داشتن بیش از ۱۰ شریک جنسی، خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد

یک پنجم مردان و کم‌تر از هشت درصد زنان ۱۰ شریک جنسی داشته‌اند

این پزوهش جدید نشان می‌دهد که در مردانی که گفته‌اند ۱۰ شریک جنسی یا بیشتر داشته‌اند، ابتلا به سرطان ۶۹ درصد بیشتر بوده - pexels

بر اساس یک تحقیق جدید، داشتن ۱۰ شریک جنسی یا بیشتر در طول زندگی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

محققان دریافته‌اند که رابطه آماری مهمی بین داشتن رابطه جنسی با افراد گوناگون و خطر ابتلا به سرطان در زنان و مردان وجود دارد.

این مطالعه، که پروژه مشترک دانشگاه انگلیا راسکین و متخصصانی در اتریش، ترکیه، کانادا و ایتالیاست، براساس داده‌های جمع‌آوری شده از ۵۷۲۲ شرکت کننده ۵۰ ساله و مسن‌تر در انگلستان انجام شده است.

ابتلا به سرطان در زنانی که گفته‌اند ۱۰ شریک جنسی یا بیشتر داشته‌اند در مقایسه با زنانی که هیچ‌گونه رابطه جنسی نداشته‌ یا تنها یک شریک جنسی داشته‌اند، ۹۱ درصد بیشتر بوده است.

در مردانی که گفته‌اند در طول زندگی دو تا چهار شریک جنسی داشته‌اند، در مقایسه با مردانی که رابطه جنسی نداشته‌ یا صرفا یک شریک جنسی داشته‌اند، میزان ابتلا به سرطان ۵۷ درصد بیشتر بوده است.

در مردانی که گفته‌اند ۱۰ شریک جنسی یا بیشتر داشته‌اند، ابتلا به سرطان ۶۹ درصد بیشتر بوده است.

یک پنجم مردان و اندکی کمتر از هشت درصد زنان می‌گویند ۱۰ شریک جنسی یا بیشتر داشته‌اند.

در این مطالعه علت وجود این ارتباط بین فعالیت جنسی و سرطان مشخص نشده است، اما اشاره شده که براساس تحقیقات قبلی بیماری‌های آمیزشی و ویروس پاپیلومای انسانی (اچ‌پی‌وی) در ابتلا به سرطان تأثیر دارند.

لی اسمیت، از مؤلفین این تحقیق و دانشیار دانشگاه انگلیا راسکین، به رویترز گفته است: «تحقیقات قبلی نشان داده است که برخی بیماری‌های آمیزشی ممکن است منجر به ابتلا به چند نوع سرطان شوند.»

به دلیل ناکافی بودن تعداد موارد سرطان تشخیص داده شده در بین شرکت‌کنندگان، دانشمندان نتوانستند نتایج را براساس نوع سرطان تجزیه و تحلیل کنند.

در این تحقیق، که براساس اطلاعات جمع‌آوری شده در پروژه «مطالعه طولی سالخوردگی در انگلستان» انجام شده است، از شرکت‌کنندگان پرسیده شد چند شریک جنسی داشته‌اند و چه نمره‌ای به سلامت خود می‌دهند.

سن میانگین شرکت‌کنندگان ۶۴ سال بود و تقریبا سه چهارم آنها متأهل بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنهایی که با افراد بیشتری رابطه جنسی داشته‌اند، جوان‌تر بودند، احتمال سیگاری بودن آنها بیشتر بود، مدام مشروبات الکلی مصرف می‌کردند، و هر هفته فعالیت فیزیکی زیادی داشتند.

این مطالعه، که در فصلنامه پزشکی «سلامت جنسی و باروری بی‌ام‌جی» منتشر شده، همچنین نشان می‌دهد در زنانی که در طول زندگی بیش از پنج شریک جنسی داشته‌اند در مقایسه با زنانی که رابطه جنسی نداشته‌ یا یک شریک جنسی داشته‌اند، احتمال ابتلا به یک بیماری مزمن محدودکننده، ۶۴ درصد بیشتر بوده است. اما در این مورد، محققان در مردان هیچ ارتباطی پیدا نکردند.

نگارندگان این پژوهش می‌گویند: «این یافته که در زنان و نه در مردان، تعداد شریک‌های جنسی در طول زندگی با میزان ابتلا به بیماری مزمن محدودکننده ارتباط داد، باید مورد توجه قرار گیرد.»

همچلین می‌افزایند: «این تفاوت جنسیتی قابل توجه است، اما توضیح آن آسان نیست، مخصوصا به این دلیل که براساس نتایج این تحقیق مردان به نبست زنان در طول زندگی شریک‌های جنسی بیشتری دارند، اما زنان بیشتر از مردان برای انجام آزمایش بیماری‌های آمیزشی به پزشک مراجعه می‌کنند و به همین خاطر احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های درازمدت کمتر است.»

محققان می‌گویند نتایج این تحقیق می‌تواند به تهیه پرسشنامه‌های دقیق‌تر برای افرادی که در برنامه‌های غربالگری سرطان شرکت می‌کنند کمک کند.

تیم پژوهشی فوق می‌گویند برای مشخص کردن علت وجود این تفاوت بین مردان و زنان لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی