پاکستان در فهرست کشورهای «خطرناک برای سفر» بریتانیا اضافه شد

بیش از هزار نظامی و غیرنظامی در پی حملات تروریستی در سال ۲۰۲۳ در پاکستان کشته شده‌اند

شاهزاده ویلیام و کیت میدلتون در سفر به پاکستان در سال ۲۰۱۹ - رسانه‌های اجتماعی

وزارت خارجه بریتانیا به‌تازگی هشت کشور را به فهرست «کشورهای خطرناک» افزوده و شهروندان بریتانیایی را از سفر به این کشورها منع کرده است. پاکستان نیز یکی از کشورهایی است که در فهرست قرمز بریتانیا قرار گرفته است و افغانستان در فهرست سیاه قرار دارد.

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که پس از این پاکستان نیز برای کسانی که قصد سفر و سیاحت دارند «خطرناک» شناخته می‌شود. شاخص‌هایی که این وزارتخانه براساس آن شهروندان بریتانیا را از سفر به کشورهای مشخصی منع کند، طیف وسیعی از نگرانی‌ها در زمینه امنیت، میزان جرایم، تروریسم و عوامل طبیعی است.

این وزارتخانه پس از آغاز جنگ حماس و اسرائیل، فلسطین و اسرائیل را نیز به این فهرست افزود. علاوه بر این، ایران، لبنان، سودان، بلاروس، روسیه و اوکراین نیز در فهرست جدید بریتانیا قرار دارند و سفر به آنها برای شهروندان بریتانیایی «خطرناک» خوانده شده است.

در حالی که پاکستان تاکنون در فهرست کشورهای «خطرناک» به‌ویژه برای گردشگران ثبت نشده بود، اما حملات تروریستی و تلفات ۲ سال و ۸ ماه گذشته سبب شد که تصویر پاکستان حتی برای کشورهای غربی نیز ترسناک جلوه کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، پاکستان با حملات متعدد گروه‌های تروریستی، به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان و داعش، روبه‌رو بوده است.

مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان در اوایل ژانویه در گزارشی اعلام کرد که تنها در سال ۲۰۲۳ میلادی، نزدیک به یک هزار نظامی و غیرنظامی در حملات تروریستی در سراسر پاکستان کشته شده‌اند. این ارقام با ارقام تلفات ناشی از درگیری و تروریسم در سال‌های قبل از ۲۰۲۱ تفاوت آشکار دارد.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳ خشونت‌های مسلحانه و حملات تروریستی پاکستان نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش ۵۶ درصدی داشته است که بیشتر این حملات را ستیزه‌جویان تحریک طالبان پاکستان، جدایی‌طلبان بلوچ و در برخی موارد داعش خراسان صورت داده‌اند.

در همین حال، وزارت خارجه بریتانیا، یک فهرست سیاه هم دارد که سفر به آن‌ها به کلی ممنوع است.

کشورهای فهرست سیاه از این قرارند: افغانستان، بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، هائیتی، عراق، اسرائیل، لبنان، لیبی، مالی، نیجریه، کره شمالی، سومالی، سومالی لند، سودان جنوبی، سوریه، ونزوئلا و یمن.

بیشتر از جهان