تداوم فشار‌ها بر آسیب‌دیدگان چشم در اعتراض‌ها: ادامه بازداشت امیر شاه‌ولایتی و بی‌خبری از متین حسنی

پیام درفشان، وکیل امیر شاه‌ولایتی: از ورودم به پرونده امیر شاه‌ولایتی جلوگیری کرده‌اند و برای او «وکیل تسخیری تحمیلی ‏دولتی» منصوب کرده‌اند

در حالی که دو هفته از بازداشت متین حسنی در بوکان می‌گذرد که از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراض‌های آبان ۹۸ است،‌ بی‌خبری از او همچنان ادامه دارد. همچنین، وکیل امیر شاه‌ولایتی، از آسیب‌دیدگان چشم در جریان خیزش سراسری، ضمن اعتراض به ادامه بازداشت موکلش گفت که نیروهای حکومتی این معترض آسیب‌دیده را با هدف افزایش فشار و برای «پُر و پیمان کردن پرونده» بازداشت کرده‌اند.

پیام درفشان، وکیل امیر شاه‌ولایتی، روز چهارشنبه ۱۸ بهمن گفت: «این آسیب‌دیده چشم با توجه به ساچمه‌های غیرقابل‌خروج از بدن درد دارد» و مقام‌های قضایی پس از بازداشت قبلی‌اش «اقدام به اخذ وثیقه و آزادی او» کرده بودند و در احضاریه جدید نیز عنوان شده است که «بنا بر تغییر عنوان اتهامی، همراه ضامن معتبر» به دادسرا مراجعه کند.

امیر شاه‌ولایتی روز ۲ مهر ۱۴۰۱ در منطقه نارمک تهران هدف شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای حکومتی قرار گرفت و چشم چپش را از دست داد.

این آسیب‌دیده چشم در خیزش سراسری در روز ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برای مدتی بازداشت شد. او پس از چند ماه آزادی، بار دیگر روز سوم بهمن به دادسرای مقدس احضار و بازداشت شد و به زندان اوین منتقل شد. اما مقام‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی هنوز دلیل و اتهام بازداشت او را اعلام نکرده‌اند.

پیام درفشان، وکیل انتخابی امیر شاه‌ولایتی، روز چهارشنبه ضمن ابراز تاسف از بازداشت موکلش، افزود: «مشخص نیست چه کسی او را برای پُر و پیمان کردن پرونده به زندان بازگردانده و چند هفته است که شاه‌ولایتی در بند عمومی زندان اوین به حالت بلاتکلیف به سر می‌برد و درد می‌کشد.»

پیام درفشان همچنین گفت که با وجود اینکه امیر شاه‌ولایتی وکیل تعیینی دارد، «از ورود وکیل به مرحله دادسرا ممانعت شده و با اجبار، برخلاف بینات شرع و منطق و خرد، برای او وکیل تسخیری تحمیلی دولتی» منصوب کرده‌اند.

به گفته پیام درافشان، در جلسه رسیدگی به پرونده جدیدی که برای این آسیب‌دیده چشم تشکیل شده است «وکیل تسخیری» دستگاه قضایی با این وعده که «پرونده حداکثر سه روزه به دادگاه خواهد رفت»، «با اصرار به امیر شاه‌ولایتی گفته [است] که بنویسد "به قرار بازداشت اعتراضی ندارد"، در حالی‌ که اکنون چند هفته می‌گذرد و این آسیب‌دیده چشم نسبت به حقوق قانونی توجیه نشده است.»

پیام درفشان با ابراز تاسف از عملکرد «وکلای تسخیری دولتی» گفت که این وکیلان «نه‌تنها کارکرد وکالتی را انجام نمی‌دهند، بلکه موکل را از حقوق قانونی با ارائه اطلاعات غلط محروم می‌کنند». برای نمونه، ««وکیل تسخیری امیر شاه‌ولایتی همچنین در ادامه به او توصیه کرده [است که] در عوض پیگیری پرونده بهتر است همچون یونس پیامبر همراه خانواده در دل نهنگ به عبادت بپردازد تا سلامت باشد.»

