این ورزش محبوب به طول عمر و کاهش درد زانو کمک می‌کند

حرکات تکراری حین دوچرخه‌‌‌سواری مانند رکاب زدن مداوم، به گردش مایع مفصل زلاله‌ای در اطراف زانو کمک می‌کند

عکس تزیینی‌ــ اعضای یک خانواده در حال دوچرخه‌سواری‌‌ــ Canva

مطالعات جدید نشان می‌دهد کسانی که به طور منظم دوچرخه‌سواری می‌کنند، تا سن ۶۵ سالگی کمتر به آرتروز یا درد زانو مبتلا می‌شوند.

این تحقیق جدید که ماه گذشته در نشریه «پزشکی و علم در ورزش و تمرین‌های بدنی» (Medicine & Science in Sports & Exercise) منتشر شد، عادت‌های ورزشی دو هزار و ۶۰۰ نفر با میانگین سنی ۶۵ سال را در طول زندگی‌‌‌ آن‌ها بررسی کرد. همه این شرکت‌کنندگان به دلیل وزن، سابقه خانوادگی یا آسیب‌های قبلی در معرض خطر ابتلا به آرتریت زانو قرار داشتند. محققان برای ارزیابی آرتریت در مفاصل شرکت‌کنندگان، با اشعه ایکس از مفاصل عکسبرداری کردند.

این تحقیق از این رو که عادت‌های ورزشی «افراد متوسط» را بررسی کرد و سراغ ورزشکاران نرفت، اهمیت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتریت است و بیش از ۳۲.۵ میلیون آمریکایی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این عارضه که به آن «ساییدگی مفاصل» هم می‌گویند، عمدتا افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می‌کند و زمانی رخ می‌دهد که غضروف در مفصل می‌شکند و باعث اختلال در عملکرد و درد می‌شود.

لو می‌گوید که از قدرت مزیت‌های دوچرخه‌سواری شگفت‌زده است. محققان هم به تاثیر آرام و پایدار این فعالیت بدنی اشاره می‌کنند و می‌گویند برای افرادی که طول زندگی دوچرخه‌سواری می‌کنند، نوعی تمرین بدنی پایدار است. حرکات تکراری حین دوچرخه‌‌‌سواری مانند رکاب‌ زدن مداوم، به گردش مایع مفصل زلاله‌ای (سینوویال) در اطراف زانو کمک می‌کند. این مایع مانند روان‌کننده به مفاصل کمک می‌‌کند تا نرم و بدون اصطکاک حرکت کنند. وقتی این مایع به‌خوبی در گردش باشد، مواد مغذی را به غضروف می‌رساند.

طبق تحقیقات پیشین، افرادی که فقط یک ساعت در روز دوچرخه‌سواری می‌کنند، ۲۲ درصد کمتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند. محققان خاطرنشان کردند که افراد می‌توانند با دوچرخه‌سواری مادام‌العمر طول عمرشان را افزایش دهند. 

بیشتر از ورزش