مکمل‌های روغن ماهی ممکن است خطر سکته مغزی و مشکلات قلبی را افزایش دهند

توصیه می‌شود اسیدهای چرب امگا ۳ موردنیاز بدن به جای مکمل‌های روغن ماهی، از منابع غذایی تامین شود

تصویری از قرص‌های مکمل روغن ماهی‌ــ Canva

مصرف مکمل‌های روغن ماهی به‌عنوان یک منبع مهم اسیدهای چرب امگا ۳، روشی محبوب برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و سلامتی قلب به شمار می‌روند. به طوری که در ایالات متحده حدود ۲۰ درصد بزرگسالان بالای ۶۰ سال با هدف پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی از این محصولات استفاده می‌کنند.

با این حال، خبرگزاری سی‌ان‌ان می‌نویسد که یک مطالعه جدید نشان داده استفاده منظم از مکمل‌های روغن ماهی ممکن است خطر سکته مغزی و فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان نامنظم قلب) را در افرادی که از سلامت قلبی‌ــ‌عروقی خوبی برخوردارند، افزایش دهد، نه اینکه سبب کاهش و پیشگیری از این بیماری‌ها شود.

دکتر اندرو فریمن، متخصص قلب و عروق، در این زمینه گفت: «پزشکان بسیار به‌ندرت استفاده از مکمل روغن ماهی را به بیماران توصیه می‌کنند و در هیچ یک از دستورالعمل‌های انجمن‌های پزشکی حرفه‌ای هم چنین تجویزی وجود ندارد. با این حال، بسیاری از مردم به استفاده از این مکمل‌ها رو آورده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که مکمل‌های روغن ماهی که بدون نسخه فروخته می‌شوند، آنقدر که باید خالص نیستند و از طرفی این مکمل‌ها می‌توانند به طور بالقوه حاوی آلاینده‌هایی چون فلزات سنگین مانند جیوه‌ باشند که در ماهی‌ها وجود دارد.

به گفته دکتر فریمن، «مطالعات ۱۰ سال گذشته درباره مصرف مکمل روغن ماهی بدون نسخه پزشک چندان مثبت نبوده و مشخص شده که روغن ماهی یا فایده‌ای نداشته یا در برخی موارد ضررهایی چون سکته مغزی و تپش شدید قلب داشته است. مطالعه جدید نیز به همین نتایج رسیده است.»

مطالعه جدیدی که روز سه‌شنبه در مجله بی‌ام‌جی مدیسین (BMJ Medicine) منتشر شد، نشان داد استفاده منظم از مکمل‌های روغن ماهی برای افرادی که مشکل قلبی ندارند، خطر ابتلا به تپش قلب را ۱۳ درصد و خطر ابتلا به سکته را پنج درصد بیشتر می‌کند.

این مطالعه از بررسی اطلاعات بیش از ۴۱۵ هزار نفر از افراد ۴۰ تا ۶۹ ساله در بریتانیا به دست آمد. نزدیک به یک‌سوم از این افراد که به طور متوسط ۱۲ سال تحت نظر بودند، گفتند که به طور منظم از مکمل‌های روغن ماهی استفاده می‌کردند.

 دکتر ریچارد آیزاکسون، متخصص مغز و اعصاب در این مورد توصیه کرد که بهتر است اسیدهای چرب امگا ۳ از منابع غذایی طبیعی تامین شوند.

به گفته او، ماهی ساردین یکی از بهترین منابع امگا ۳ به شمار می‌رود، زیرا سرشار از این چربی‌ سالم‌ غیراشباع است و جیوه کمی هم دارد، اما ماهی‌هایی چون قزل‌آلای پرورشی به دلیل ناخالصی‌های موجود در آب انتخاب خوبی چندان نیستند.

آیزاکسون همچنین افزود که جلبک‌های دریایی نیز منابع مناسبی از امگا ۳ محسوب می‌شوند. دانه‌ چیا، لوبیا سبز، بذر کتان و گردو نیز به‌عنوان گزینه‌های گیاهی‌ سرشار از امگا ۳ شناخته شده‌اند.

بیشتر از بهداشت و درمان