حمله ۳۰ دقیقه‌ای آمریکا به ۸۵ هدف در عراق و سوریه

جو بایدن: «پاسخ ما از امروز آغاز شد و در زمان و مکان مورد نظر ما ادامه خواهد داشت»

ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۲ بهمن در واکنش به حمله پهپادی روز یکشنبه شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه که به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی انجامید، در حملاتی به مواضع این شبه‌نظامیان، ۸۵ مکان مرتبط با آن‌ها را هدف قرار داد.

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده در بیانیه‌ای گفت: « امروز بعد از ظهر، به دستور من، نیروهای ایالات متحده در حملاتی، مراکزی را در عراق و سوریه که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن برای حمله به ایالات متحده استفاده می کنند، هدف قرار دادند. پاسخ ما از امروز آغاز شد و در زمان و مکان مورد نظر ما ادامه خواهد داشت.»

شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که حملات هوایی ارتش آمریکا علیه مواضع شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه آغاز مجموعه‌ای از عملیات‌های طولانی است.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای از حملات هوایی علیه «نیروهای نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آن در سوریه وعراق» خبر داد و اعلام کرد: « نیروهای ارتش ایالات متحده به بیش از ۸۵ هدف، با هواپیماها، از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده برخاستند، حمله کردند.»

سنتکام افزود که در این حملات بیش از ۱۲۵ مهمات دقیق به کار گرفته شده و تاسیساتی از جمله ستاد فرماندهی و کنترل عملیات، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها، انبار پهپاد‌ها، تاسیسات زنجیره تامین تدارکات و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی هدف قرار داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید در بیانیه‌ای این حملات را «موفقیت‌آمیز» خواند و اعلام کرد: «حملات نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه حدود ۳۰ دقیقه به طول انجامید و موفقیت‌آمیز بود.»

کاخ سفید همچنین افزود که از زمان حمله پهپادی به پایگاه نیروهای ایالات متحده در اردن، هیچ تماسی با جمهوری اسلامی ایران نداشته است.

رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده درباره این حملات گفت: «بنابر شاخص‌های اولیه، اهداف را به دقت بمباران کردیم.»

عراق حملات آمریکا را محکوم کرد و سخنگوی فرماندهی ارتش این کشور از حملات جنگنده‌های آمریکایی به شهر القائم و مناطق مرزی عراق خبر داد و گفت: «حمله نیروهای آمریکایی نقض حاکمیت عراق و تضعیف‌کننده اقدامات دولت است.»

او افزود: «پیامد این حملات برای امنیت و ثبات عراق و منطقه فاجعه‌بار است.»

همچنین ان‌بی‌سی به نقل یک مقام امنیتی عراقی گزارش داد که ایالات متحده در حملات جمعه شب انبار سلاح و خانه سه تن از اعضای شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله را در استان الانبار عراق هدف قرار داده است.

فرماندهی عملیات «حشد‌الشعبی» در غرب استان الانبار عراق نیز در بیانیه‌ای از کشته و زخمی شدن دست‌کم ۱۰ نفر از اعضای این گروه شبه‌نظامی در حملات نیروهای آمریکایی خبر داد.

در پی این حملات، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی ایران نیستیم.»

کربی همچنین افزود: «هدف پاسخ امروز ایالات متحده، تضعیف و ایجاد اختلال در توانایی گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در انجام حملات به نیروهای ما بود.»

بیشتر از جهان