قهوه خطر تشدید سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد

نتایج یک پژوهش در هلند نشان می‌دهد که نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر عود سرطان روده بزرگ را کم کند

عکس تزیینی‌ــ یک فنجان قهوه‌ــ Canva

قهوه یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در جهان است و در مورد فواید مصرف آن تحقیقات بسیاری انجام شده است. یکی از پژوهش‌های اخیر از تاثیر نوشیدن قهوه بر عود مجدد سرطان روده بزرگ خبر می‌دهد.

به گزارش وری‌ل‌هلت، طبق تحقیقی مشاهده‌ای که در هلند انجام شد، نوشیدن سه تا پنج فنجان قهوه در روز خطر عود سرطان روده بزرگ (کولورکتال) و مرگ را کاهش می‌دهد.

این تحقیق مشاهده‌ای بر داده‌های یک هزار و ۷۱۹ نفر از هلند استوار است که به سرطان روده بزرگ استیج ۱ تا ۳ مبتلا بودند. استیج‌ یا میزان توسعه یک سرطان بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از آزمایش‌های تشخیصی و ارزیابی‌های مختلف اعم از تصویربرداری، بررسی‌های فیزیکی و بیوپسی تعیین می‌شود.

طبق این تحقیق، افرادی که روزانه بیشتر از چهار فنجان قهوه می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که کمتر از این میزان مصرف می‌کردند، ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر بازگشت سرطان روده بزرگ قرار داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیوید ای گرینوالد، محقق و مدیر بخش گوارش و آندوسکوپی بالینی بیمارستان مانت‌سینای که در این تحقیق شرکت نداشت، توضیح می‌دهد: «مشخص نیست که آیا این نتیجه برای جمعیت‌ سایر نقاط جهان هم قابل تعمیم باشد یا خیر. زیرا مطمئنا عوامل دیگری هم بر خطر عود سرطان روده تاثیر می‌گذارند مانند استیج دقیق تومور سرطانی.»

حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به استیج ۱ تا ۳ سرطان روده بزرگ با عود این بیماری مواجه می‌شوند.

گرینوالد می‌افزاید: «با این حال، بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ استیج ۲ و ۳ می‌توانند هنگام انتخاب رژیم غذایی و برنامه‌های مربوط به شیوه زندگی یافته‌های این تحقیقات را هم در نظر داشته باشند.»

آیا قهوه می‌تواند خطر سرطان روده بزرگ را کاهش دهد؟

یک کارآزمایی تصادفی کنترل‌شده در سال ۲۰۱۵ نشان داد که نوشیدن دست‌کم چهار فنجان قهوه در روز به طور قابل‌توجهی خطر عود مجدد سرطان روده بزرگ و مرگ را برای افراد مبتلا به این نوع سرطان استیج ۳ کاهش می‌دهد. نتیجه تحقیقی در سال ۲۰۱۶ هم نشان می‌دهد که نوشیدن بیش از ۲.۵ وعده قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا ۵۴ درصد کم می کند.

با این حال دیگر مطالعات درباره ارتباط بین مصرف قهوه و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نتایج متفاوتی داشته‌اند و در مواردی تناقض دارند. مثلا در یک متا‌ تحلیل‌ در ژاپن، برای نشان دادن این موضوع که مصرف قهوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ تاثیر دارد، شواهد کافی مشاهده نشد.

مواردی مانند سن، ژنتیک، سابقه خانوادگی و ابتلا به بیماری‌های التهابی روده همگی از جمله مواردی‌اند که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. از سوی دیگر ورزش منظم، وزن متناسب داشتن، اجتناب از نوشیدن الکل، ترک سیگار و پیروی از رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و همچنین مصرف کم گوشت قرمز و غذاهای فراوری‌شده ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک‌ کند.

بیشتر از بهداشت و درمان