عضو شورای شهر تهران: نهادهای حکومتی و دولتی در قطع درختان پایتخت رقابت دارند

استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران: ادعای شهرداری درباره آسیب نرسیدن به درختان در زمان جابه‌جایی غلط است

قطع ده‌ها درخت در مجموعه ورزشی انقلاب تهران‌ــ عصرایران

ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، هشدار داد که نهادهای دولتی و حکومتی به بزرگ‌ترین نابودکنندگان درختان و فضای سبز پایتخت تبدیل شده‌اند. به گفته او، شهرداری تهران هم در دو سال و نیم گذشته و در دوران مدیریت علیرضا زاکانی، برای ساخت پروژه‌های عمرانی و بزرگراه‌ها بارها به جابه‌جایی و قطع درختان اقدام کرده است.

ناصر امانی توضیح داد: «در دوره فعلی، در موارد بسیاری شاهد بوده‌ایم که شهرداری تهران برای ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح یا دوربرگردان‌ها، تعداد زیادی از درختان بوستان‌ها یا درختان حاشیه بزرگراه‌ها را جابه‌جا کرده است. شورای شهر تهران چند مرتبه به شهرداری تذکر داد که اولا باید میزان جابه‌جایی درختان در پروژه‌های عمرانی به حداقل برسد و ثانیا باید اطلاع‌رسانی کافی انجام شود تا مردم بدانند درختانی که به‌ دلیل اجرای پروژه‌های ترافیکی برداشته می‌شوند، دقیقا در کدام نقطه دیگر شهر دوباره کاشته می‌شوند.»

او افزود: «مسئله‌ای که اکنون نگران‌کننده شده و باید برای جلوگیری از آن تدبیری جدی اندیشیده شود، موضوع قطع درختان از سوی نهادهای دولتی و عمومی مستقر در شهر تهران است. متاسفانه تاکنون پیگیری‌های شورای شهر برای روشن شدن مسائل در پرونده‌های مربوط به قطع یا جابه‌جایی درختان از سوی برخی دستگاه‌های عمومی کشور نظیر آنچه در پادگان ۰۶ ارتش یا کاخ سعدآباد مشاهده کرده‌ایم، هنوز به جایی نرسیده است. ابزار و ضمانت‌های لازم برای برخورد قاطع با نهادهای دولتی و عمومی که در سطح شهر تهران به قطع درختان اقدام می‌کنند، هم در اختیار شهرداری قرار ندارد.»

براساس گزارش‌های منتشرشده در صحن شورای شهر تهران، در مجموع بیش از ۱۲ هزار درخت در سه بوستان جنگلی سرخه‌حصار، چیتگر و لویزان خشک شده‌اند که به گفته مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی استان تهران، قصور مدیریت شهری در نگهداشت و آبیاری این درختان باعث خشک شدن تعداد زیادی از آن‌ها بر اثر ابتلا به انواع آفات و بیماری‌ها شده است.

در ۲.۵ سال سپری‌شده از دوره فعلی شهرداری تهران و انتخاب علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار پایتخت نیز ساکنان تهران در موارد مختلف، قطع درختان پارک‌ها و بوستان‌ها به بهانه ساخت مسجد یا اماکن اداری و نظامی را شاهد بوده‌اند و در نمونه‌هایی مثل قطع پیاپی درختان خیابان ولی‌عصر و درختان کاخ سعد‌آباد و قطع ۱۸۷ درخت مجموعه انقلاب نیز شهرداری تهران هیچ‌گونه محافظت و برخورد قانونی تاثیرگذاری انجام نداد.

در آخرین مورد، پس از آنکه تلاش علیرضا زاکانی برای قطع ده‌ها درخت پارک قیطریه به منظور ساخت مسجد با تجمع اعتراضی اهالی این محله مواجه شد، انتشار تصاویر حصارکشی بخشی از محوطه پارک ستارخان در اول اردیبهشت‌ هم موجب گمانه‌زنی در مورد احتمال قطع درختان این محوطه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری ایلنا نوشت: «در برخی موارد، خود مدیریت شهری به‌عنوان متولی اصلی حفظ درختان، زمینه‌ساز بروز آسیب به ریه‌های شهر تهران شده است. به نحوی که در ماجرای قطع درختان بوستان‌ جوانمردان، پای یکی از پیمانکاران زیر نظر شهرداری در میان بود. همچنین در موارد تخلف دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران در قطع درختان یا تخلفاتی مانند قطع گسترده درختان در مجموعه ورزشی انقلاب و کاخ سعدآباد هم انفعال مدیریت شهری مشاهده شد.»

در همین رابطه، وحید اعتماد، دانشیار گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، به ایلنا گفت: «یکی از مهم‌ترین عواملی که به قطع درختان در نقاط مختلف شهر تهران دامن می‌زند، این است که روند شهرسازی در بسیاری از نقاط پایتخت از گذشته بر اساس الگوهای مدون و برنامه‌ریزی‌های مبتنی بر آینده بلندمدت پیش نرفته است و به همین دلیل، بعضا شاهدیم درختکاری‌هایی که در دهه‌های قبل در یک نقطه از شهر انجام شده، اکنون سر راه اجرای یک پروژه عمرانی یا تکمیل یک بزرگراه قرار گرفته است. همچنین باید توجه داشت که در فرایند جابه‌جایی، احتمال بروز آسیب به درختان وجود دارد و این‌طور نیست که جابه‌جا شدن یک یا چند درخت هیچ آسیبی به آن‌ها نزند.»

پیش از این مسعود امیرزاده، فعال محیط‌زیست، هم به فرهیختگان گفته بود: «ما در محیط‌زیست اصطلاحی داریم به نام سبزشویی. سبزشویی این است که یک عمل خلاف محیط‌زیستی با یک نما یا یک پارچه سبز پوشانده شود و آن را به طریقی توجیه کنند. جابه‌جایی درختان چه در پارک و چه در هر جای دیگری مثل باغ‌ها نمای واقعی یک سبزشویی است؛ چرا که درخت با محیطش آمیخته است. شرایط اقلیمی فعلی ما به‌گونه‌ای است که درختان تقریبا در همه محیط‌ها چه طبیعی، چه محیط‌زیست شهری و چه عرصه‌های زراعی، دچار تنش‌اند و هرگونه تنش اضافی مانند جابه‌جایی یا هرس نابجا یا ساخت‌وساز کنار درختان آن‌ها را تا مرز فروپاشی یا مرگ پیش می‌برد.»