وعده تحقق‌نیافته وزیر دفاع دولت بایدن؛ کار خاصی از دست شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی برنمی‌آید

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، درماه دسامبر و در سخنانی که در رسانه‌ها منتشر نشده بود به سربازان آمریکایی اطمینان داد که از خطر حمله گروه‌های نیابتی تهران در امانند

مدتی قبل از حمله مرگبار پهپادی که جان سه سرباز آمریکایی را در اردن گرفت، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به نیروهای نظامی کشورش درباره توانایی ارتش آمریکا در مقاومت در برابر حمله‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران اطمینان داده بود. 

خبرگزاری رویترز در مطلبی تحلیلی نوشت که آستین، در اظهاراتی که پیش‌تر منتشر نشده است، در ۲۰ دسامبر به ملوانان و تفنگداران دریایی آمریکا در ناو هواپیمابر جرالد فورد گفت اولین دلیل اینکه شبه‌نظامیان موفق نشده‌اند این است که «آن‌ها در کاری که می‌کنند مهارت ندارند».

آستین در آن روز گفت: «هر روز، نیروهای نیابتی تحت حمایت حکومت ایران به نیروهای ما در عراق و سوریه شلیک می‌کنند. آن‌ها به دو دلیل اصلا موثر عمل نکرده‌اند: اول اینکه در کاری که انجام می‌دهند وارد نیستند و دوم اینکه ما برای اطمینان از حفاظت از نیروهایمان خیلی کار کرده‌ایم… در نهایت می‌دانیم که ممکن است روزی شانس بیاورند و به یک سرباز ما جراحتی وارد کنند. ولی ما کماکان محکم ایستاده‌ایم تا نگذاریم چنین اتفاقی بیفتد.»

پس از حمله پهپادی مرگبار، دولت رئیس‌جمهوری جو بایدن متعهد شد که در محافظت از نیروهای آمریکایی در برابر چرخه فزاینده خشونت در خاورمیانه و جایی که شبه‌نظامیان همسو با جمهوری اسلامی به مواضع آمریکا در عراق و سوریه، اردن و یمن حمله می‌کنند، هر کاری لازم باشد انجام می‌دهد.

اما مقام‌های فعلی و سابق ایالات متحده به رویترز گفتند که با توجه به شمار بالای پرواز پهپادها و شلیک راکت و موشک به سربازان آمریکایی و این واقعیت که دفاع پایگاه‌های آمریکایی حفاظت ۱۰۰ درصدی از آن‌ها را تامین نمی‌کند، موفقیت دوره‌ای شبه‌نظامیان در حمله‌هایشان ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد. 

کارشناسان همچنین درباره دست‌کم گرفتن شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران هشدار می‌دهند، حتی اگر اکثر حمله‌هایشان با شکست مواجه شود.

رویترز نوشته است که فرماندهان آمریکایی در گرفتن ژست شجاعت در مقابل سربازان خود سابقه‌ای طولانی دارند. آستین ژنرالی چهارستاره‌ای که در عراق خدمت کرد، در مورد تحولات اخیر مورد انتقاد قرار گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرال پتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در پاسخ به سوالی درباره این موضوع گفت: «آستین از کشته شدن سربازان در اردن خشمگین و عمیقا متاسف است و اولویتی بالاتر از حفاظت از نیروها و شهروندان ما ندارد.»

رویترز نوشت که از شروع جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر تا هفتم فوریه، یعنی در چهار ماه، بیش از ۱۶۸ حمله علیه سربازان آمریکایی در عراق، سوریه و اردن صورت گرفته است و در این حمله‌ها، ۱۴۳ سرباز آمریکایی مجروح شده‌اند که ۱۱ نفرشان جراحات جدی دارند.  

بدترین حمله در ۲۸ ژانویه بود که طی آن یک پهپاد به پایگاه آمریکایی موسوم به برج۲۲ در اردن واقع در مرز سوریه برخورد کرد و سه نظامی آمریکایی را کشت. 

رویترز نوشت که یک مقام‌ ارشد ارتش آمریکا که نخواست نامش فاش شود، این حمله را «تراژیک، بدشانسی اما قابل پیش‌بینی» خواند. 

ژنرال دنیل هوکانسون، رئیس گارد ملی آمریکا، نیز، پیش‌تر در روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ارتش سخت تلاش می‌کند تا دفاع از نیروها را افزایش دهد. او افزود: «متاسفانه هیچ سامانه‌ای در هیچ چیز ۱۰۰ درصد موفق نیست.»

در حالی که تحقیقات نظامی ایالات متحده درباره حمله مرگبار در اردن ادامه دارد، مقام‌های آمریکایی به رویترز گفتند که شکست دیوار دفاعی آمریکا در آنجا ممکن است عوامل متعددی داشته باشد. 

آنان می‌گویند که قابل توجه‌ترین دلیل ارتفاع پایین پرواز پهپاد بود. اما مقام‌ها می‌گویند که به نظر نمی‌رسد شبه‌نظامیان عامل حمله کار پیچیده‌ای کرده باشند و مثلا زمان‌بندی پرواز پهپاد را با ورود پهپاد آمریکایی مطابقت داده‌ باشند تا باعث سردرگمی شود. 

برخی از مقام‌های ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که موفقیت حمله ۲۸ ژانویه که گفته می‌شود از طرف کتائب حزب‌الله در عراق صورت گرفت، بیشتر به قانون احتمالات برمی‌گردد؛ مهمات کافی را به سمت اهداف پرتاب کنید تا در نهایت برخی‌شان به هدف بخورد. 

این حمله با حمله‌های تلافی‌جویانه دولت بایدن به مواضع شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق و سوریه همراه بود، اما منتقدان رویکرد دولت بایدن هشدار می‌دهند که این حمله‌ها فشار کافی بر تهران نمی‌آورد. 

برخی جمهوری‌خواهان کنگره خواستار حمله ایالات متحده به مواضعی در خاک ایران شده‌اند اما دولت بایدن به‌دلیل نگرانی از کشاندن مستقیم ایران به جنگ گسترده، در برابر این خواسته مقاومت کرده است.

مقام سابق ارتش آمریکا به رویترز گفت: «حکومت ایران اگر بخواهد می‌تواند این حمله‌ها را متوقف کند، اما پرسش اینجا است چرا باید چنین کند؟ آنان که از پاسخ ما آسیبی ندیده‌اند.»

بیشتر از جهان