محققان نوعی ژل پروتئینی ساختند که می‌تواند مضرات الکل را خنثی کند

عکس تزیینی‌ــ  افراد در حال نوشیدن آبجو ــ Canva

محققان موفق شده‌اند نوعی ژل پروتئینی تولید کنند که تاثیر الکل را قبل از ورود به جریان خون خنثی می‌‌کند و می‌تواند اثر مضر آن را از بین ببرد.

به گزارش نیویورک‌پست، محققان در موسسه فدرال فناوری زویخ، ای‌تی‌اچ (ETH)، ژلی ساخته‌اند که وقتی به موش‌ها داده شد، سطح الکل خونشان را تا ۵۰ درصد کاهش ‌داد و از بدنشان در برابر آسیب‌ها محافظت ‌کرد.

برای اینکه این ژل برای آزمایش روی انسان آماده شود، تحقیقات زیادی نیاز است، اما محققان که نتایج این تحقیقات را در مجله «نانوتکنولوژی طبیعت» (Nature Nanotechnology) منتشر کردند، امیدوارند روزی بتوانند از سه میلیون مرگ در سال که به دلیل سوءمصرف الکل رخ می‌دهد، جلوگیری کنند.

این ژل الکل را قبل از اینکه به مرحله سوخت‌وساز در بدن وارد شود، به اسید استیک بی‌ضرر تبدیل می‌کند که بدن می‌تواند به‌راحتی آن را بسوزاند.

طبق مقاله‌ای که در مجله «مواد غذایی» (Nutrients) منتشر شد، الکل از طریق لایه‌های مخاطی در معده و روده وارد جریان خون می‌شود. یعنی برخلاف غذا که از طریق روده به‌آرامی هضم و وارد خون می‌شود، الکل با دور زدن این فرایند مستقیم وارد خون می‌شود و به کمک گردش خون خیلی سریع بر تمام اعضای بدن تاثیر می‌گذارد. همین دلیل است که حتی پس از تنها یک گیلاس مشروب هم ظرف مدت کوتاهی تاثیر الکل را حس می‌کنید.

آنزیم‌هایی که در کبد وجود دارند، الکل را متابولیزه می‌کنند. در این روند، الکل به اسید استیک تبدیل می‌شود اما در مرحله نخست، یک فرایند به نام اکسیداسیون باعث تولید استالدئید می‌شود که یک ماده سمی است. اگر چه این سم مدت زیادی دوام نمی‌آورد و الکل بیشتر به اسید استیک تجزیه می‌شود، استالدئید این پتانسیل را دارد که در همین مدت کوتاه هم آسیب جدی به بدن وارد کند.

به دلیل این آسیب، محققان بر حذف کامل استالدئید تمرکز کردند. به باور آن‌ها اگر الکل بلافاصله به اسید استیک تبدیل شود، ضرری نخواهد داشت. برای این کار، آن‌ها با یک دستورالعمل ساده، از پروتئین وی (Whey Protein/ یکی از دو نوع اصلی پروتئین موجود در شیر  که هنگام تولید پنیر از شیر جدا می‌شود) شروع کردند و سپس برای تولید محصول نهایی، نانوذرات آهن، گلوکز و طلا را به آن افزودند. از پروتئین وی  به عنوان ماده پایه برای ایجاد این ژل استفاده شد.

این ژل روند تجزیه الکل را از کبد به دستگاه گوارش منتقل می‌کند. در این فرایند، برخلاف زمانی که الکل در کبد متابولیزه می‌شود، هیچ استالدئید مضری به عنوان محصول میانی تولید نمی‌شود.

البته محققان تاکید می‌کند که همچنان بهترین کار برای حفظ سلامتی پرهیز کامل از مصرف الکل است. زیرا طبق مطالعات متعدد حتی مصرف متوسط الکل هم می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.

دانشمندان پس از آزمایش روی موش‌ها، برای ثبت اختراع این ژل درخواست داده‌اند و امیدوارند با ادامه آزمایش‌های بالینی، این محصول در نهایت برای استفاده انسان‌ها هم تایید شود.