واکنش جمهوری اسلامی و حوثی‌ها به حملات آمریکا و متحدانش: «عقب نمی‌کشیم»

دیوید کامرون گفت جمهوری اسلامی باید به‌طور مستقیم درمورد جنگ‌افروزی‌های گروه‌های نیابتی‌اش در منطقه پاسخگو باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۱۵ بهمن، حملات هوایی و موشکی شامگاه شنبه ازسوی آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن را محکوم کرد و آن را «نقض مکرر تمامیت ارضی یمن و حقوق بین‌الملل» خواند.

ناصر کنعانی افزود: «تداوم این‌گونه اقدامات خودسرانه، یک ماجراجویی آشکار و تهدیدی نگران‌کننده برای صلح و امنیت بین‌المللی است. حملات دیشب، ادامه سیاست و رویکرد اشتباه این دو کشور در استفاده از رویکرد نظامی‌گری برای پیشبرد اهداف نامشروع آنان در منطقه بوده و تعارض کاملا آشکاری با ادعاهای مکرر واشنگتن و لندن دارد که می‌گویند مخالف گسترش جنگ و درگیری در منطقه هستند.»

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، با حمایت استرالیا، بحرین، دانمارک، کانادا، هلند و نیوزیلند، شنبه‌شب به مواضع حوثی‌ها که تحت حمایت جمهوری اسلامی در یمن فعالیت می‌کنند، حمله کردند. این سومین حمله مشترک این دو قدرت نظامی به مواضع حوثی‌ها محسوب می‌شود که در پاسخ به حملات این گروه شبه‌نظامی به شناور‌های تجاری و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده در دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و خلیج عدن صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانس۲۴ از صنعا، پایتخت یمن، نیروهای حوثی نیز امروز اعلام کردند که حملات هوایی آمریکا و بریتانیا، آن‌ها را از ادامه این مسیر منصرف نمی‌کند و سپس خود را متعهد دانستند که به‌زودی پاسخ حملات هوایی و موشکی قدرت‌ها جهانی را بدهند.

حملات شنبه‌شب به گزارش آسوشیتدپرس، که از طریق جنگنده‌های اف‌ای-۱۸ نیروی دریایی ایالات متحده از روی ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا و همچنین ناوشکن‌های یو‌اس‌اس گریولی و یو‌اس‌اس کارنی با موشک‌های تاماهاوک در دریای سرخ انجام شد.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها نیز با بیان اینکه شنبه شب ۴۸ نقطه در صنعا و سایر مناطق تحت کنترل شورشیان حوثی در یمن هدف حملات هوایی قرار گرفته است، در شبکه ایکس (توییتر) نوشت: «این حملات ما را از موضعمان در حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین در نوار غزه، جایی که جنگ اسرائیل و حماس ادامه دارد، منصرف نخواهد کرد. حملات اخیر آن‌ها بدون پاسخ و مجازات نخواهد بود.»

این درحالی است که در بیانیه شب گذشته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، تعداد نقاطی که از سوی آمریکا و بریتانیا و متحدان آنان در یمن هدف قرار گرفت، ۳۶ منطقه عنوان شده بود. در ادامه این بیانیه تاکید شد: «این حملات علیه اهدافی بود که حوثی‌ها از آن‌ها برای هدف قراردادن شناورهای تجاری بین‌المللی و کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده استفاده می‌کردند.»

به گزارش فرانس۲۴، وزارت دفاع بریتانیا نیز اعلام کرده است که هواپیماهای جنگی تایفون، معتلق نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا، شنبه شب به اهدافی ازجمله دو ایستگاه کنترل زمینی حوثی‌ها که برای انجام عملیات پهپادهای تهاجمی و شناسایی نظامی استفاده می‌شوند، حمله کردند.

گرنت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا درباره حملات شامگاه شنبه به یمن افزود: «حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ غیرقانونی و غیرقابل قبول است و وظیفه ما حفاظت از جان بی‌گناهان و حفظ آزادی دریانوردی‌ است. به همین دلیل، نیروی هوایی سلطنتی وارد موج سوم حملات دقیق و هدفمند علیه اهداف نظامی حوثی‌ها در یمن شد.»

شاپس همچنین می‌گوید: «ما در کنار ایالات متحده آمریکا به عنوان متحدمان، با حمایت بسیاری از شرکای بین‌المللی، در دفاع از خود و مطابق با قوانین بین‌المللی عمل کردیم. این به معنای تشدید تنش در خاورمیانه نیست. ما انبارهای تسلیحاتی موشک‌های حوثی‌ها را با موفقیت هدف قرار دادیم و من مطمئنم که حملات اخیر ما توانایی‌های حوثی‌ها را بیشتر کاهش داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی بعد، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای جدید، اعلام کرد که نیروهای تحت فرماندهی ارتش آمریکا، اوایل روز یکشنبه، یک پایگاه موشکی متعلق به حوثی‌ها که آماده شلیک به سمت کشتی‌های تجاری حاضر در دریای سرخ بوده است، را منهدم کردند.

این درحالی است که پس از حمله روز ۹ بهمن یک پهپاد نظامی ناشناس به پایگاه نظامی ایالات متحده در مرز اردن و سوریه که کشته شدن ۳ سرباز آمریکایی و مجروح شدن بیش از ۴۰ نیروی نظامی دیگر را در پی داشت، واشنگتن، جمهوری اسلامی را متهم به حمایت کامل از حمله‌کنندگان و گروه‌های شبه‌نظامی مخالف آمریکا کرد و به همین دلیل، روز جمعه ۱۲ بهمن، ارتش آمریکا در حملاتی به مواضع این شبه‌نظامیان، ۸۵ مکان مرتبط با آن‌ها را در عراق و سوریه هدف قرار داد.

نیروهای ایالات متحده و متحدانش در خاورمیانه، از اواسط اکتبر سال گذشته میلادی تاکنون، بیش از ۱۶۵ بار مورد حملات نیروی نیابتی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند که عمده این حملات نیز در عراق و سوریه بوده است.

منابع دیپلماتیک به فرانس۲۴ گفته‌اند که شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از آن‌که روسیه خواستار برگزاری نشستی فوری با موضوع «تهدید آمریکا علیه صلح و امنیت منطقه» شد، روز دوشنبه هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد.

اما دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، می‌گوید تهران مسئول اصلی گسترش خشونت و جنگ در خاورمیانه است. او به ساندی‌تایمز گفت: «ما باید واضح‌ترین سیگنال ممکن را به ایران ارسال کنیم و به آن‌ها بفهمانیم کاری که از طریق نیابتی‌های خود انجام می‌دهند، غیرقابل قبول است.»

کامرون افزود:‌ «شما (جمهوری اسلامی) این گروه‌ها را تاسیس کردید، از آن‌ها حمایت مالی می‌کنید، به آن‌ها تسلیحات می‌دهید و در نهایت باید در قبال کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند پاسخگو باشید. اقدامات بی‌مسئولانه آن‌ها، جان بی‌گناهان را به خطر می‌اندازد و کشتیرانی آزاد را تهدید و منطقه را بی‌ثبات می‌کند.»

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز پیرامون این حملات گفت: «این حملات پیامی روشن به حوثی‌ها داد که اگر به حملات غیرقانونی به کشتی‌های تجاری و شناورهای نیروی دریایی ادامه دهند، عواقب بیشتری را متحمل می‌شوند. ما در دفاع از جان افراد و جریان تجارت آزاد در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان هیچ تردیدی نداریم.»

بیشتر از جهان