ویروس کرونا؛ شناسایی پنج مورد جدید ابتلا در آمریکا

ترامپ مدعی است که شیوع کرونا در آمریکا متوقف شده است

دونالد ترامپ در  آتلانتا در حال نشان دادن تصویری از ویروس کرونا، ۶ مارس- JIM WATSON / AFP

ایالت‌های کلرادو، ایندیانا، مریلند، نوادا و نیوجرسی در ایالات متحده آمریکا از شناسایی اولین موارد ابتلا به ویروس کرونا خبر داده‌اند. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، یک بار دیگر به اشتباه ادعا کرد که انتشار ویروس کرونا «متوقف شده است».

آقای ترامپ پس از امضای قانون اختصاص بودجه اضطراری هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری برای مقابله با ویروس، با درخواست از مردم به حفظ آرامش گفت: «این وضع خواهد گذشت.»

او گفت: «تعداد موارد ابتلا بسیار بسیار اندک است زیرا ما در کنترل مرزها بسیار قوی عمل کردیم.»

 او افزود: «این وضعیت غیرمنتظره بود و ویروس از چین آمد. ما مرزها را بستیم و متوقفش کردیم. این بستن مرزها در مراحل اولیه انجام شد.»

در واقع، شمار موارد ابتلا به ویروس در آمریکا ۲۳۱ نفر در ۲۲ ایالت است. طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در ایالات متحده، آمار نهادهای بهداشت و سلامت محلی و ایالتی و نیز بیمارستان‌ها که از سوی نیویورک ‌تایمز جمع‌آوری شده است، در روز پنجشنبه ۷۰ و در چهارشنبه ۳۵ مورد جدید ابتلا به شمار مبتلایان اضافه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جان کارامندی، عضو مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا، روز جمعه در یک برنامه شبکه خبری سی‌ان‌ان درباره ادعاهای رئیس‌ جمهوری آمریکا به جیم شوتو گفت: «ای کاش حقیقت داشت. واقعیت‌ها کاملا متفاوتند و از آنجا که آزمایش‌های ما بسیار محدود است، واقعا نمی‌دانیم. در یک شرایط اضطراری بهداشت عمومی، شما باید بدانید که چه اتفاقی دارد می‌افتد، که مستلزم انجام آزمایش است. و متاسفانه ما از نظر انجام آزمایش بسیار کند عمل کرده‌ایم.»

همزمان، اندرو کومو، فرماندار نیویورک، اعلام کرد که ۳۳ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این ایالت شناسایی شده است و پنج نفر بستری شده‌اند. در تلاش برای جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس، فرماندار نیویورک گفت که طی اقدامی پیشگیرانه، چهار هزار نفر در این ایالت قرنطینه شده‌اند؛ مشتمل بر ۲۷۰۰ نفر در شهر نیویورک ، هزار نفر در وست‌چستر و هفتاد نفر در ناسائو کانتی. از آن میان، ۴۴ نفر در قرنطینه اجباری هستند: ۳۳ نفر در وستچستر،  ۹ نفر در شهر نیویورک و یک نفر در ناسائو کانتی. 

از میان ایالت‌هایی که از اولین موارد ابتلا خبر دادند، در کلرادو، آزمایش اولیه فردی که از ایالتی دیگر به سفر آمده بود نتیجه مثبت داشت و او اکنون در بیمارستانی در دنور، منتظر جواب قطعی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها است. یک زن سالمند در داگلاس کانتی نیز که به تازگی از یک سفر کروز بازگشته است، خود را در قرنطینه خانگی قرار داده است و زیر نظر است. 

روز جمعه و پس از اعلام جواب مثبت آزمایش مردی که اخیرا از ماریون کانتی به شهر بوستون سفر کرده بود، اریک هالوکا، فرماندار ایالت ایندیانا، در آن ایالت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. فرد مذکور اکنون در قرنطینه است. 

سه تن از ساکنان مونتگومری کانتی، شامل یک زوج هفتاد ساله و یک زن۵۰ ساله نامرتبط با آنان مبتلا به ویروس شناسایی شدند و طبق گزارش‌ها در شرایط مناسبی هستند. آنان اخیرا از سفرهای خارجی بازگشته‌ بودند و در ‌قرنطینه خانگی قرار دارند.  لری هوگن فرماندار مریلند نیز در این ایالت وضعیت اضطراری اعلام کرده است تا واکنش‌ها و ارائه خدمات تسریع شود. در ایالت مجاور ویرجینیا و منطقه کلمبیا، هنوز موردی از ابتلا اعلام نشده است. 

مارک الریچ، از مدیران ایالتی مریلند، خواستار حفظ آرامش شد و گفت که این ایالات از هفته‌ها قبل مشغول آمادگی بوده است:‌ «دلیلی برای وحشت نیست. زندگی به شکلی که می‌شناختید، تا حد زیادی مثل قبل ادامه خواهد یافت.»

در دو شهر رینو و لاس‌وگاس در ایالت نوادا دو مورد ابتلا گزارش شده است. مقامات واشو کانتی می‌گویند، فرد مبتلا در شهر رینو یک مرد ۵۰ و چند ساله است و با انتشار ویروس در کشتی کروز گرند پرنسس مرتبط بوده است. او خود را در قرنطینه خانگی قرار داده است و از آنجا که یکی از بستگانش در یک مدرسه محلی است، مسئولان دستور داده‌اند که آن مدرسه در اقدام احتیاطی بسته شود. 

در لاس‌وگاس نیز یک مرد پنجاه و چند ساله مبتلا به ویروس شناسایی شده است که از سفر به ایالات واشنگتن بازگشته بوده است. مسئولان بهداشت و سلامت نوادا حدود ۲۰۰ نفر را در کل ایالت تحت نظر دارند. میزان رفت و آمد بالای افراد در شهر توریستی لاس‌وگاس، موجب افزایش نگرانی‌‌ها درباره انتشار ویروس شده است. 

نیوجرسی نیز از ابتلای دو مورد خبر داده است: یک مرد ۳۲ ساله اهل فورت‌لی که در شهر نیویورک شاغل است، در قرنطینه مرکز پزشکی دانشگاه هکنسک تحت مداوا است، و یک زن سی و چند ساله اهل انگل‌وود در  خانه قرنطینه شده است. هنوز مشخص نیست که این دو به چه نحو به ویروس مبتلا شده‌اند. 

در تلاش برای مهار انتشار ویروس، شمار افرادی که دستور دارند با قرنطینه خانگی در معرض مبتلایان به ویروس قرار نگیرند، به هزاران تن افزایش یافته است.  

© The Independent

بیشتر از جهان