هشدار دانشمندان: ریزپلاستیک‌ها به بیضه مردان رسیدند

پروفسور شیائوژونگ یو از دانشگاه نیومکزیکو: «در ابتدا شک داشتم که ریز پلاستیک‌ها می‌توانند به سیستم تولیدمثل نفوذ کنند. وقتی نتایج را در سگ‌ها دیدم، شگفت‌زده شدم و تعجبم زمانی بیشتر شد که نتایج را در انسان دیدم.»

عکس تزیینی‌ــ مردی روی مبل نشسته و آلت تناسلی‌اش را گرفته است‌‌ــ Canva

نتایج منتشر شده در مجله علوم سم‌شناسی journal Toxicological Sciences حاکی از مشف ریزپلاستیک در بیضه‌ انسان است. محققان از ارتباط احتمالی میان وجود این ریزپلاستیک‌ها با کاهش تعداد اسپرم مردان خبر می‌دهند.

 دانشمندان ۲۳ بیضه انسان و ۴۷ بیضه سگ‌های خانگی را آزمایش کردند. در تمام نمونه‌ها، آلودگی ناشی از ریزپلاستیک مشاهده شد.

از آنجا که بیضه‌‌های انسان در این مطالعه از نمونه‌های محافظت‌شده (آزمایشگاه) انتخاب شده بودند، تعداد اسپرم‌‌های آن‌ها قابل اندازه‌گیری نبود، اما در سگ‌ها، تعداد اسپرم در نمونه‌هایی که سطوح بالاتر آلودگی ناشی از پی‌وی‌سی (PVC‌ــ نوعی پلاستیک صنعتی) داشتند، کمتر بود. این تحقیق از ارتباط بین ریزپلاستیک‌ها و تعداد اسپرم‌ها خبر می‌دهد، اما برای تایید اینکه میکروپلاستیک‌ها عامل کاهش تعداد اسپرم‌‌اند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

در بسیاری از تحقیقات به نقش آلودگی‌های شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها در کاهش تعداد اسپرم مردان در دهه‌های اخیر اشاره شده است. وجود میکرو‌پلاستیک‌ها در خون، جفت و شیر مادر هم تایید شده است که نشان از آلودگی گسترده بدن دارد.

تاثیر این ریزپلاستیک‌ها بر سلامتی هنوز مشخص نیست، اما مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ریزپلاستیک‌ها می‌توانند به سلول‌های انسانی آسیب بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زباله‌های پلاستیکی به طور گسترده‌ در محیط زیست انباشته می‌شوند و آلودگی جهانی ریزپلاستیک از قله اورست گرفته تا اقیانوس‌‌های عمیق را به دنبال دارند. انسان‌ها نیز این ذرات را از طریق غذا، آب و هوا می‌بلعند و وارد بدنشان می‌کنند. این ذرات در بافت‌ها جاخوش می‌کنند و به واسطه مواد شیمیایی موجود در این ریزپلاستیک‌ها باعث التهاب و آسیب می‌شوند.

در ماه مارس، پزشکان پس از مشاهده افزایش قابل‌توجه خطر سکته مغزی، حمله قلبی و مرگ زودهنگام در افرادی که رگ‌های خونی‌ آن‌ها به ریزپلاستیک‌ آلوده بود، در مورد آثار کشنده آن‌ها هشدار دادند.

پروفسور شیائوژونگ یو از دانشگاه نیومکزیکو در ایالات متحده می‌گوید: «در ابتدا شک داشتم که آیا این ریز پلاستیک‌ها می‌توانند به سیستم تولیدمثل نفوذ کنند یا خیر. وقتی برای اولین بار نتایج را در سگ‌ها دیدم، شگفت‌زده شدم و تعجبم زمانی بیشتر شد که این نتایج را در انسان هم مشاهده کردم.»

این بررسی‌ها از نمونه‌های کالبد‌شکافی سال ۲۰۱۶ از مردان ۱۶ تا ۸۸ ساله در آستانه مرگ به دست آمد. یو می‌گوید که این تاثیر بر نسل جوان‌تر نگران‌کننده‌تر است و در حال حاضر پلاستیک بیشتری در محیط زیست وجود دارد. به گفته او، «پی‌وی‌سی مواد شیمیایی آزاد می‌کند که با اسپرم‌سازی تداخل دارد و همچنین حاوی مواد شیمیایی است که باعث اختلال غدد درون‌ریز می‌شوند».

تحقیق کوچکی در سال ۲۰۲۳ در چین هم از وجود ریزپلاستیک در شش بیضه انسان و ۳۰ نمونه منی خبر داد. مطالعات اخیر روی موش‌ها هم نشان می‌دهد که ریز پلاستیک‌ها تعداد اسپرم را کاهش می‌دهند و باعث ناهنجاری و اختلال‌های هورمونی می‌شوند.

بیشتر از بهداشت و درمان