گفت که ۲۱ مورد دیگر ابتلا به کرونا در ایالت نیویورک دیده شده است که مجموع مبتلایان در این ایالت را به ۷۶ نفر می‌رساند.

از این تعداد، ۵۷ نفر اهل منطقه «وست‌چستر» هستند که کانون آلودگی به کرونا بوده است. آقای کومو گفت: «وست‌چستر به وضوح برای ما یک مشکل است. صحبت از آلودگی گروهی است و گروه‌ها تعداد بیشتری از مردم را آلوده می‌کنند.»

در حال حاضر در شهر نیویورک ۱۱ مورد ابتلا به کرونا ثبت شده است که ۷ مورد آن در روز شنبه تایید شد. هم اکنون ده نفر با عوارض کرونا در بیمارستان بستری هستند.

مسئله‌ای که ایالات متحده در سطح کشور با آن روبه‌روست، کمبود «کیت»های آزمایش بیماری است. آقای کومو گفت، ایالت نیویورک «صدها» کیت آزمایش سفارش داده است و سفارش تعداد بیشتری ازآن را نیز در برنامه دارد.

نهاد بهداشتی موسوم به مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها (CDC) در آمریکا به ایالت نیویورک اجازه داده است که در آزمایشگاه‌های منتخب در این ایالت، کیت‌های آزمایش کرونا تولید شود، اما اکنون آقای کومو از این نهاد خواسته است که مجوز تولید آزمایش‌های اتوماتیک را نیز صادر کند، زیرا به گفته او این حرکت «سرعت وتعداد آزمایش‌ها را افزایش می‌دهد.»

مقامات ایالت نیویورک به ویژه در مورد خانه‌ها و مراکز مراقبت از سالمندان «سخت محتاطند»، زیرا سالمندان در پیوند با ابتلا به ویروس کرونا مستعدتر از دیگران هستند. 

اما آقای کومو به‌رغم افزایش موارد ابتلا به کرونا از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند. او به آمار منتشر شده از طرف دانشگاه جانز هاپکینز اشاره کرد که نشان می‌دهد از ۱۰۵ هزار مورد مثبت ابتلا به کرونا، ۵۸ هزار نفر بهبود یافته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک چهارمین ایالت پس از یوتا، کالیفرنیا و مریلند است که در ارتباط با ویروس کرونا اعلام وضع فوق‌العاده می‌کند. این اقدام می‌تواند راه کمک‌های مالی دولت را برای مقابله با اپیدمی کرونا باز کند. 

به دنبال دو مورد مرگ ناشی از کرونا در فلوریدا، خطوط راه‌آهن «امترک» خط مستقیم بین نیویورک و شهر واشنگتن را تعطیل کرده است.  

روز شنبه، شرکت امترک در یک بیانیه گفت:«ایمنی مشتریان و کارکنان امترک اولویت ماست. ما از نزدیک (شرایط حاکم بر) ویروس کرونا را دنبال و بر اساس توصیه کارشناسان بهداشت عمومی عمل می‌کنیم.» 

سرویس «آسلا» (خط قطار بین نیویورک و شهر واشنگتن) نیز از روز ۱۰ ماه مارس تا ۲۶ ماه مه تعطیل خواهد شد.

امترک می‌گوید، با برقراری گزینه‌هایی دیگر برای مسافران، از تعداد کوپه‌های قطار خواهد کاست یا برخی خطوط را کلا تعطیل خواهد کرد. علت آن، کاهش تقاضا برای سرویس‌های رفت و آمد ذکر شده است. 

این شرکت نیز مانند دیگر موسسات ایاب و ذهاب عمومی در ایالات متحده، می‌گوید که نحوه نظافت قطارها و ایستگاهها را با ضدعفونی کردن آنها چند بار در روز، بهبود داده است. در هفته جاری کیفیت نظافت اتوبوسها و مترو داخل شهر نیویورک نیز افزایش یافته است. 

تا روز شنبه، تعداد ۴۰۰ مورد ابتلا به کرونا در ایالات متحده تایید شد. ایالت واشنگتن دو مورد دیگر مرگ بر اثر کرونا را تایید کرد که مجموع تلفات ناشی از این بیماری در ایالات متحده را به ۱۹ نفر افزایش داده است.

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا، ضمن تکرار این نکته که سالمندان و بیماران بیش از دیگران در معرض خطر هستند، گفت شهروندان آمریکا نباید بیش از حد نگران باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان