شورای مقاومت ملی: بازداشت دختران در رژیم طالبان به‌عنوان نقض حقوق‌ بشری در این ‏رژیم ثبت شود

شماری از عالمان دینی در کابل نیز این اقدام طالبان را محکوم کرده‌اند

عکس ترکیبی: بنر تبلیغاتی حجاب در شهر قندهار و اسکرین‌شات از بازداشت زنان در کابل -AFP

در ادامه واکنش‌ها به بازداشت خودسرانه دختران جوان در رژیم طالبان در کابل، «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان»، متشکل از شخصیت‌ها و حزب‌های سیاسی افغانستان، ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را مغایر با ارزش‌ها و رسوم مردم افغانستان و فرهنگ اسلامی خواند. 

این شورا روز چهارشنبه ۲۰ دی، با انتشار بیانیه‌ای، از سازمان ملل متحد و مجامع بین‌المللی خواست که این بخش از عملکرد غیرانسانی و خلاف موازین حقوق بشری طالبان را نیز در کنار بقیه موارد نقض حقوق بشری وجنایت‌های این گروه در پرونده‌ نقض حقوق بشری آن‌ها ثبت کنند. به گفته شورای مقاومت ملی، طالبان با این «اقدام گستاخانه» دست به بازداشت‌های خودسرانه و خلاف حقوق اساسی و سنت‌های اجتماعی زده‌اند و تلاش می‌کنند از این طریق عقده‌‌گشایی کنند. 

در این بیانیه تاکید شده است: « شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان این عمل شنیع گروه طالبان را در مغایرت با ارزش‌ها و رسوم مردم افغانستان، فرهنگ اسلامی، و استانداردها و ارزش‌های بین‌المللی در حوزه حقوق بشر می‌داند و هر نوع تبعیض و نقض حقوق زنان در کشور را غیرقابل قبول و مردود می‌داند.»
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال، شماری از عالمان دینی روز سه‌شنبه ۱۹ دی، در نشستی خبری در غرب شهر کابل، این عملکرد طالبان را محکوم کردند و گفتند که ماموران امر به معروف طالبان هیچ دلیل موجهی برای بازداشت کردن دختران جوان در غرب کابل ندارند. 

یکی از عالمان دینی در این نشست تاکید کرد: «ماموران امر به معروف می‌توانند این مسئله را [بی‌حجابی] را موضعی تذکر دهند یا توجه خانواده را در این خصوص جلب کنند، اما بردن دختر به حوزه امنیتی به‌هیچ‌عنوان مصلحت نیست.» 

به گفته او، دختران روحیه ظریفی دارند و ضمن بازداشت به‌دست نیروهای طالبان و روبه‌رو شدن با یکی از «مجاهدین» (اعضای گروه طالبان)، ممکن است در همان‌جا سکته کنند.

این عالمان دینی از رژیم طالبان خواستند که اوضاع افغانستان و حساسیت‌های جامعه افغانستان را درک کنند و ماموران امر به معروف صلاحیت و کارشان را به تذکر موضعی و کارهای فرهنگی خلاصه و محدود کنند. 

طالبان بیشتر از ۱۰ روز است که بازداشت‌ خودسرانه دختران جوان به‌اتهام «ترویج بدحجابی» را در کابل و شماری از استان‌های دیگر، از جمله دایکندی، آغاز کرده‌اند.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه ۲۰ دی گزارش داد که طالبان دختران جوان را به بهانه بد‌حجابی «کافر» می‌خوانند و آن‌ها را ضرب‌ و شتم می‌کنند. به گزارش گاردین، طالبان دخترانی را که حجابشان مطابق نظر این گروه نیست در خیابان‌ها و مغازه‌ها بازداشت می‌کنند و خویشان مرد آن‌ها را شلاق می‌زنند.

این روزنامه بریتانیایی به‌نقل از لاله، دختری ۱۶ ساله‌، نوشت که طالبان او را با شماری از دختران دیگر در آموزشگاه زبان انگلیسی دستگیر و سوار خودرو کردند. این روزنامه نوشت که طالبان دخترانی را که مقاومت کنند مورد ضرب‌ و شتم قرار می‌دهند.

در عین حال، بتول حیدری، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی می‌گوید که طالبان پس از بازداشت کردن دختران جوان، پول هنگفتی از خانواده‌های آن‌ها اخاذی می‌کنند.

بیشتر از جهان