ادامه بازداشت زنان؛ طالبان پنج دختر و یک زن متاهل را در دشت‌برچی بازداشت کردند

به گفته منابع آگاه محلی، پس از انتشار گزارش یوناما بازداشت خودسرانه دختران جوان تشدید شده است

منابع آگاه محلی به ایندیپندنت فارسی گفتند که نیروهای طالبان در دو روز گذشته پنج دختر جوان و یک زن متاهل را در منطقه دشت‌برچی در غرب شهر کابل بازداشت کرده‌اند. 

از سوی دیگر، روز جمعه ششم بهمن ویدیویی از بازداشت یک دختر و مادرش در منطقه مکروریان شهر کابل در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که رفتار زننده و زشت نیروهای طالبان را با زنان و دختران افغان نشان می‌داد. به گفته فعالان رسانه‌ای، این ویدیو مربوط به یک هفته پیش است که در آن ماموران طالبان یک زن جوان را با وجود مخالفت‌های مردم «به بهانه بی‌حجابی» بازداشت کردند.

دو تن از بزرگان قومی که نخواستند نامشان ذکر شود در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفتند پس از انتشار گزارش یوناما مبنی بر بازداشت‌های خودسرانه دختران جوان در مناطق هزاره‌نشین، ماموران امنیتی طالبان بازداشت‌های خودسرانه خود را در منطقه دشت‌برچی تشدید کردند. 

به گفته این منابع آگاه محلی، طالبان در دو روز گذشته پنج دختر و یک زن متاهل را در مناطق دوغ‌آباد، شهرک مهدیه و پل‌خشک دشت‌برچی بازداشت کردند و هنوز از سرنوشت این زنان اطلاعی در دست نیست. 

این منابع تاکید کردند که یک زن متاهل روز سه‌شنبه در منطقه شهرک مهدیه دشت‌برچی کابل درحالی بازداشت شد که همراه شوهر و فرزند خردسالش برای خرید به سمت شهر در حرکت بود. به گفته آن‌ها، نیروهای طالبان کودک را به شوهرش دادند و این زن متاهل را با زور، توهین و تحقیر سوار خودرو کردند. 
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این منابع محلی، در همین شهرک دو تن از دختران جوان نیز طی دو روز گذشته بازداشت شده‌اند. 

بازداشت دو دختر جوان در منطقه دوغ‌آباد و یک دختر جوان دیگر در منطقه پل خشک دشت‌برچی به بهانه نداشتن حجاب در دو روز گذشته رخ داده است. 

منابع مردمی در غرب کابل به ایندیپندنت فارسی گفتند این دو دختر جوان در منطقه دوغ‌آباد دشت‌برچی ابتدا تحت تعقیب یک مامور زن طالبان قرار گرفته و سپس بازداشت شده‌اند. به گفته آ‌ن‌ها، طالبان برخی از زنان را برای تعقیب دختران در کوچه و پس‌کوچه‌های دشت‌برچی مامور کرده‌اند و به محض دیدن دختران مجرد و تنها، به نیروهای طالبان اطلاع می‌دهند. 

یک منبع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفت: «‌یک خانم که از اعضای طالبان بود، نخست این دو دختر را در ساحه (منطقه) دوغ‌آباد تعقیب می‌کند و سپس به نیروهای طالبان زنگ می‌زند. سپس رنجر (خودرو نظامی) طالبان می‌آید و این دختران را با خود می‌برد. دختران سر‌و‌صدا می‌کردند، اما اعضای طالبان با چادر دستان این دختران را به پشت بستند با رویه غیرانسانی آن‌ها را به حوزه (پاسگاه امنیتی) بردند.» 

ششمین دختر جوان در منطقه پل‌خشک دشت‌برچی نیز در یک مرکز خرید به نام «میرزایی سنتر» بازداشت شده است.

یک شاهد عینی این رویداد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «‌نیروهای طالبان دیروز یک دختر جوان را از مقابل ساختمان میرزایی سنتر با توهین و تحقیر به خودرو سوار کردند. آن دختر فریاد می‌زد که من چادر کلان دارم، به خدا که دامنم کوتاه نیست. اما طالبان با دشنام و استفاده از واژه بسیار بد او را خبیث و بی‌حیا خطاب کرده، با لت‌وکوب سوار بر رنجر (خودرو نظامی) کردند.»

به گفته منابع آگاه مردمی در غرب شهر کابل، طالبان در چند روز گذشته نیروهایش را در منطقه دشت‌برچی افزایش داده و در هر خیابان و چهارراه چندین خودرو نظامی با نیروهای مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین مستقر کرده است.

طالبان از ماه پیش بازداشت‌ خودسرانه دختران جوان به اتهام «ترویج بدحجابی» را در کابل و شماری از استان‌های دیگر از جمله دایکندی آغاز کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، طالبان در کابل زنان را حتی با وجود داشتن لباس بلند و روسری، تنها به‌‌‌دلیل پوشیدن کتانی و شلوار جین بازداشت می‌کنند.

رژیم طالبان این اقدام را تلاش برای اجرای احکام شریعت اسلامی می‌نامند و بازداشت زنان را تایید می‌کنند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، این بازداشت‌ها را «‌تنبیه زنان بی‌حجاب» عنوان می‌کند. 

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز دوشنبه دوم بهمن با انتشار گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان درباره بازداشت‌های اخیر دختران و زنان تاکید کرد که طالبان بیشتر زنان و دختران ساکن مناطق هزاره‌نشین کابل مانند دشت‌برچی یا خیرخانه را که ساکنان آن تاجیک‌اند بازداشت کرده‌اند.

بیشتر از جهان