آرژانتینی‌ها برای دریافت رمزارز در مقابل ارایه اطلاعات عنبیه چشم صف بستند

مردم کمتر کشوری مانند آرژانتینی‌ها که با مشکلات اقتصادی و نرخ تورم ۲۰۰ درصدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند از ارایه اطلاعات عنبیه چشم خود به ورلدکوین استقبال کرده‌اند

این روزها، هزاران آرژانتینی‌ صف کشیده‌اند تا در ازای دریافت چند توکن رمزارز، عنبیه چشمشان در جریان یک پروژه بیومتریک (زیست‌سنجی) آنلاین اسکن شود.

به گزارش ای‌اف‌پی، حدود سه میلیون نفر در سراسر جهان تاکنون داده‌های عنبیه چشمشان را در اختیار ورلدکوین (Worldcoin) قرار داده‌اند، که طرح ابتکاری سم آلتمن، رئیس شرکت اوپن‌ای‌آی، است. اما مردم کمتر کشوری مانند آرژانتینی‌ها که با مشکلات اقتصادی و نرخ تورم ۲۰۰ درصدی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند از آن استقبال کرده‌اند.

از آغاز ورلدکوین در ژوییه گذشته تاکنون، نیم‌ میلیون آرژانتینی در این پروژه شرکت کرده‌اند و صف‌ داوطلبان اسکن در ماه‌های اخیر طولانی‌تر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مربی ۶۴ ساله هنرهای رزمی به ای‌اف‌پی گفت: «فقط برای اینکه پول ندارم این کار را کردم، هیچ دلیل دیگری ندارد.»

این پروژه در نظر دارد از مشخصات عنبیه‌ــ که در هر فرد متفاوت و منحصربه‌فرد است‌ــ استفاده کند و یک سامانه شناسایی دیجیتال ایجاد کند، نوعی گذرنامه که تضمین می‌کند دارنده انسان واقعی است و ربات نیست و به این ترتیب، تراکنش‌های آنلاین ایمن شود.

در این پروژه، داوطلبان هیچ اطلاعات دیگری مانند نام، نشانی یا شماره تلفن نمی‌دهند.

چنان که ورلدکوین می‌گوید داده‌های شخصی عنبیه رمزنگاری و در جایی امن نگهداری می‌شود.

با وجود این، کنیا، اسپانیا و پرتغال خواستار توقف جمع‌آوری داده‌های بیومتریک شدند و شماری از کشورها مشغول تحقیق در مورد مسائل احتمالی‌اند که ممکن است در زمینه حفظ حریم شخصی پیش بیاید.

داوطلبان در ازای اطلاعاتی که در اختیار ورلدکوین قرار می‌دهند ۱۰ توکن رمزارز ورلدکوین (WLD) دریافت می‌کنند.

هرچند نرخ ارز در آرژانتین دچار نوسان زیادی است اما ۱۰ توکن به‌طور میانگین حدود ۸۰ دلار ارزش دارد.

ورلدکوین می‌گوید در نظر دارد به «بزرگ‌ترین شبکه مالی و تشخیص هویت انسان در جهان تبدیل شود که در عین حال حریم خصوصی افراد را حفظ می‌کند» و «دسترسی جهانی به اقتصاد جهان را فارغ از کشور یا پیشینه» فراهم می‌کند.

این شرکت تاکید می‌کند که هرگز داده‌های شخصی را نفروخته است و نخواهد فروخت.

بیشتر از اقتصاد