یاری خوک‌ها به بیماران دچار نارسایی کبد

محققان می‌کوشند کبد خوک را به انسان پیوند بزنند

جراحان در آزمونی جدید کبد خوک را از بیرون به بدن بیماری متصل کردند که دچار مرگ مغزی شده بود و مشاهده کردند که این عضو با موفقیت خون را تصفیه می‌کند.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، موفقیت این آزمون گام موثری در آزمون نهایی این روش درمانی برای بیماران مبتلا به نارسایی کبد است.

همچنین، محققان دانشگاه پنسیلوانیا از آزمایشی جدید خبر دادند که جهشی در پیوند عضو حیوان به انسان محسوب می‌شود.

در این آزمایش، کبد خوک در خارج از بدن گیرنده همچون پلی برای حمایت از کبد نارسا و آسیب‌دیده عمل کرد و پاک‌سازی خون را در بیرون از بدن- شبیه به دستگاه دیالیز برای نارسایی کلیه‌ها- انجام داد.

پیوند اعضای حیوان به انسان، که به پیوند زنو مشهور است، به‌علت آنکه بدن فرد دریافت‌کننده اغلب عضو جدید را پس می‌زند، دهه‌ها با شکست مواجه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر، دانشمندان در تلاش‌اند اندام‌های خوک‌هایی را برای پیوند عضو بیازمایند که از لحاظ ژنتیکی تغییر داده شده‌اند تا شبیه به اندام انسان شوند.

در سال‌های اخیر، کلیه‌های خوک‌های اصلاح‌شده ژنتیکی را به‌طور موقت به بدن اهداکنندگان مرگ‌‌مغزی پیوند زده‌اند تا میزان عملکرد آن را بسنجند. دو مرد نیز دو قلب پیوندی از خوک‌‌ها دریافت کردند که البته هر دو آن‌ها چند ماه بعد درگذشتند.

سازمان غذا و داروی آمریکا در حال بررسی است تا به تعدادی از آمریکایی‌هایی که به اندام‌های جدید نیاز دارند اجازه دهد که برای پژوهش‌های دقیق پیوند قلب یا کلیه خوک داوطلب شوند.

برخی محققان نیز خواهان استفاده از کبد خوک‌اند، زیرا کبد در مقایسه با کلیه و قلب ساختار پیچیده‌تری دارد. این عضو خون را تصفیه و مواد زائد را دفع می‌کند و تولید مواد مورد نیاز برای عملکرد‌های دیگر بدن را نیز بر عهده دارد.

دکتر پارسیا واقفی در مورد پیوند کبد خوک به بدن انسان می‌گوید: «طراحی و ساخت دستگاه‌هایی شبیه به دیالیز برای کبد کار زیادی می‌برد و آزمایش‌های پیوند عضو خوک نیز سال‌ها پیش انجام شده است. اما این پیشرفت واقعا تحسین‌برانگیز است.»

بیشتر از بهداشت و درمان