بازداشت سه تن از آسیب‌دیدگان چشم و صورت

تعدادی از آسیب‌دیدگان چشم نیز احضار و تهدید شدند

امیر ولایتی، حسین جعفری و علی زارعی از ناحیه چشم یا صورت مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته‌اند- WANA via REUTERS

تعدادی از آسیب‌دیدگان چشم در جریان اعتراضات، از بازداشت امیر ولایتی، حسین جعفری و علی زارعی، سه نفر از جوانان معترض، خبر دادند. این سه تن در جریان اعتراضات سراسری مردم ایران در سال گذشته، با شلیک سلاح‌های ساچمه‌زن نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، از ناحیه چشم یا صورت هدف اصابت قرار گرفتند و دست‌کم دو نفر از آنان، بینایی یک چشم خود را از دست داده‌اند.

علی زارعی، معترض ۲۳ ساله ساکن محله نازی‌آباد تهران و از دوستان حمیدرضا روحی، جوان کشته‌شده در اعتراضات شهر‌زیبای تهران، تازه‌ترین معترض از میان آسیب‌دیدگان چشم است که بازداشت شده است.

این جوان معترض که تا پیش از اعتراضات، در بازار تهران مشغول به کار بود، در جریان اعتراضات ۱۵ مهر گذشته در محله نازی‌آباد تهران، پس از اینکه با جمعی از جوانان معترض، یک دختر جوان را از دست نیروهای سرکوبگر نجات داد، هدف شلیک نیروهای سرکوبگر با ساچمه پلاستیکی قرار گرفت و بینایی چشم راست خود را از دست داد.

به گفته چند نفر از آسیب‌دیدگان چشم، از دو روز پیش تماس علی زارعی با دوستان و نزدیکانش قطع شده است و به گفته نزدیکانش، نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی این جوان معترض را بازداشت کرده‌اند.

پیش از این امیر ولایتی، از آسیب‌دیدگان چشم، ۲۸ اردیبهشت با یورش نیروهای سرکوبگر به محل سکونتش در محله نارمک تهران بازداشت شد و خانه او نیز مورد تفتیش قرار گرفت.

منابع مطلع، نیروهای بازداشت‌کننده امیر ولایتی را از اعضای «وزارت اطلاعات» معرفی کردند و افزودند که او از زمان بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین متعلق به وزارت اطلاعات منتقل شده است.

امیر ولایتی متولد ۱۳۷۶ و ساکن محله نارمک تهران است که در جریان تظاهرات دوم مهر ۱۴۰۱در همین منطقه تهران، بر اثر شلیک گلوله ساچمه‌ای از ناحیه چشم آسیب دید و بینایی چشم چپ او از بین رفته است.

سایت هرانا، رسانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش داده است که امیر ولایتی با گذشت یک ماه از زمان بازداشت، همچنان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به «بند ۲۰۹ زندان اوین» نگهداری می‌شود. این در حالی است که شماری از آسیب‌دیدگان چشم نیز از بازداشت حسین جعفری خبر دادند که او نیز در جریان اعتراضات، از ناحیه بینی و چشم هدف اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای نیروهای سرکوبگر قرار گرفت و هرچند بینایی او آسیب ندیده است، اما همچنان شش گلوله ساچمه‌ای در صورت و بینی او باقی مانده است.

این جوان معترض در چند ماه گذشته از همراهان آسیب‌دیدگان چشم بوده است. او پیش‌تر در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود: «به نام انسانیت و شرافت برای حق خودم رفتم و جوابم شلیک به سمتم بود. ۹ عدد ساچمه وارد بدنم شد و سه عدد خارج شد.»

حسین جعفری با تاکید بر اینکه کوشیده است «کمکی باشد برای آسیب‌دیدگان چشم»، نوشت که «شش ساچمه» در بدنش مانده است که برای بیرون آوردن آن‌ها به «عمل جراحی نیاز» دارد.

این معترضان آسیب‌دیده در حالی بازداشت شده‌اند که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در چند هفته اخیر، تعداد دیگری از آسیب‌دیدگان چشم را نیز احضار و بازجویی و تهدید کرده‌اند.

حسین حسین‌پور، از آسیب‌دیدگان چشم است که در جریان اعتراضات بازداشت شده بود. او پس از آزادی در بهمن گذشته، جویای درمان و انجام عمل پیوند قرنیه بود، اما پس از اعتراضش به لغو نوبت پیونده قرنیه چشمش در  بیمارستان خلیلی شیراز، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در چند هفته گذشته بارها او را احضار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با بازداشت و احضار معترضان آسیب‌دیده‌، رسانه‌های وابسته به حکومت و شهرداری تهران با نصب بیلبوردهایی، از مدتی پیش اقدام به انکار وجود معترضانی کرده‌اند که بینایی خود را در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر از دست داده‌اند.

روزنامه دولتی ایران از جمله رسانه‌های حکومتی است که ۱۶ اردیبهشت سال جاری، منکر وجود آسیب‌دیدگان چشم در اعتراضات شد.

این روزنامه از جمله نیلوفر آقایی، از آسیب‌دیدگان چشم در جریان اعتراضات، را به «دروغ و فریبکاری» متهم کرد و مدعی شد که «از دست دادن بینایی و چشم» این معترض صحت ندارد، و افزود که در «تصاویر ویدیویی جدید، چشم‌های» این معترض «سالم» است.

این در حالی است که نیلوفر آقایی که یک چشم خود را با شلیک نیروهای سرکوبگر از دست داده است، پس از تخلیه کامل، عمل پروتز چشم انجام داده است. او در ویدیویی با زدن ناخن انگشتش به پروتز چشم و به صدا در آوردن آن، به روزنامه دولتی ایران و بیلبوردهای شهرداری تهران پاسخ داد.

دست‌کم ۱۴۰ چشم‌پزشک، آذر ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای اعلام کردند که از شروع اعتراضات در اواخر شهریور ۱۴۰۱، تعداد چشمگیری از معترضان به دلیل «اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پینت‌بال به چشمشان»، بینایی یک یا دو چشم خود را از دست داده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران هم ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ با انتشار گزارشی از موارد متعدد شلیک نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران به چشم معترضان، اعلام کرد که شلیک به چشم معترضان، «سیستماتیک و هدفمند» بوده است.

روزنامه‌ گاردین نیز آذر گذشته در گزارش‌هایی، از آسیب دیدن صدها تن از معترضان در اثر شلیک نیروهای امنیتی با گلوله جنگی یا سلاح‌های ساچمه‌زن خبر داد و افزود که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از موارد به «صورت، سینه و اندام تناسلی زنان» نیز شلیک کرده‌اند.

به گفته برخی منابع پزشکی و برخی از آسیب‌دیدگان چشم، صدها معترض با شلیک نیروهای سرکوبگر یک یا دو چشم خود را از دست داده‌اند.