تشدید فشار بر آسیب‌دیدگان چشمی؛ انتقال حسین حسین‌پور به بیمارستان و بی‌خبری از نعمت افشار

ده‌ها تن از معترضان با شلیک «سیستماتیک و هدفمند» نیروهای حکومتی چشمشان را از دست داده‌اند

حسین حسین‌پور از ۱۵ شهریور ماه باردیگر بازداشت شد‌- عکس:آرشیو اینستاگرام حسین‌پور

در حالی که حسین حسین‌پور، از آسیب‌دیگان چشمی اعتراض‌ها، پس از اعتصاب غذا در زندان به بیمارستان خلیلی شیراز منتقل شده است و نیروهای حکومتی در بیمارستان نیز او را با «پابند» بستری کرده‌اند، گزارش‌ها حاکی از آن است که بی‌خبری از نعمت افشار، یکی دیگر از آسیب‌دیدگان چشمی، با گذشت یک ماه از بازداشت او، ادامه دارد.

حسین‌ حسین‌پور معترض اهل مهاباد و ساکن شیراز است که در خیزش سراسری سال گذشته در این شهر بر اثر شلیک نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران چشم راستش را از دست داد.

این معترض آسیب‌دیده از ناحیه چشم را بیش از چهل روز پیش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت کردند. در دو روز اخیر، ویدئوهایی از او در بیمارستان خلیلی شیراز منتشر شد که نشان می‌دهد نیروهای حکومتی او را با پابند به این بیمارستان منتقل و بستری کرده‌اند.

سایت هه‌نگاو گزارش داد که حسین حسین‌پور روز سه‌شنبه ٢۵ مهر از یک بازداشتگاه متعلق به دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی با پابند و دستبند به بیمارستان خلیلی شیراز منتقل شده است.

حسین‌پور، پس از آنکه در جریان خیزش سراسری یک چشمش را بر اثر شلیک نیروهای حکومتی از دست داد، چند بار بازداشت و بارها نیز احضار شده است و مدام زیر فشار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی قرار داشته است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که دوستان و بستگان نعمت افشار، یکی دیگر از آسیب‌دیدگان چشمی، با گذشت یک ماه و دو روز از بازداشت او، همچنان از وضعیت او بی‌خبرند و توضیحی در این زمینه دریافت نکرده‌اند.

‌نعمت افشار، ۳۸ ساله و اهل قزوین، در تظاهرات ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ هدف سلاح‌ ساچمه‌زن نیروهای حکومتی قرار گرفت. نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی همان شب او را بازداشت کردند و با وجود از دست دادن یک چشم، به مدت سه ماه در بازداشت موقت نگه داشتند.

این معترض آسیب‌دیده از ناحیه چشم پس از آزادی و با وجود از دست دادن یک چشم، همچنان به فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی ادامه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۴ شهریور ۱۴۰۲، در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، بار دیگر اقدام به بازداشت نعمت افشار کردند.

با گذشت بیش از یک ماه، این معترض آسیب‌دیده از ناحیه چشم همچنان در بازداشت است و بی‌خبری از او ادامه دارد.

پیش‌تر، سایت دادبان، از سایت‌های فعال در امور مشاوره و دفاع حقوقی از معترضان، گزارش داده بود که «نعمت افشار همراه مادرش زندگی می‌کند و نان‌آور خانواده است» و فقط در اولین روزهای پس از بازداشت، در تماسی کوتاه و «برای رفع نگرانی، به مادرش گفته که چند روزی نمی‌تواند به خانه برگردد.»

این معترض آسیب‌دیده از ناحیه چشم در حالی بیش از یک ماه است که همچنان در بازداشت است که قرار بود «مورد عمل جراحی چشم» قرار گیرد.

روزنامه‌ گاردین آذر سال گذشته در گزارشی از آسیب دیدن صدها تن از معترضان در ایران بر اثر شلیک نیروهای امنیتی با گلوله جنگی یا سلاح‌های ساچمه‌زن خبر داد و افزود که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از موارد به «صورت، سینه و اندام تناسلی زنان» نیز شلیک کرده‌اند.

همچنین، دست‌کم ۱۴۰ چشم‌پزشک در آذر ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای اعلام کردند که از زمان شروع اعتراض‌ها در اواخر شهریور ۱۴۰۱، عده چشمگیری از معترضان به‌دلیل «اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال به چشمشان»، بینایی یک یا دو چشم را از دست داده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز روز ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ ضمن انتشار گزارشی از موارد متعدد شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران به چشم معترضان، اعلام کرد که شلیک به چشم معترضان «سیستماتیک و هدفمند» بوده است.