پیام درفشان ضمن اعتراض به ادامه بازداشت این معترض آسیب‌دیده از ناحیه چشم افزود: «موکلم با وجود نابینا شدن یک چشم و درد مستمر، تنها نان‌آور برای مادر و خواهر کوچک خود است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وکیل افزود که برای طرح اعتراضش، با توجه به دسترسی نداشتن به سرپرست دادسرای مقدس، واقع در محوطه زندان اوین، مجبور شده است «با حضور در ملاقات مردمی و پس از چندین ساعت انتظار» معضلات بازداشت این معترض آسیب‌دیده از ناحیه چشم را به اطلاع سرپرست دادسرای مقدس برساند.

در همین حال، با گذشت بیش از دو هفته از بازداشت متین حسنی، از آسیب‌دیدگان چشم در اعتراض آبان ۹۸، دستگاه‌های حکومتی و از جمله مقام‌های قضایی همچنان از دادن هرگونه اطلاعی درباره محل نگهداری و دلیل بازداشت او خودداری می‌کنند و خانواده حسنی همچنان در بی‌خبری از او به سر می‌برند.

سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز در همین مورد گزارش داد که «از زمان بازداشت تا کنون اطلاعی از سرنوشت متین حسنی در دسترس نیست.»

متین حسنی، اهل شهر بوکان، روز سه‌شنبه ٣ بهمن در هجوم نیروهای حکومتی به منزل خانواده‌اش در شهر بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

متین حسنی دو روز پس از حضورش بر مزار یلدا آقافضلی و انتشار ویدئویی درباره آن بازداشت شد. یلدا آقافضلی معترض کشته‌شده در خیزش سراسری سال ۱۴۰۱ است.

متین حسنی، معترض ۲۳ ساله‌، در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی بینایی یک چشمش را از دست داد.

متین حسنی پیش‌تر نیز بر مزار مهسا (ژینا) امینی و همچنین شماری از دیگر معترضان کشته‌شده در خیزش سراسری، از جمله نیکا شاکرمی و کیان پیرفلک، حضور یافته بود.

شماری از آسیب‌دیدگان چشم به‌دلیل افزایش فشار دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی و شماری نیز برای ادامه درمان در ماه‌های گذشته از ایران خارج شده‌اند. با این حال، دست‌کم ده‌ها تن از آسیب‌دیدگان چشم خیزش سراسری همچنان در شهرهای کشور زیر فشار نیروهای حکومتی قرار دارند.

سازمان حقوق بشر ایران در ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ از شناسایی دست‌کم ۱۳۸ معترض آسیب‌دیده از ناحیه چشم گزارش داد و افزود که در جریان خیزش سراسری، چشم این معترضان هدف شلیک نیروهای سرکوبگر حکومتی قرار گرفته است.

روزنامه‌ گاردین در آذر سال پیش در گزارشی از آسیب دیدن صدها تن از معترضان در ایران بر اثر شلیک گلوله جنگی یا سلاح‌های ساچمه‌زن خبر داد و افزود که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از موارد به «صورت، سینه، و اندام تناسلی زنان» نیز شلیک کرده‌اند.

همچنین، دست‌کم ۱۴۰ چشم‌پزشک در آذر ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای اعلام کردند که از زمان شروع خیزش سراسری، عده چشمگیری از معترضان به‌علت «اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال به چشمشان» بینایی یک یا دو چشم را از دست داده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشش اعلام کرده است که شمار آسیب‌دیدگان چشم در اعتراض‌ها قطعا بسیار بیشتر از شمار افرادی است که سازمان‌های حقوق بشری یا رسانه‌ها به مشخصاتشان دست پیدا کرده‌اند.

این سازمان حقوق بشری همچنین تاکید کرد که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در جریان خیزش سراسری به‌شکل «سراسری، هدفمند، و سیستماتیک» چشم معترضان را هدف قرار داده‌اند.