همکاری عربستان سعودی با بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» برای مقابله با فقر و فلج اطفال

عربستان سعودی طی پنج سال آینده ۵۰۰ میلیون دلار به ابتکار جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال کمک می‌کند

واکسیناسیون علیه فلج اطفال‌ــ AFP

عربستان سعودی و بنیاد بیل و ملیندا گیتس روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کردند که برای کمک به ریشه‌کنی فلج اطفال در جهان که به معنای محافظت از ۳۷۰ میلیون کودک در سال است و همچنین به‌منظور نجات میلیون‌ها نفر از فقر در ۳۳ کشور عضو بانک توسعه اسلامی (ISDB) با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش العربیه،‌ عربستان سعودی در نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض از اختصاص بیش از ۶۲۰ میلیون دلار برای مبارزه با فقر و فلج اطفال خبر داد. این موضوع را عبدالله الربیعه، مدیرکل مرکز امدادرسانی و کمک‌‌های بشردوستانه ملک سلمان (KSrelief)، و فهد بن عبدالرحمن الجلاجل، وزیر بهداشت عربستان سعودی، در حضور تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی و نمایندگان بنیاد بیل و ملیندا گیتس اعلام کردند.

در بیانیه مطبوعاتی که درباره این همکاری منتشر شد، آمده است: «در افغانستان و پاکستان، آخرین کشورهایی که فلج اطفال در آن‌ها باقی مانده، پیشرفت‌های قابل‌توجهی انجام گرفته است. با این حال، همچنان باید برای ریشه‌کنی این بیماری تلاش شود. تعهد امروز عربستان سعودی نوآوری و همکاری موردنیاز برای ریشه‌کن کردن این بیماری را افزایش خواهد داد.»

از زمانی که آفریقا در سال ۲۰۲۰ عاری از بیماری فلج اطفال گزارش شد، تنها دو کشور پاکستان و افغانستان باقی مانده‌اند که این بیماری هنوز در آن‌ها وجود دارد. مشارکت مستقیم کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، به کاهش موارد فلج اطفال در این کشورها کمک کرده، به طوری که از بیش از ۳۰۰ مورد در سال ۲۰۱۴ به ۱۲ مورد در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تازه‌ترین تعهد عربستان سعودی به ابتکار جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال (GPEI) بزرگ‌ترین کمک چند سال اخیر به برنامه‌های بهداشت جهانی است که تضمین می‌کند خدمات بهداشتی ضروری به صدها میلیون کودک در هر سال ارائه شود.

بنیاد گیتس در بیانیه مطبوعاتی‌اش در این زمینه تاکید کرد: «فلج اطفال یک بیماری وحشتناک است که ریشه‌کنی آن باید یک بار برای همیشه در کتاب‌های تاریخ ثبت شود. ما افتخار می‌کنیم که پادشاهی عربستان سعودی همراه با شرکایش در سراسر خاورمیانه برای کمک به ارائه واکسن‌های فلج اطفال بیشتر، واکسیناسیون علیه سرخک و سایر خدمات بهداشتی حیاتی به میلیون‌ها کودک در سال گام برمی‌دارند.»

عربستان سعودی متعهد شده که طی پنج سال آینده ۵۰۰ میلیون دلار به ابتکار جهانی ریشه‌کنی فلج اطفال با مشارکت عمومی‌ــ‌خصوصی شش شریک از جمله بنیاد بیل و ملیندا گیتس اختصاص دهد. این بزرگ‌ترین کمکی است که ریاض برای ریشه‌کنی فلج اطفال تخصیص داده است.

عربستان سعودی همچنین به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار برای حمایت از صندوق زندگی و معیشت (LLF) متعهد شد. این صندوق بزرگ‌ترین ابتکار توسعه چندجانبه در خاورمیانه است که هدف آن نجات فقیرترین افراد ساکن ۳۳ کشور عضو بانک توسعه اسلامی از طریق سرمایه‌گذاری در تقویت مراقبت‌های بهداشتی اولیه است. حذف بیماری‌های عفونی قابل پیشگیری، حمایت از کشاورزان و روستاییان و بهبود زیرساخت‌های اساسی برای زندگی ساکنان مناطق محروم از برنامه‌های این صندوق است.

عربستان سعودی در حالی این تعهد را اعلام می‌کند که پیش‌تر در اوایل این هفته، امارات متحده عربی نیز خبر داد که ۵۰ میلیون دلار به صندوق زندگی و معیشت اختصاص می‌دهد.

گفته می‌شود بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای حمایت از اجرای برنامه‌های مدنظر، یک دفتر منطقه‌ای در ریاض ایجاد خواهد کرد و با بنیاد خیریه بن سلمان (MiSK) برای حمایت از مشارکت جوانان شریک خواهد شد.

بنیاد بیل و ملیندا گیتس با وزارت بهداشت عربستان سعودی هم همکاری می‌کند تا از طریق ارائه راه‌حل‌های بهداشتی برای میلیون‌ها زائر حج و ارائه کمک‌های لازم در این زمینه به عربستان سعودی، زیارت حج را ایمن‌تر از گذشته کند.

بخش دیگری از این همکاری به ارائه قابلیت‌های تولید واکسن با هدف کمک به کشورهای با درآمد کم و متوسط برای دسترسی به واکسن‌های کم‌هزینه می‌پردازد.

مقام‌های عربستان سعودی در بیانیه‌ای در این مورد اعلام کردند که «جهان با چالش‌های بهداشتی بسیاری روبرو است و این بخشی از مسئولیت و رهبری ما است که با شرکایمان در پر کردن شکاف‌ها مشارکت کنیم و رنج بسیاری از مردم را کاهش دهیم.»

به عنوان بخش دیگری از همکاری بنیاد خیریه بن سلمان و بنیاد بیل و ملیندا گیتس، هر کدام چهار میلیون دلار به عنوان کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای انسانی حاد در غزه که به طور نامتناسبی بر زنان و کودکان تاثیر گذاشته است، اختصاص می‌دهند. این بودجه از طریق یونیسف برای مداخلات بهداشتی و دسترسی به خدمات اولیه آب و فاضلاب توزیع خواهد شد.

بیشتر از بهداشت و درمان