افغانستان دومین کشور خطرناک برای سفر در سال ۲۰۲۴ اعلام شد

طالبان در دو سال گذشته، شماری از گردشگران از کشورهای غربی را بازداشت و زندانی کرده‌اند

یک جنگجوی طالبان در حال دیدبانی از محل برگزاری نماز عید فطر در کابل-WAKIL KOHSAR/AFP

سازمان بین‌المللی مشاوره پزشکی و امنیتی در پژوهش جدیدی از میزان امنیت و مصونیت در کشورهای جهان برای سفر در ۲۰۲۴، افغانستان را دومین کشور خطرناک اعلام کرد. براساس گزارش این سازمان که دوشنبه، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، منتشر شد، سودان جنوبی، افغانستان و سوریه، به ترتیب نخستین، دومین و سومین کشور خطرناک برای سفر در ۲۰۲۴ دانسته شده‌اند. در این گزارش آمده است که کشورهای اوکراین، عراق، یمن، جمهوری آفریقای مرکزی و سومالی نیز در بالاترین سطح هشدار امنیتی قرار دارند.

در گزارش این سازمان درباره کشورهایی که دارای «خطر امنیتی شدید» برای مسافران در ۲۰۲۴ معرفی شده‌اند، آمده است: «در این کشورها تهدید جدی حمله‌های خشونت‌آمیز گروه‌های مسلح که مسافران و کارکنان نهادهای بین‌المللی را هدف قرار می‌دهند، وجود دارد. خدمات دولتی و حمل‌و‌نقل به سختی کار می‌کند و بخش بزرگی از کشور برای خارجی‌ها غیر قابل دسترس است.»

نقشه جهان و کشورهایی که سفر به آن‌ها خطرهای امنیتی و بهداشتی در پی دارد-travelriskmap.com/#/planner/map
 
در این میان، شماری از  کشورهای منطقه، از جمله تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان، نیز کشورهایی با خطر امنیتی و بهداشتی بالا برای مسافران و کارکنان نهادهای بین‌المللی معرفی شده‌اند. در شرح وضعیت این کشورها برای مسافران در  ۲۰۲۴ آمده است: «جنایات خشونت‌آمیز و تروریسم، خطرات مستقیم یا تصادفی چشمگیری برای مسافران و کارکنان نهادهای بین‌المللی ایجاد می‌کند. [در این کشورها] خشونت جمعی، فرقه‌ای یا نژادی رایج است و خارجی‌ها ممکن است هدف قرار گیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دوسال و چهار ماه سلطه طالبان بر افغانستان، چندین  گردشگر از کشورهای مختلف جهان، از جمله آمریکا، بریتانیا و چند کشور اروپایی دیگر، بازداشت و زندانی شده‌اند. شماری از این افراد کارکنان سازمان‌‎های بین‌المللی بودند و برای امدادرسانی، و شماری دیگر نیز به مثابه گردشگر یا «یوتوبر» به افغانستان سفر کرده بودند.

نمونه‌وار، اخیرا چهار شهروند بریتانیا که در جریان سفر به افغانستان به دست طالبان بازداشت و زندانی شده بودند، اواسط مهر سال جاری و در پی تلاش‌های دیپلماتیک وزارت خارجه بریتانیا، آزاد شدند. پس از آزاد شدن این افراد، وزارت خارجه بریتانیا در اطلاعیه‌ای از شهروندان این کشور خواست که به دلایل مختلف، از جمله خطر وقوع حمله‌های تروریستی و گروگانگیری، از سفر به افغانستان خودداری کنند.

گزارش سازمان بین‌المللی مشاوره پزشکی و امنیتی، همچنین  سطح خطر را از نظر تغییرات آب‌وهوایی و میزان دسترسی به نیازهای بهداشتی نیز بررسی کرده است و افغانستان در هر سه زمینه امنیت، آ‌ب‌وهوا و بهداشت، در فهرست کشورهای دارای «خطر بسیار بالا» قرار گرفته است.

در میان کشورهایی که از لحاظ دسترسی به نیازهای بهداشتی دارای خطر بالا ذکر شده‌اند، نام سوریه، عراق، یمن، کره شمالی، سرزمین‌های فلسطینی، هائیتی، لیبی، نیجر، بورکینافاسو، گینه، گینه بیسائو، سیرالئون، سودان، سودان جنوبی و چند کشور دیگر آفریقایی نیز درج شده است.

همزمان با انتشار این گزارش، نهاد اطلاعات و مشاوره سفر دولت کانادا نیز در گزارشی، ۲۱ کشور را «کشورهای خطرناک برای سفر در ۲۰۲۴» معرفی کرد. در این گزارش نیز افغانستان، ایران، عراق و ۱۸ کشور دیگر، کشورهای خطرناک برای سفر معرفی شده‌اند.

با این حال، رهبران طالبان، در دوسال و چهارماه سلطه بر افغانستان، همواره مدعی برقراری امنیت سراسری در کشور بوده‌اند. رسانه‌های زیر کنترل طالبان نیز همواره با پخش برنامه‌هایی به زبان‌های مختلف، از شهروندان کشورهای جهان می‌خواهند که به افغانستان سفر کنند.

بیشتر از جهان