پیام متخصصان: مشروبات الکلی کمتر، سلامت بیشتر

بریتانیا، فرانسه، دانمارک، هلند و استرالیا اخیرا درپی بررسی شواهدی جدید، توصیه‌هایی درمورد کاهش مصرف الکل ارائه کرده‌اند

تصویر تزئینی فردی که از نوشیدن الکل اجتناب می‌کند- Canva

وقت نوشیدن شراب یا آبجو است، یا هنگام سرخوشی بعد از کار روزانه؟ در هرحال، احتمالا وقتش رسیده است که در می‌گساری‌ تجدید نظر کنید.

زمانی تصور می‌کردند که نوشیدن نه چندان زیاد مشروبات الکلی برای قلب مفید باشد، اما تحقیقات بیشتر همچون آب سردی روی سرتان خواهد ریخت، زیرا نوشیدن مقدار کم الکل هم می‌تواند تبعات ناخوشایندی برای سلامت بدن داشته باشد. طبق برخی تحقیقات پیشین مصرف الکل بر فشار خون تاثیر منفی می‌گذارد و افزایش فشار خون سیستولیک‌ ( بالاترین عدد فشار خون در طول اندازه‌گیری ضربان قلب‌) را به دنبال خواهد داشت. 

دکتر تیموتی نایمی، مدیر موسسه کانادایی تحقیقات مصرف مواد مخدر در دانشگاه ویکتوریا، به خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید: «نوشیدن کمتر الکل راه فوق‌العاده‌ای برای سلامت بیشتر است.»

توصیه‌ها درمورد نوشیدن الکل و میزان مصرف آن از کشوری به کشور دیگر متغیر است، اما روند کلی بر کاهش مصرف الکل تاکید دارد. بریتانیا، فرانسه، دانمارک، هلند و استرالیا اخیرا درپی بررسی شواهدی، توصیه‌هایی جدید درمورد کاهش مصرف الکل ارائه کرده‌اند. از سال ۲۰۲۶ نیز در ایرلند تصویب شده است که روی مشروبات الکلی برچسب‌های هشدار‌دهنده درمورد سرطان بزنند.  

کارینا فریرا-بورخس، مشاور دفتر سازمان جهانی بهداشت در اروپا در مورد الکل، گفت: «با توجه به شواهد فراوانی که ارتباط الکل با ۲۰۰ بیماری ازجمله سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و عارضه‌های دیگر را تایید می‌کند، اجماع علمی درباره مصرف آن تغییر کرده است.» بر همین اساس و با توجه به پیامدهای منفی مصرف الکل، متخصصان بهداشت و سلامت می‌کوشند تا در مورد کاهش یا ترک مصرف الکل اطلاع‌رسانی کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسا وبر ۲۸ ساله از آستین تگزاس در «ژانویه بدون الکل» (ماهی که افراد نوشیدن الکل را کنار می‌گذارند) مشروب‌خواری را کنار گذاشت، چون متوجه شده بود الکل اضطرابش را بیشتر می‌کند. او که از نتایج این کار یعنی خواب بهتر و انرژی بیشتر راضی بود، به ترک الکل پایبند ماند. بر همین مبنا برخی متخصصان حوزه سلامت روان برای درمان اضطراب و استرس مراجعه‌‌کنندگان بر کاهش مصرف مشروبات الکلی تاکید می‌کنند. 

به گفته نایمی افرادی که به میزان کمی الکل می‌نوشند، از تحصیلات بالاتر و درآمد بیشتر و دسترسی بهتر به مراقبت‌های بهداشتی برخوردارند. او می‌گوید: «داستان این است که وقتی به این چیزها عادت می‌کنید خوبی‌‌‌هایشان ناپدید می‌شوند.» بر همین اساس افرادی که به نوشیدن الکل عادت کرده‌اند، هر بار میزان مصرف آن را افزایش می‌د‌هند که این امر خود آغاز چرخه اعتیاد و وابستگی به الکل است که عوارض جدی برای سلامت جسمی و روانی افراد به همراه خواهد داشت. 

مشکل دیگر این است که بیشتر پژوهش‌ها افراد جوان‌ را دربر نمی‌گیرد، چراکه تقریبا نیمی از افرادی که به‌دلیل بیماری‌های ناشی از مصرف الکل می‌میرند در میان‌سالی و پیش از۵۰ سالگی می‌میرند. نایمی می‌گوید اگر افراد میان‌سالی را بررسی می‌کنید که پیوسته میزان کمی الکل می‌نوشند، با گروه خاصی مواجهید. این وضعیت، که ظاهرا نمایانگر مزیت‌‌های کم مصرف کردن الکل است، درواقع نوعی توهم آماری است. اما حقیقت چیز دیگری است و در واقع تعداد افرادی که با صدمات ناشی از مصرف الکل مواجه شده‌اند، کم نیست. 

به گزارش اسوشیتدپرس،  نوشیدن الکل خطر ابتلا به انواع سرطان ازجمله روده بزرگ، کبد، سینه، دهان و گلو را می‌افزاید. الکل در بدن به ماده‌ای به نام «استالئید» بدل می‌شود که به سلول‌ها صدمه می‌زند و مانع خودترمیمی آن‌ها می‌شود، بدین ترتیب شرایط رشد سرطان را فراهم می‌کند. یک وعده مشروب، معادل یک قوطی ۱۲ اونسی (۳۵۰ میلی‌لیتر) آبجو یا یک لیوان ۵ اونسی (۱۵۰ میلی‌لیتر) شراب یا یک شات ویسکی یا ودکا است.

نایمی می‌گوید: «پیام ساده‌ای که شواهد و مدارک آن را تایید می‌کنند این است: وقتی پای سلامتی در میان باشد، هرچه کمتر بنوشید بهتر است.»

بیشتر از بهداشت و درمان